Po holínkách přišel vějíř a opět vzbudil vášně. V Japonsku český folklór milují, říká návrhářka olympijské kolekce

Filip HouskaFilip Houska

cov-zuzana-osako-1

Foto: Český olympijský výbor

Stejnokroje české výpravy na Letní olympijské hry v Tokiu

0Zobrazit komentáře

Odhalování olympijských kolekcí, které sportovci nosí při zahajovacích ceremoniálech, je ve světě vždy sledovanou záležitostí. Navíc v době internetu, kde má každý názor a napříč různými kanály se hodnotí, zda je oblečení vkusné, atraktivní a dostatečně reprezentativní. A co si budeme povídat, uniformy pro českou výpravu budí rozruch s „olympijskou“ pravidelností. Jinak tomu není ani letos.

„Novou kolekci je nejprve potřeba pochopit,“ říká na úvod pro CzechCrunch módní navrhářka Zuzana Osako, která navrhla stejnokroje určené českým sportovcům pro zahájení Letních olympijských her v Tokiu. V nich spojila estetiku tradičního českého folklóru s národními barvami a japonským vlivem, přičemž jako spojnici obou kultur zvolila techniku takzvaného modrotisku.

Ve spolupráci se značkou Alpine Pro, která české olympioniky obléká od roku 2009, a Českým olympijským výborem (ČOV) následně představila dva modely – jeden pro dámy, kterému vévodí jupka a šaty, a druhý pro pány, kde vsadila na bílé kalhoty a modrou vestičku. K oběma stejnokrojům pak připravila tematické doplňky, které mají zapadat jak do české, tak japonské kultury.

Sázka na modrotisk

Zuzana Osako má k Japonsku osobní vztah. Poprvé tam odjela na prázdniny v sedmnácti letech, když dostala nabídku pracovat jako modelka. Tehdy ještě netušila, jak jí tato příležitost změní život. To léto potkala v Tokiu svého budoucího manžela, se kterým měla o rok později svatbu na Moravě, a země vycházejícího slunce jí postupně také přirostla k srdci. I proto si jí Český olympijský výbor pro novou kolekci vytipoval coby dvorní designérku – a Alpine Pro souhlasilo.

zuzana-osako-1

Foto: Český olympijský výbor

Česká módní návrhářka Zuzana Osako

Dnes už žije Zuzana Osako opět v Česku a provozuje značku Tradice, kde pracuje na kolekcích inspirovanými folklórními regiony. „Nápad na olympijské stejnokroje vzešel ze zadání ČOV a dál se rozvíjel na základě mé práce pod značkou Tradice a několikaleté práce ve správní radě Jihomoravské komunitní nadace. V rámci ní jsme se starali o odkaz našich lidových tradic a oživování povědomí o našem kulturním dědictví,“ říká Osako.

Inspirace tradičními českými oděvy je u aktuální olympijské kolekce zjevná už na první pohled. Má ovšem několik specifických prvků, které už tak patrné nejsou. Tím nejzásadnějším je dost možná technika, která ji doplňuje. Jde totiž o modrotisk, při níž se na textil nanese hmota, jež chrání textilii v místech, která se nemají zabarvit. Potištěná látka je poté zastudena barvena v indigové lázni. Jde tak o „opačný“ proces než bývá zvykem.

„Modrotisk je hlavní prvek kolekce. Navíc se skvěle hodilo, že je modrá jednou z našich národních barev. Kolekce je pak doplněná o červený akcent, přičemž převažující barvou je bílá, jak je u našeho týmu zvykem,“ doplňuje Osako. Olympijské oblečení složené z jupek, šatů, kalhot a vestiček tak pro svou netradičnost budí emoce. A nejde jen o oděvy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vášně rozvířily i doplňky, především pak vějíře, které jsou zasazeny do bambusových rámů a které jsou jako jediné reálně vyrobené metodou modrotisku. „Vějíř byl pro mě jasnou odpovědí na otázku, co budou tentokrát holínky nebo raškovka,“ zmiňuje návrhářka v souvislosti s obuví, se kterou šli čeští olympionici před osmi lety v Londýně a „pobavili“ celý svět, a kulichem pro zimní olympiádu v roce 2018. Půjde tedy o jakýsi symbol, doplněk, díky kterému si českou výpravu budou moci diváci o něco více zapamatovat.

Osako ovšem myslela i na uctění japonských tradic, kde má vějíř neodmyslitelnou roli. Podle jejích slov je projevem respektu ke druhé osobě a navíc se může hodit v teplých vlhkých dnech, které budou v Tokiu koncem července panovat. Součástí je také taška z lýka, která je inspirovaná sotůrky, typickým doplňkem pro kroje. „Velkou roli ovšem musel hrát také komfort pro sportovce,“ popisuje Osako.

