Klepek, ostravský rodák, dřív pracoval pro nošovický Hyundai nebo pro německou Fröhlich Plastic Group, která dodává plastové komponenty mimo jiné pro Audi nebo Continental. „S automobilovým průmyslem mám zkušenosti, strávil jsem v něm celý dosavadní profesní život. A to, co děláme tady, je vlastně také automotive, jen ne v měřítku 1:1,“ směje se.
I produktová paleta odpovídá koncernům: traktory, kabriolety, autobusy, lokomotivy… Navíc mnoha různých značek a typů, Volkswagenem brouk či Transporterem T2 počínaje, přes hasičskou tatrovku a kupé od Mercedesu konče.
Co se týče šíře sortimentu, na který Klepek dohlíží, nejde přitom jen o Kovap, jenž se specializuje na plechové hračky, ale také o sesterský podnik Kaden. Ten sídlí také v Novém Hrádku a zaměřuje se na sběratelské modely. Vyrábí tu například unikátní verzi vlaku Slovenská strela, závodní Škody Fabia WRC nebo vojenské či policejní Tatry. Některé části vznikají 3D tiskem, jiné vakuovým litím, velká část práce je na nich ale podobně jako u plecháčků z Kovapu dělaná ručně. Obě firmy mají v součtu roční obrat přes 60 milionů korun a zhruba osm desítek zaměstnanců.
Foto: Kovap
Hračka traktoru i s valníkem se vyrábí od 50. let
„Máme vlastní konstrukční tým, třeba Slovenskou strelu jsme si museli do značné míry sami znovu navrhnout, původní výkresy se moc nedochovaly,“ ukazuje Klepek ve výrobně Kadenu. Právě technická zručnost je to, co dává v obou podnicích, jež od sebe dělí zhruba deset kilometrů, na odiv – a k čemu chce přitáhnout víc pozornosti okolních firem.
„Máme skvělou nástrojárnu, obrábíme, disponujeme 3D tiskárnami, lakovnou, technologiemi lisování plastů a tlakového lití slitin zinku, tváříme plechy,“ říká. Produkce pro třetí strany tak nabírá na síle, Klepek se na ni zaměřil v rámci větší diverzifikace a vytěžování zázemí firem, dnes tato byznysová noha představuje zhruba třetinu z celkového obratu Kovapu a Kadenu.
To, čím ale obě firmy zůstávají známé především, jsou hračky, které navazují na tradici značky Kovodružstva Náchod z dob socialismu. A to platí speciálně pro Kovap, kde hračkářská tradice sahá až do 40. let (v Kadenu se s modely začalo až po revoluci). A tam mají Klepek a spol. smělé plány, dokonce mezinárodní. Plechové hračky totiž odpovídají duchu doby – v časech, kdy je in retro, jsou in i retro hračky.
„Všimli jsme si toho a soustředíme se, abychom byli k vidění například v designových obchodech,“ připouští absolvent ostravské VŠB Klepek. A připomíná, že výrazným zmoderněním prošly například i krabičky, do nichž společnosti své výrobky balí. „Nové balení pro nás vytvořila společnost HRG z Litomyšle a opravdu se povedly. I samotné krabičky mají být estetickým prvkem,“ říká.
Že by v Kovapu začali vyrábět hračky i jinak než z plechu, je prý vyloučené. Právě kovový materiál je tím, co je odlišuje od záplavy levnější a převážně asijské konkurence. To, že natahovací berušky nebo VW brouci v různých podobách vznikají v české manufaktuře se sympatickým retro nádechem, je totiž posazuje i cenově mnohem výš. Například modrý Mercedes Benz 350 SL, modelový ročník 1971, v měřítku 1:32 vyjde ve firemním e-shopu na 420 korun. A to není málo, když v supermarketech jsou k mání třeba sady čtyř autíček Hot Wheels do dvou set korun.
„Jenže my tomuhle nechceme ani konkurovat. Naše hračky mají vyšší kvalitu zpracování a mají být tím, co rodiče dětem klidně vystaví na poličku. Nestydíme se za to, nemáme ambici být hračkou, která nemá cenu a skončí obratem někde pod gaučem, aniž by si na ni kdokoli vzpomněl,“ krčí rameny Filip Klepek s tím, že důležitým prvkem jejich strategie je, aby se hračky líbily nejen dětem, ale i jejich rodičům.
A právě proto chce s kolegy víc uspět na Západě. Už dnes tam Kovap, ale i Kaden se svými sběratelskými kousky, vyvážejí kolem poloviny produkce. „Bude to čím dál víc. Tam je pro nás nový trh, tam je pro nás spousta příležitostí. Na hračkářském veletrhu v Norimberku jsme byli jeden ze dvou výrobců plechových hraček. To je přece velká příležitost. Zbytek byl plast, elektronika, textil, případně dřevo.“
Foto: Kaden
Model britského doubledeckeru