Po Boltu začíná se sítí Žabka spolupracovat také Wolt. Nákupy doveze do 30 minut i ve večerních hodinách

Filip HouskaFilip Houska

wolt-zabka

Foto: Wolt

Rozvážková služba Wolt začíná vozit nákupy i ze Žabky

0Zobrazit komentáře

Wolt se v Česku stal jedním ze synonym pro rozvoz jídla, čím dál častěji ale původem finský startup proniká i do oblasti maloobchodu. Poté, co v Praze a Brně spustil dovážku nákupů z večerek, pekáren, květinářství, hračkářství nebo Delmartu, navazuje spolupráci s obchodní sítí prodejen Žabka. Prakticky se tak vydává stejnou cestou jako konkurenční služba Bolt Food před více než rokem.

Rozvozy nákupů ze Žabky, kde si lidé mohou standardně kupovat řadu běžných potravin i základní léky, jsou v podání Woltu momentálně dostupné pouze v Praze a Brně. V těchto městech slibuje doručení zboží do třiceti minut (což je klasické kritérium služby také u rozvozů obědů, večeří a snídaní) a dohromady bude v obou lokalitách vozit z deseti prodejen.

Zákazníkům se možnost objednávek ze Žabky nabízí přímo v mobilní aplikaci Woltu, konkrétně v sekci Obchody, kde mimo jiné vyskakují i jiné podniky s maloobchodním zbožím včetně známých značek jako Delmart nebo Candy Store. Pak už stačí si objednávku jen naťukat, zaplatit a vyčkat na příjezd kurýra na doručovací adresu.

„Spolupráce se sítí prodejen Žabka nám pomůže zásadně rozšířit nabídku potravin a naši zákazníci tak budou mít pohodlný nákup zase o něco blíž. Zapojeno bude zpočátku deset prodejen v Praze a Brně, kde budeme doručovat do 30 minut, a postupně se budeme snažit přidávat i další,“ říká šéf českého Woltu Jan Foret.

woltx1

Foto: Wolt

Nákupy ze sítě Žabka jsou důležitým krokem pro vybudování „nákupního centra“ Woltu

Pro Wolt je rozšíření partnerských obchodů s potravinami dalším krokem k postupnému budování myšlenky „nákupního centra“, v rámci kterého si zákazníci budou moci jednou objednat prakticky cokoliv. Od jídla přes potraviny až po módu, kosmetiku nebo hračky. S touto vizí startupu pomáhá i nedávná investice ve výši 440 milionů eur.

Ještě předtím, než se Wolt do této fáze dostane, má hlavní fokus na zajišťování spokojenosti zákazníků s aktuální nabídkou. I proto nově obchody doplnil také o vietnamskou síť večerek Daily Fresh Foods a snaží se uspokojovat i ty, kteří dávají přednost veganským či bezlepkovým potravinám, exotickému ovoci nebo zboží od českých farmářů.

Po stránce časů rozvozů má Wolt zajišťovat noční dovoz v centru Prahy až do jedné hodiny ranní. Na západě hlavního města pak o hodinu méně, přičemž v ostatních částech je doba rozvozů stanovena do 23 hodin. „Koresponduje to s nabídkou večerek i prodlužováním otevírací doby restaurací, ke kterému pozvolna dochází,“ říká Foret a dodává, že v Brně se jezdí do půlnoci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco pro Wolt, který se koncem dubna se svými rozvozy jídla rozšířil i do Liberce, je spolupráce se Žabkou novinkou, konkurenční služba Bolt (respektive její divize Bolt Food) s ní spolupracuje už více než rok. A jak pro CzechCrunch potvrdili její zástupci, o nákupy z této sítě je pořád velký zájem.

Vzhledem k tomu, že má Bolt Food zhruba roční náskok před Woltem, odráží se to i na číslech a dostupnosti. Doplňková činnost původem estonské taxislužby aktuálně rozváží z 39 prodejen Žabky v Praze a Brně, přičemž své zastoupení má také na Slovensku, konkrétně v Bratislavě, kde obsluhuje tři pobočky této sítě.

