Po dvou letech propadů návrat k mírnému růstu. České e-shopy loni utržily 194 miliard

Celkem Češi utratili online 228 miliard korun, a to po započtení nákupů na zahraničních tržištích jako Temu nebo Shein.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-shop

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Češi loni zvýšili své online útraty

0Zobrazit komentáře

Češi v loňském roce více otevřeli své peněženky, což se podepsalo na růstu celé e-commerce. Obraty e-shopů po dvou letech propadů, kdy se trh vyrovnával s dopady covidového boomu a následného propadu zpět do normálu, meziročně stouply o pět procent na celkových 194 miliard korun, hlásí Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Heureka.

„Rok 2024 můžeme hodnotit jako úspěšný. E-commerce se vrátila k růstu a viděno zpětnou optikou v podstatě do normálu. Prodeje, jakých jsme letos dosáhli, odpovídají vývoji, který jsme předpovídali před covidem,“ hodnotí Jan Vetyška, ředitel oborové organizace APEK, jež sdružuje vyšší stovky e-shopů.

„Celkem ale Češi utratili online 228 miliard korun, a to po započtení nákupů na zahraničních tržištích. Ta vstoupila na trh poměrně agresivně a významně jej ovlivnila,“ pokračuje Vetyška s odkazem mimo jiné na čínské Shein či kontroverzní čínské Temu, jehož agresivitu kritizuje řada zdejších e-shopů v čele s Jitkou Dvořákovou a požadují narovnání pravidel.

Vetyška upozorňuje, že náklady spojené s dovozem zboží jsou pro české e-shopy o desítky procent vyšší. „A to nikoli díky nějakým lepším schopnostem zahraničních subjektů, ale především ve vztahu k dodržování všech legislativních pravidel, která v EU platí od cla a daní až po ekologické poplatky. Je třeba v tomto směru nastavit pořádek, abychom si udrželi fungující online trh,“ říká.

Loňský rok byl podle ředitele Heureka Group Davida Chmelaře pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu. „Z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,“ komentuje Chmelař.

Podle něj je zajímavý pohled na nejsilnější měsíce, kdy oproti minulým letům vánočním online nákupům kraloval prosinec. „Jindy dominantní říjen a listopad patřili letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec. E-shopy se s tím ale dokázaly skvěle vypořádat, což ukazuje nárůst spokojenosti zákazníků,“ doplňuje Chmelař.

Průměrná útrata za zboží nakoupené v e-shopech činila v prosinci 2024 téměř 7,5 tisíce korun, zatímco v průběhu nevánočních měsíců se pohybovala přibližně o tři tisíce níže.

„Průměrné prosincové útraty tak převýšily i úspěšný listopad. Češi na Vánocích nešetřili a sezonu tak můžeme hodnotit jako úspěšnou,“ shrnuje Vetyška s tím, že nejvíce nakupovali zákazníci v kategorii 35 až 44 let s průměrnou útratou ve výši 10,5 tisíce korun. Naopak nejméně to mělo být v kategorii 15 až 24 let s útratou 4,5 tisíce korun.

Jak dále potvrdil pravidelný výzkum, který APEK připravuje každý měsíc, v oblasti doručování kralovaly výdejní boxy. Jejich popularita mezi zákazníky rostla přitom po celý rok. „Na začátku roku 2024 si zásilky nechalo tímto způsobem doručit alespoň jednou v měsíci 46 procent online spotřebitelů, na konci to bylo už 63 procent,“ doplňuje Vetyška, jenž v novém roce očekává pokračování trendů z toho předchozího – v mírném tempu růst v řádu jednotek procent.

