Po dekádách čekání se vrací na silnice. Praga představila svou ultimátní i praktickou Bohemu

Závodně laděný vůz je určený jak k provozu na okruhu, tak i pro běžné používání na silnici. Díky tomu nabízí i několik praktických prvků.

praga-bohema11

Foto: Praga

Nová Praha Bohema

0Zobrazit komentáře

Praga platila v době první republiky za symbol úspěchu, po druhé světové už ale nedokázala na svou někdejší slávu navázat. Důvodem byl kromě jiného i fakt, že její továrna byla v březnu roku 1945 celá vybombardována. Nyní však bude jméno slavné české automobilky opět možné potkat na silnicích. Po 77 letech totiž odhalila nové auto schopné běžného provozu, které působí mimořádně moderním dojmem.

Praga Bohema, jak se vůz jmenuje, je zcela novým krokem značky, která sice vstala z popela již před nějakým časem, doposud se ale soustředila na výrobu exemplářů určených výhradně na okruhy. Právě tyto ultrarychlé vozy se také staly pro Bohemu inspirací, díky čemuž působí, že má chuť neustále lámat rychlostní rekordy.

Nechybí sportovně střižená konstrukce, vysoce dynamický vzhled a množství aerodynamických prvků. Ostatně inženýři již od počátku chtěli, aby se jednalo o výkonný, rychlý a zároveň lehký vůz, který bude nabízet dva charaktery: jeden určený na okruhy, kde ukáže svůj skutečný potenciál, a jeden určený pro běžné, denní ježdění.

Aby novinka odpovídala všem požadavkům, pomáhali s laděním vozu například i někdejší pilot F1 Romain Grosjean a Ben Collins, který v pořadu TopGear vystupoval coby závodník Stig. Váha auta se dostala na hranici jedné tuny, k čemuž přispělo především masivní využití karbonu, z něhož je vyrobená karoserie i monokok. A nechybí ani titan či slitiny hořčíku.

Vůz, lehounký jako pírko, žene kupředu dvojicí turbodmychadel přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru s výkonem bezmála 710 koňských sil. Jedná se o motor původně z Nissanu GT-R, dále speciálně upravovaný tak, aby ve spolupráci se sekvenční převodovkou vybičoval Bohemu z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy a dostával ji na maximální rychlost 317 km/h.

Tyto parametry jsou zárukou toho, že s Bohemou bude kupa zábavy na okruhu, ovšem měla by být dostatečně komfortní i v běžném provozu. Světe div se, měla by dokonce nabídnout i celkem obstojný zavazadlový prostor, kdy je kufr opět z karbonu. Podle výrobců by se do něj měla bez problému vměstnat přilba, závodnická kombinéza a boty, případně outfit na víkend. Mezi další praktické detaily patří i stěrač, který je v případě nečinnosti ukrytý, aby nepřekážel ve výhledu.

Hned při prvním pohledu na novinku je jasné, že tohle auto nebude laciné. Když navíc přičteme kompletně celou ruční výrobu, cena 1,43 milionu eur, tedy přibližně 36 milionů korun, není takovým překvapením. S připočtením daně se pak dostáváme na částku 44 milionů korun.

Tak vysoká suma ovšem nebyla problém pro prvního zákazníka z Nizozemska, který si vůz již převzal. Nyní česká automobilka chystá další dodávky, které se uskuteční v příštím roce. Celkem by mělo vzniknout 84 exemplářů, přičemž produkční tempo je v současné chvíli nastavené na 20 kusů ročně.

Bohemy by měly být v budoucnu exportovány do Evropy a Velké Británie, na Blízký východ, do Japonska, jižní Asie a USA. Každý trh má přitom již nyní jasně definovaný počet kusů, který na něm bude nabídnut.

17:42

K události došlo v sobotu, bylo mu 98 let.

Zemřel průkopník kabelové televize a zakladatel HBO Charles Dolan

Přečíst článek

16:14

Rychlý přehled: ŘSD plánuje v příštím roce zprovoznit 73 km dálnic

Ředitelství silnic a dálnic plánuje v příštím roce uvést do provozu téměř 73 kilometrů nových dálničních úseků, což je o zhruba 38 kilometrů méně než letos. Mezi hlavní dokončené silniční stavby budou patřit čtyři úseky na dálnici D35 z Hradce Králové do Lipníka nad Bečvou: Úsek Vysoké Mýto - Džbánov, který bude zároveň tvořit obchvat Vysokého Mýta, bude měřit téměř šest kilometrů. Část D35 z Janova do Opatovce se začala stavět v květnu 2023 a měří 11,7 kilometru. Úsek Hořice - Sadová bude mít délku 10,5 kilometru. V druhé etapě výstavby úseku Křelov-Slavonín přibude dalších 3,2 kilometru komunikace spojující dvě už hotové části. Na dálnici D55 z Olomouce do Břeclavi přibude 7,6 kilometru dlouhý úsek Olomouc - Kokory a nový dálniční most přes řeku Moravu u Napajedel. Na D1 se řidiči mohou těšit na zprovoznění posledního chybějícího úseku Říkovice - Přerov o délce deset kilometrů a také rozšíření komunikace v části Brno-centrum a Brno-jih. V příštím roce stát zároveň plánuje zahájit výstavbu 62 kilometrů dálnic, což je o 40 kilometrů méně než v letošním roce. Půjde zejména o stavby na dálnici D6 Praha - Karlovy Vary, několik odpočívek na dálnici D11 Praha - Hradec Králové a pokračování výstavby D35 z Hradce Králové do Lipníka.

