Po deseti letech jsme zahodili vše, co jsme budovali, a začali znovu. Strnad popisuje přerod firmy
Břetislav Strnad ze společnosti Webkomplet přináší rady, jak se po dlouhých letech fungování pustit do totální změny byznysu.
Břetislav Strnad, zakladatel společnosti Webkomplet
Začínali s tvorbou webů, později vyvíjeli vlastní systém pro správu obsahu CMS, k tomu přidali i mailingový nástroj. Při transformaci na nový produkt ale ve společnosti Webkomplet udělali několik chyb, které se vymstily o pár let později. A došlo na rozhodnutí – všechno zahodit a začít znovu.
Jak takový přerod firmy probíhá, v komentáři pro CzechCrunch popisuje Břetislav Strnad, spoluzakladatel společnosti, jež vyvíjela nástroj pod názvem Mail Komplet a nyní na trhu působí pod značkou Boldem. Loni měla společnost, jejíž služby v e-mailingu využívají stovky klientů včetně takových, jako jsou PPF, Okay, Bauhaus, T.S. Bohemia, Fruitisimo či Liftago, obrat na úrovni kolem 22 milionů korun.
***
Se dvěma kolegy jsme se do podnikání pustili v roce 2010, když jsme ve firmě Webkomplet pro klienty začali tvořit webové stránky. Bylo to jako u každého jiného začínajícího podniku. Každý web jsme stavěli zvlášť, unikátně a vždy od nuly. Zakázek přibývalo, proto jsme postavili vlastní CMS a později k němu přidali i e-shop a jednoduchý e-mailingový nástroj. Chtěli jsme zachytit všechny trendy, být součástí nových věcí, které se na trhu děly. Ale přecenili jsme naše síly. Rychle jsme zjistili, že nelze vyvíjet více produktových vertikál najednou.
Náročnost práce nebyla jediným faktorem, který nás postavil do úzkých. Mezi vývojáři webů se objevilo velké množství malých firem a živnostníků, kteří nabízeli tvorbu za velmi nízké ceny, což byl značný problém. Najednou pro nás bylo těžké obhájit si platby kolem sta tisíc korun u nových klientů. Argument byl vždy stejný – tady někdo jiný nám to nabízí za desetinu ceny. Problém byl, že zákazníci nebyli schopni rozpoznat rizika, která s těmito nízkými cenami spojená jsou.
Trh se těmito vývojáři přesytil, a proto jsme se museli přetransformovat do jiného produktu. Rozhodovali jsme se mezi e-shopy a e-mailingem, se kterými jsme už měli nějakou zkušenost. V té době už začínala být e-commerce dobře etablovaná, naopak e-mailing byl stále v úplných plenkách. Právě tam jsme vycítili příležitost být mezi prvními.
Touha začít co nejdříve nás přivedla k jedné z největších chyb v podnikání.
Avšak touha začít co nejdříve na novém projektu a nadšení nás přivedly k jedné z největších chyb v podnikání. Nový systém jsme totiž vytvořili na základě původního kódu, který jsme používali při předchozích projektech. Toto rozhodnutí se nám o několik let později vymstilo. Náš e-mailingový nástroj s názvem Mail Komplet jsme postavili na technologiích, které byly pro další vývoj nedostatečné. Náš vlastní systém se pro nás stal překážkou.
Po deseti letech jsme se ocitli v rohu a museli jsme se rozhodnout, jak pokračovat dále. Předchozí kroky nás přivedly k rozhodnutí zahodit vše, co jsme doposud vybudovali, a začít stavět úplně nový produkt, který bude udržitelný. Hlavním důvodem byla hlavně technologie. Starý kód nám začal padat na hlavu. Při snaze naprogramovat nové funkce jsme museli opravit další dvě. Tlak na změnu přicházel především od vývojářů. Pokud bychom pokračovali se stejným technickým zázemím, museli bychom rychle najmout další programátory a zaškolit je.
Zvážili jsme obě možnosti – zda zůstat u stávajícího vývoje a najmout další vývojáře, nebo začít stavět zcela nový systém se stávajícím týmem. Náklady na obě varianty se pohybovaly ve vyšších jednotkách milionů korun, přesto finanční výpočet vycházel lépe pro nový systém. Vývojářský tým v tom dostal volnou ruku.
Cílem bylo mít jasný výhled na dalších deset let. Chtěli jsme vědět, jak se bude produkt vyvíjet a jaké nové prvky do něj budou začleněny. Bylo důležité mít toto vše jasné hned od začátku, abychom se vyhnuli situaci podobné té u Mail Kompletu. Produkt měl být udržitelný, snadno modifikovatelný a vždy připravený na implementaci nových funkcí. Výborným příkladem je využití umělé inteligence, které právě řešíme a plánujeme nasadit během následujících týdnů.
Při vývoji Boldemu bylo nutné udržet stále funkční Mail Komplet, aby se firma uživila a mohla pokračovat v provozu. Chtěli jsme však na Boldemu opravdu zapracovat a dát si záležet, aniž bychom pociťovali tlak od zákazníků, kteří by požadovali nový systém co nejdříve. Z tohoto důvodu jsme na nový projekt uvalili embargo.
Tlaku od zákazníků jsme se ale zcela nezbavili, protože stále požadovali vylepšení Mail Kompletu. To byla pro náš tým, který už byl plně zainteresován v přípravách Boldemu, asi nejtěžší část. Přesto jsme museli v některých případech vyhovět jejich požadavkům. Konkurence nepřestávala pracovat, a tak hrozilo, že bychom mohli o klienty přijít. Šlo navíc o velké hráče, jejichž ztráta by mohla ohrozit existenci celé firmy.
Vývoj Boldemu probíhal čistě in-house, v rámci našeho týmu. Netušil jsem však, že nový projekt se stane tak silným motivátorem pro celý tým, zejména pak pro vývojáře, kteří si sami uspořádávali víkendové hackathony, aby mohli nerušeně pracovat na novém projektu. Přesto jsme interně nedokázali dodržet stanovený termín pro jeho dokončení. Původně jsme si plánovali celý systém vybudovat během dvou let. Vnější okolnosti, jako pandemie a lockdowny, nás však zpomalily, což způsobilo několikaměsíční zpoždění projektu.