Není to prvoplánové

Vzhledem k tomu, že je oblečení šité na míru, tým švadlen okolo Zuzany Osako je maximálně vytížen. „Šijeme v neuvěřitelném časovém tlaku a střihy i zdobení jsou navrženy přesně tak, aby to bylo do termínu zvládnutelné,“ objasňuje devětatřicetiletá návrhářka a zmiňuje, že všechno oblečení spolu s doplňky má korespondovat s modrotiskem, který byl použit právě na vějíře. Na oděvy pak z velké části posloužila bavlna s elastanem.

loh-tokio-2021-zuzana-osako-navrh-1

Foto: Český olympijský výbor

Vějíř coby symbolický i praktický doplněk českých olympioniků

Protože se jedná o oblečení, kterým sportovci reprezentují Českou republiku, je jasné, že může vzbudit mnoho emocí – nelze se zalíbit všem. Osako nicméně dodává, že nějakou prvoplánovost v tom veřejnost hledat nemá, a zdůrazňuje, že kolekci je nejprve nutné pochopit ze širšího kontextu.

„Jde o historický okamžik, setkání dvou kultur a prezentace té naší světu ve smyslu lokálního kulturního dědictví. V Japonsku je český folklor velmi oblíbený – přední soubory tam jezdí reprezentovat a lidé z Japonska jezdí k nám na festivaly, kde se učí například tančit polku. Krásy našich krojů znají, navíc modrotisk taktéž využívají,“ doplňuje.

Podobně to vnímá i Český olympijský výbor (ČOV), který si spolupráci s Osako pochvaluje. „Letošní nástupovou kolekcí chceme uctít české i japonské tradice. Jelikož je pro nás japonská kultura vzdálená a dost odlišná, obrátili jsme se na Zuzanu Osako, která v Japonsku dlouho žila, zná tamní zvyklosti, a zároveň má vztah k českým a moravským tradicím i ke sportu,“ říká Tibor Alföldi, ředitel komunikace ČOV.

Zase je to Alpine Pro

V souvislosti s představením nové olympijské kolekce, ve které se česká výprava poprvé ukáže 23. července při zahájení her, se ovšem znovu začala skloňovat spolupráce se značkou Alpine Pro. Při několika posledních olympiádách byl totiž český výrobce sportovního oblečení často kritizován za nevkusnost stejnokrojů, které pro olympioniky zajišťuje (byť jde především o práci externích návrhářů).

tokio

Foto: Český olympijský výbor

Česká módní návrhářka Zuzana Osako

Proto předloni rezonoval odvážný návrh mladé studentky Rebeky Hankové, která jako kritiku designů olympijského oblečení uvedla vlastní modely. Ty se nesly v duchu sportovní módy československých šedesátých let a měly odkazovat na úspěšnou olympijskou jízdu gymnastky Věry Čáslavské, která během letních her v Tokiu v roce 1964 získala čtyři medaile, z toho tři zlaté.

Český olympijský výbor pak pro CzechCrunch potvrdil, že se nebrání novým nápadům, ale musí mít myšlenku. „O vypisování výběrového řízení v tuto chvíli neuvažujeme. Pokud se na nás některý z návrhářů obrátí se svým nápadem, jsme otevřeni diskusi. Nicméně podstatné pro nás je, aby každá olympijská kolekce měla specifický motiv,“ dodává Alföldi.

Šéf Spotify Daniel Ek chce Arsenalu vrátit zašlou slávu. Po fiasku se Superligou by fotbalový klub rád koupil

Filip HouskaFilip Houska

arsenal-ek

Foto: Nelson Ndongala/Spotify

Šéf Spotify Daniel Ek chce koupit londýnský Arsenal

0Zobrazit komentáře

Fotbalový Arsenal FC je pro svou bohatou historii srdcovým týmem milionů fanoušků po celém světě a spoluzakladatel streamovací služby Spotify Daniel Ek je jedním z nich. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby si teď slavný londýnský klub nechtěl koupit. Ještě nedávno by taková zpráva zněla jako sci-fi, ale švédský miliardář svůj zájem o koupi Arsenalu oficiálně potvrdil a odstartoval tak jistě zajímavě dění ve sportovních i technologických kruzích.

Pro lepší pochopení celé situace – a důvodů, proč se o něčem jako prodej Arsenalu vůbec mluví – je nutné se vrátit na začátek minulého týdne, kdy fotbalovým světem otřásla kontroverzní zpráva o založení evropské Superligy, elitní soutěže pro nejbohatší fotbalové kluby planety. O vlastní soutěži pro vyvolené se spekulovalo dlouho, až její vznik minulou neděli zčistajasna několik předních evropských klubů skutečně oznámilo.

Arsenal byl mezi nimi a rozhodnutí o vytvoření vlastní soutěže odstřižené od zbytku fotbalového světa vyvolal na evropské scéně obří poprask a masivní vlnu negativních reakcí. Vznik takového projektu odsoudily řídící fotbalové organizace FIFA i UEFA, přičemž pohrozily, že zainteresované kluby vyloučí z prestižní Ligy mistrů i národních soutěží. Ještě více se ale vzbouřili fanoušci, kteří elitářskou soutěž pro hrstku vyvolených považovali za zradu a chamtivost šéfů klubů.

arsenal

Foto: Who’s Denilo/Unsplash

Emirates Stadium, domácí stánek londýnského Arsenalu

Netřeba dodávat, že v takové lize by se točily obrovské peníze, zejména z televizních vysílacích práv, a klubům by se tak mohly vyplácet větší sumy. Což je vlastně logické a také hlavní důvod, proč do toho Arsenal spolu s Realem Madrid, Barcelonou, Juventusem či Manchesterem United a dalšími kluby šel. Je otázka, jak moc by v průběhu let bavilo diváky sledovat bitvy stále stejných týmů dokola, ale to je jiná debata.