Oříškový král Grizly míří k miliardě, teď chce dobýt Německo. A zvládá i rodinnou konkurenci

Z rodinného oběda se někdy může stát i špionážní mise. Platí to zejména v případě Píchalových – otec a syn totiž vlastní konkurenční e-shopy.

grizly-dominik-224Insider

Foto: Grizly

Zakladatel e-shopu Grizly Dominik Píchal

0Zobrazit komentáře

Baví ho e-commerce a oříšky. A jeho cíl je jasný: už letos chce se svým e-shopem Grizly dosáhnout miliardy korun v tržbách. Ostatně motto Dominka Píchala z jeho LinkedInu mluví za vše„Za 10 let z 0 na 1 mld CZK.“ Nakročeno k tomu má Grizly dobře – v roce 2022 pokořil hranici půl miliardy, o rok později prodal zdravé pochutiny za 650 milionů. A loni se e-shopu podařilo v tržbách vyrůst o čtvrtinu na 880 milionů korun. Na slibovanou miliardu si tak Píchal věří. „Budget máme ready, strategii taky. A víra i chuť toho dosáhnout je maximální,“ hlásí.

Šéf Grizlyho teď totiž vnímá, že má otevřené dveře k tomu stát se předním evropským hráčem na poli ořechů, ovoce a zdravých potravin. Ne nadarmo proto svůj e-shop interně nazývá „oříškovým králem“. „Chceme prostě uspět a vyhrát,“ avizuje. I proto Grizly loni pořádně zabral – více investoval do marketingu, rozjel síť kiosků v obchodních centrech a expedoval přibližně jeden milion objednávek.

A pokud na to bude mít „nuts“, otevře také vlastní experience store, kde se budou moci lidé ponořit do světa ořechů a zažít je ve všech podobách, včetně třeba ochutnávek a kulinářských workshopů. „Naší misí je ukázat, že ořechy jsou superpotravina, která je zdravá, chutná a hodí se téměř ke každé příležitosti – od originálního dárku až po běžné pokrmy,“ vysvětluje Píchal. Teď navíc Grizly plánuje další zahraniční expanzi. „V Česku, na Slovensku a v Maďarsku je už naše značka silná. V lednu vstupujeme na německý trh, během prvního čtvrtletí pak také do Rakouska a Švýcarska,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vzhledem k tomu, že jde o první expanzi e-shopu na západ, pracuje firma s různými scénáři – od výrazného růstu až po možný neúspěch. „Přesto cítím velkou naději, ostatně na polském trhu dosáhneme po třech letech tržeb 100 milionů korun. S jistou nadsázkou si proto říkám, že region DACH (Německo, Rakousko, Švýcarsko – pozn.red.) nemůže být o moc těžší,“ doplňuje jednatřicetiletý podnikatel.

V úplných začátcích byl Grizly.cz skomírajícím internetovým obchodem přidruženým k síti prodejen s módou. Jiří Píchal si s ním nevěděl moc rady, tak jej v roce 2013 svěřil svému synu Dominikovi, toho času studentovi pražské Vysoké školy ekonomické. Ten v něm nejdřív zkoušel prodávat fitness doplňky stravy, sám je totiž fanouškem kulturistiky. Příliš se mu ale nedařilo. V roce 2015 tak přeměnil Grizly na oříškové království, do kterého později vstoupila i známá investiční skupina eRockets.

Otec i matka později Dominikovi ve firmě pomáhali a drželi v ní majetkový podíl. Nakonec z ní ale odešli a založili konkurenční společnost – e-shop s potravinami Fitboy, který podle Jiřího Píchala brzy přeroste Grizly. Jeho syn si však z toho těžkou hlavu nedělá. „Konkurenci sledujeme pravidelně, ale když je zároveň z rodiny, nabývá to úplně jiných rozměrů – najednou se pak může z rodinného oběda stát i špionážní mise,“ zasměje se.

Vztahy mezi Dominikem a Jiřím jsou dnes i přes minulé neshody standardní. „Otec byl vždy dobrý v nákupu surovin, tak mi dává tipy, kdo má nejlepší vlašské ořechy. A já mu zase poradím, jaká úskalí ho čekají na slovenském trhu,“ dodává šéf Grizly. I on teď ale očekává různé problémy, především zdražení většiny ořechů až o 20 procent kvůli neúrodě. „Tak se radši zásobte,“ radí.