Podle časů rozvozů a nejčastěji vybíraného sortimentu však lidé Žabku nevolí pro běžné týdenní nebo víkendové nákupy. „Nejčastěji se objednává po 18. hodině a většinou jde o pečivo, ovoce – zejména tedy banány – a energetické i alkoholické nápoje. Průměrná hodnota nákupu se pohybuje mezi 200 až 300 korunami,“ říká pro CzechCrunch country manažer Bolt Food pro Česko Marek Maxa.

bolt-food

Foto: Bolt

Kurýr rozvozové služby Bolt Food

Oproti lednu, kdy Bolt Food se sítí Žabka posílil spolupráci, se zvýšil i počet položek v sortimentu – z původních 750 na 1 000. Zajímavá je i doba doručení, která se průměrně pohybuje okolo 25 minut, byť jde o 5 minut více, než si Bolt Food původně maloval. Záleží ovšem na tom, zda zákazník objednává v exponovaných časech, nebo v době, kdy je relativní klid.

„S Bolt Food plánujeme pokračovat i nadále. Nebráníme se ani spolupráci s jinými hráči na tomto poli. Musí však dojít ke vzájemné dohodě tak, aby byla služba pro obě strany zajímavá a přínosná. V případě vlastního e-shopu by se samozřejmě nabízela možnost spolupráce třeba s DoDo,“ zmínil šéf Žabky Radim Lunda letos v lednu. DoDo mimo jiné zajišťuje logistiku pro její mateřský řetězec Tesco.

CryptoPunks opět boří předpoklady. Christie’s vydražilo devět pixelovitých avatarů za více než 350 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

1

Foto: Christie’s/Larva Labs

Pixelovití avataři zvaní CryptoPunks

0Zobrazit komentáře

Téměř 358 milionů korun za devět animovaných digitálních avatarů. Ano, i to je v dnešní internetové době možné a nedávná akce slavné aukční síně Christie’s je toho důkazem. Právě ta vydražila několik jedinečných pixelovitých postaviček zvaných CryptoPunks ve formě NFT a výrazně předčila očekávanou cenu, která byla zhruba poloviční.

Cenová představa Christie’s a ostatně i grafického studia Larva Labs, které za avatary inspirované londýnskou punkovou scénou stojí, byla původně v rozmezí sedmi až devíti milionů dolarů. Nakonec se vyšplhala na konkrétně 16 962 500 dolarů, což je patrně historicky druhá největší suma, za kterou se dílo v podobě NFT (byť v balíčku po několika kusech) prodalo.

Pomyslnou trofej stále drží digitální koláž složená z pěti tisíc fotek, kterou poskládal umělec Mike Winkelmann vystupující pod pseudonymem Beeple. Tu vydražilo Christie’s za 69 milionů dolarů, respektive zhruba 1,5 miliardy korun. U zmíněných CryptoPunks se ale na druhou stranu očekává, že budou mít oproti této koláži v budoucnu větší investiční potenciál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednoduché pixelovité postavičky, které v roce 2017 nechalo Larva Labs v počtu deseti tisíc kusů vygenerovat počítačem, jsou totiž jednou z vůbec prvních digitálních edicí, jež do světa nezaměnitelných tokenů pronikly. Svou náklonnost k nim má i technologický youtuber Petr Mára, který jednoho z těchto „punkáčů“ koupil před pár měsíci za jeden milion korun.

„Jejich omezené množství a unikátnost mi přijde jako zajímavá kombinace pro spekulaci a podle mě mají nejlepší příběh a nastavení,“ řekl Mára pro CzechCrunch v březnovém článku, v rámci kterého jsme kryptotrend zvaný NFT zevrubně popisovali. Právě na unikátnosti jsou CryptoPunks založeni, jelikož neexistuje stejný avatar – každý má tak svůj vlastní, odlišný život.

CryptoPunk Petra Máry za 32 ETH

Larva Labs ovšem některé CryptoPunks udělalo raritnějšími než ty ostatní. A rovnou je poslalo do aukce v Christie’s. Například postavička #635 je pouze jedním z devíti „mimozemských“ panáčků, kteří existují. V balíčku se navíc objevuje i CryptoPunk s pořadovým číslem 2, považovaný za druhého nejstaršího z celkem deseti tisíc vygenerovaných sourozenců.

Zda je v přepočtu bezmála 358 milionů korun, za které Christie’s tyto avatary vydražilo, opodstatněná částka, je velkou otázkou. Rozum říká, že ne, a vesměs se na tom shodují i kryptoměnoví nadšenci, kteří očekávají, že oblast NFT projde korekcí. Ale protože je teď trend virtuálních předmětů tak silný, milionové sumy jsou poměrně běžné. Zájem je ostatně také o Meebits, novou animovanou edici od stejných tvůrců.

Rubriku Krypto podporujílongriver_v