Plzeňský tým vyvinul moderní termokameru určenou do škol. Žákům pomůže pochopit, jak funguje teplo
Vladislav Lang a Jan Šroub stojí za projektem Termovize do škol
Na Západočeské univerzitě v Plzni mají už dlouholeté zkušenosti se zkoumáním a vývojem technologií spojených s termovizí a v mnoha ohledech patří v tomto odvětví ke špičce. Část pracovníků z tamního výzkumného centra Nové technologie se rozhodla využít svých zkušeností a vyrobila termokameru, se kterou chce pomoci hlavně školám.
Výzkumné centrum Nové technologie vzniklo už před dvaceti lety, jeho cílem však nikdy nebylo učit studenty. Tým z odboru Termomechaniky technologických procesů pod vedením Jana Šrouba začal uvažovat o vytvoření učební pomůcky v momentě, kdy viděl na akcích, jak technologie žáky zajímá.
„Na plzeňských Dnech vědy a techniky jsme měli vždy největší fronty. Chemikář, který učil ve škole třicet let, tam najednou běhal s termokamerou, hrál si s ní a byl z ní naprosto nadšený, protože konečně mohl vidět výsledky tepelných reakcí,“ popisuje Jan Šroub zárodky projektu.
Sledování tepelných jevů tak najednou začalo být atraktivní i mimo hodiny fyziky. Ukázalo se ovšem, že přenést technologii do praktického vzdělání není tak jednoduchý úkol, jak by se na první pohled mohlo zdát.
„Problém byl v tom, že běžné termokamery jsou příliš drahé. Sebrali jsme tedy naše zkušenosti, co jsme za léta nabrali, a vytvořili novou, vlastní termokameru, která je ideální pro studenty,“ říká Vladislav Lang, který má její vývoj na starost.
Tým Jana Šrouba tak pod iniciativou Termovize do škol začal na novém výrobku pracovat. Díky špičkovému hardwaru i softwaru vzniklo zařízení, které svým tvarem připomíná spíš kapesní herní konzoli. Nakonec vznikl univerzitní spin-off, který výsledné zařízení vyrábí a dále vylepšuje.
„Chodili za námi informatici, biologové i chemikáři, zatímco fyzikáři pořád nikde.“
Je to jednoduše řečeno (termo)kamera pro 21. století. Ovládá se pomocí velkého a intuitivního dotykového displeje a šasi je vyrobená na 3D tiskárně. Dokáže analyzovat to, co „vidí“, už během měření a dokonce umí zachytit i kvalitní video.
„Je to sice fyzika, ale za námi chodili informatici, biologové i chemikáři, zatímco fyzikáři pořád nikde,“ směje se Šroub a dodává: „Museli jsme se mentálně překlopit a začít celou problematiku tepla vysvětlovat v souvislostech, ne v jednotlivých předmětech.“