Proti zapojení do takzvané Superligy mohutně protestovali i fanoušci Arsenalu, což nakonec vedení klubu přesvědčilo k tomu, aby se účasti v takové soutěži vzdalo a omluvilo se. Ostatně tak pouhých 48 hodin od oznámení původního záměru založit Superligu učinila většina klubů, která se do ní měla zapojit, a elitářská fotbalová soutěž zanikla tak rychle, jako vznikla. A právě v době třaskavých reakcí nejen na sociálních sítí se ozval také Daniel Ek, šéf Spotify.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Začalo to obyčejným tweetem, ve kterém napsal, že „pokud by KSE (Kronke Sports & Entertainment, majitel klubu – pozn. red.) chtělo Arsenal prodat, rád by přihodil svou nabídku“. Hned tím na sebe logicky strhl pozornost a začal zajímat i fanoušky Arsenalu, z nichž o něm mnoho do té doby možná ani nevědělo. Současného majitele, 73letého amerického miliardáře, který zároveň vlastní i několik zámořských sportovních franšíz v Los Angeles či Coloradu, totiž nemají příliš v oblibě.

Zato osmatřicetiletý Daniel Ek bere Gunners, jak se Arsenalu přezdívá, jako srdcovou záležitost. Jak zmínil pro server CNBC, Arsenalu fandí od dětství a přirozeně chce, aby byla týmu navrácena jeho sláva. Vzhledem k tomu, že se jeho jmění odhaduje na 4,9 miliardy dolarů, nejde v případě odkupu nutně o nerealizovatelný krok, přičemž magazín Forbes aktuálně odhaduje hodnotu Arsenalu na zhruba 2,8 miliardy dolarů. Kolem cenovky by ale jistě byla velká debata.

Nic se prodávat nebude

Je zřejmé, že hlavním výchozím bodem rozhodnutí Daniela Eka, že by vůbec mohl vstoupit do jednání o koupi Arsenalu, pramení právě z nešvaru jménem Superliga. I když z ní pravděpodobně nic nebude, tak fanoušci (a nejen ti Arsenalu) dali jasně najevo, že s kroky svých zahraničních majitelů absolutně nesouhlasí, a tak se v některých případech začalo spekulovat o jejich možném konci. Samotný Stan Kroenke ovšem zatím nic takového nepřipouští a na spekulace odvětil, že klub prodávat nehodlá.

Klub, který Kroenke se svou firmou vlastní od roku 2018, kdy převzal jeho plnou kontrolu, na prodej oficiálně není, což Stan Kroenke spolu se svým synem Joshem, jenž se na vedení Arsenalu podílí, potvrdili i pro agenturu AP. „Arsenalu zůstáváme stoprocentně oddaní a žádný podíl v klubu neprodáváme. Formálně jsme nedostali žádnou nabídku a žádnou ani nebudeme brát v potaz,“ říkají.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Daniel Ek se však nevzdává. Podle nejnovějších informací zvažuje, že formální nabídku na odkup Arsenalu podá, a pro CNBC bez větších podrobností zmínil, že si již zajistil také financování. „Nečekám, že se to stane přes noc – jsem připraven na dlouhý boj. Vše, co můžu teď udělat, je, připravit si promyšlenou nabídku, kterou jim donesu, a budu doufat, že mě vyslyší. Chci, aby se klubu dařilo lépe. To je můj hlavní zájem,“ říká šéf Spotify.

woltair

Přečtěte si takéWoltair se pokouší o ozdravení. Převádí zákazníky pod konkurenciČas běží a Woltair se dál pokouší o ozdravení. Teď se rozhodl převést své zákazníky pod konkurenci

V kuloárech se navíc proslýchá, že by do toho šel švédský podnikatel se třemi klubovými legendami – Thierrym Henrym, Dennisem Bergkampem a Patrickem Vieirou. Alespoň takto o tom informuje i britský sportovní deník Sky Sports. Zda to tak bude, zatím není jisté, ale i právě Henry není spokojen, co se s týmem, kde strávil nejlepší roky své fotbalové kariéry, stalo, o čemž mluvil v médiích.

Bude tedy zajímavé sledovat, co se v následujících týdnech bude dít, a to nejen pro fanoušky Arsenalu. Pokud nějaká šance na odkup Arsenalu ze strany Daniela Eka vůbec existuje, pak je podle všeho zatím spíše minimální, ale s ohledem na turbulentní dění v posledních dnech na celé fotbalové scéně si nemůžeme být ničím jisti. Zajímavé dopady by navíc takový deal mohl potenciálně mít i na technologický sektor a startupový ekosystém, o čemž píše magazín Sifted.