Přečíst zprávu

16:00

Brightpick Photoneo founders

Slovenský startup, který podpořili Credo, Baudiš i Kučera, kupují Američané za více než 1,5 miliardy

Přečíst článek

Nadpozemský zážitek dostupný i smrtelníkům. Aston Martin odhalil svou představu božské Valhally

Britská automobilka představila svůj dlouho připravovaný projekt, který má brutální výkon i velmi zajímavý sběratelský potenciál.

aston-martin-valhalla1

Foto: Aston Martin

Nový Aston Martin Valhalla

0Zobrazit komentáře

V severské mytologii představuje Valhalla síň boha Ódina, do které přicházejí padlí bojovníci, aby zde hodovali se samotným Ódinem. Podobně opojné okamžiky však nyní mohou zažívat i ti, kteří nevstoupili do říše mrtvých. Tento zážitek jim nově nabízí Aston Martin, který představil svůj hybridní supersport nesoucí stejné jméno jako legendární Síň padlých.

Aston Martin Valhalla je vůz, na kterém automobilka pracovala dlouhých pět let. Vše začalo s konceptem AM-RB 003, který byl představen v roce 2019. Následovala řada odkladů sériového vozu, který z něj měl vycházet, ovšem nyní jsou práce u konce. A tak Aston svůj diamant, který tak dlouho brousil k dokonalosti, konečně ukázal světu.

Valhalla je plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 1064 koňských sil, což je ještě větší porce síly, než se původně očekávalo. 817 koní generuje čtyřlitrová V8 s dvojitým turbodmychadlem, která burácí hned za řidičovou hlavou. Motor si prošel celou řadou úprav na míru novinky tak, aby byl podávaný výkon naprosto nekompromisní.

Zbylou porci koní nabízí trojice elektromotorů. Jeden je integrován v osmistupňové dvouspojkové převodovce a slouží především coby startér a generátor pro nabíjení akumulátoru. Další dva elektromotory jsou umístěny v přední části vozu a výkon rovnoměrně distribuují na každé kolo.

Motory mohou pracovat nezávisle na sobě, přičemž v čistě elektrickém režimu je možné s vozem ujet přes 21 kilometrů rychlostí téměř 130 km/h. Pokud přijdou ke slovu všechny pohonné jednotky vozu dohromady, dokážou Valhallu vybičovat z klidu do rychlosti 100 km/h za 2,5 sekundy. Pokud člověk drží pedál na podlaze i po překonání této rychlostní hranice, může se s novinkou díky aktivovanému aerodynamickému systému obsahujícímu i výklopné zadní křídlo dostat až na rychlost 350 km/h.

Křídlo se zatahuje pro zachování čistých linií, nicméně po přepnutí do sportovního režimu jde vzhůru a vysunou se i další aktivní aerodynamické prvky, které drží automobil co nejvíce přilepený k zemi. Jejich nastavení si vůz upravuje v reálném čase a stejně tak neustále vypočítává ideální nastavení pro odpružení, brzdy i vektorování točivého momentu. Mimo závodního režimu, který vypíná veškeré asistenty pro co nejsurovější zážitek, jsou k dispozici také základní režimy Sport a Sport+.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Monokok Valhally je kompletně vyrobený z karbonu, vůz také využívá některá technická řešení z monopostů F1 a jeho sílu mají za úkol krotit karbonkeramické brzdové kotouče o velikosti 16,1 palce. Jedná se o historicky největší brzdy, jaké se kdy na sériovém Astonu objevily. Vykukují zpoza paprsků 21palcových kol vzadu a 20palcových kol vpředu.

Design vozu je agresivní, chlubí se maskou se širokým šklebem a mřížkou. Přední světlomety s dělenými segmenty připomínají řešení Porsche a komplexně tvarované boční linie zase supersporty z Itálie. Záď je opět plná aerodynamických prvků, díky kterým se linie neustále přelévají ze složitých záhybů do hlubokých otvorů.

Naopak interiér působí poněkud spartánským dojmem. Po rozevření motýlích dveří se nabízí podívaná na záplavu karbonu, ve kterém vyčnívá volant inspirovaný F1. Kabina má dva digitální displeje, vyvýšenou podlahu a sedadla navozující tu správnou sportovní atmosféru. Nechybí však ani některé prvky určené ryze pro pohodlí posádky – například integrované stereo od Bowers & Wilkins, obložení Alcantarou, satelitní navigace a Apple CarPlay.

Do Valhally, tedy té pozemské, by mělo být možné vstoupit až po druhém čtvrtletí příštího roku, kdy začne její výroba. Celkem by mělo vzniknout 999 exemplářů, takže se bude jednat o vysoce ceněný sběratelský kousek, který si lze již nyní konfigurovat přímo na webu Astonu. Čeští zákazníci tak mohou učinit i v nově otevřeném zastoupení britské automobilky v Česku, které nedávno do svého portfolia vedle značek BMW a Rolls-Royce přidal Karel Kadlec.