Po letech ve ztrátě. Amazon hlásí neuspokojivé výsledky, prodělal miliardy na elektroautech Rivianu

V minulém čtvrtletí automobilka pomohla Amazonu k rekordům. Teď gigant kvůli výrobci elektroaut vykázal ztrátu 3,8 miliardy dolarů.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jeff-bezos2

Foto: Daniel Oberhaus/Flickr

Jeff Bezos, zakladatel Amazonu

0Zobrazit komentáře

Amazon po masivním růstu v průběhu pandemie naráží na výrazné zpomalení prakticky ve všech směrech. Největší e-commerce firma na světě za první letošní čtvrtletí oznámila tržby ve výši 116,4 miliardy dolarů (2,7 bilionu korun), což je o celých osm miliard více než ve stejném období loni. Představuje to ovšem meziroční nárůst pouhých 7 procent, tedy nejméně od prasknutí internetové bubliny v roce 2001. Po sedmi letech navíc společnost vykázala ztrátu, příliš optimistické nejsou ani projekce pro následující čtvrtletí. Tržní hodnota Amazonu se tak propadla o skoro deset procent.

Oznámený růst vypadá obzvlášť střídmě v kontextu s loňským prvním čtvrtletím, kdy se firma pochlubila zvýšením příjmů o 44 procent. Protipandemická opatření po celém světě byla tehdy ještě v plném proudu, a lidé tak více nakupovali online. Nyní je však doba karantén z většiny pryč, naopak přišla výrazná inflace. Samotná firma jako důvody zpomalení zmiňuje makroekonomické podmínky a ruskou invazi na Ukrajinu.

Výnosy na akcii dosáhly na 7,38 dolaru oproti 8,36 dolaru, které podle CNBC očekávali analytici. Mírně zklamaly také příjmy z reklamy ve výši 7,88 miliardy dolarů oproti předpokládaným 8,17 miliardy. Nad očekávání se naopak dařilo cloudovým službám – 18,27 miliardy dolarů v odhadech oproti 18,44 miliardy ve skutečnosti.

rivian-r1t_2

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

Největším kamenem úrazu se ukázaly investice do Rivianu. Zatímco ke konci loňského roku gigantovi zajistily rekordní zisk, jen v uplynulém čtvrtletí se akcie automobilky propadly více než o polovinu. Amazon kvůli tomu ztratil 7,6 miliardy dolarů z hodnoty svojí investice a poprvé od roku 2015 vykázal čtvrtletní ztrátu. Ta nyní dosáhla 3,8 miliardy dolarů.

Vedle toho Amazon zklamal hlavně projekcemi pro další čtvrtletí, kdy očekává meziroční nárůst jen mezi třemi až sedmi procenty. Na aktuální překážky jako inflaci, tlak ze strany dodavatelského řetězce nebo rostoucí ceny energií firma reaguje například zaváděním dodatečných poplatků pro některé americké prodejce nebo zvýšením ceny služby Amazon Prime ve Spojených státech. Ředitel společnosti Andy Jassy nicméně očekává, že bude nějakou dobu trvat, než se efekt podobných opatření projeví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Amazonu v uplynulém čtvrtletí proběhla ještě jedna zásadní událost. Pracovníci jednoho z jeho skladů po dlouhodobém snažení a odolávání důraznému odrazování ze strany firmy zformovali odbory. Pro zaměstnance Amazonu ve Spojených státech je to vůbec poprvé, co se něco takového podařilo.

Impérium založené Jeffem Bezosem se v minulosti i nyní stává častým terčem kritiky kvůli tomu, jak se chová ke svým pracovníkům. Ačkoliv například platové podmínky bývají nadprůměrné, lidé pracující ve skladech musí následovat velice tvrdý pracovní režim, který znamená desítky nachozených kilometrů denně a častý syndrom vyhoření. Už před časem se také objevily zprávy, že řidiči musí kvůli nedostatku času močit do lahví.

Zformování prvních amerických odborů v Amazonu by mohlo motivovat mnoho dalších, a firma by tak musela začít ve větší míře jednat o úpravách podmínek pro zaměstnance. V krátkodobém časovém horizontu se nicméně nejspíš nemusí počítat s tím, že by podobné aktivity ekonomiku společnosti výrazněji ovlivnily.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Herní deal za 70 miliard je potvrzen. Akcionáři Activision Blizzardu schválili převzetí Microsoftem

Microsoft je o krok blíž zisku značek Call of Duty i World of Warcraft, největší transakci herní historie ale ještě musí posvětit regulátoři.

Michal MančařMichal Mančař

actblizz

Foto: Activision Blizzard

Microsoft získá velkou nálož áčkových her

0Zobrazit komentáře

Je to rekordní obchod herního průmyslu, ale i mimo branži se řadí k největším. Společnost Activision Blizzard, pod níž spadají ty nejslavnější herní značky jako Call of Duty, míří za téměř 70 miliard dolarů pod křídla Microsoftu. I pro něj to bude největší deal v byznysově bohaté historii. Nyní se dohoda výrazně přiblížila svému naplnění.

Akcionáři amerického vydavatele videoher Activision Blizzard dnes schválili převzetí podniku softwarovým gigantem za 68,7 miliardy dolarů (zhruba 1,6 bilionu korun). Obě firmy představily dohodu o převzetí letos v lednu, jejich úmluva předpokládá, že Microsoft za každou akcii zaplatí 95 dolarů, přibližně 2 200 korun.

Společnost Activision Blizzard uvedla, že pro uskutečnění transakce na dnešní mimořádné valné hromadě hlasovalo přes 98 procent akcionářů. Podle firmy se předpokládá, že obchod, který ještě budou prověřovat regulátoři, bude dokončen během příštího finančního roku Microsoftu, který skončí 30. června 2023.

Díky hernímu portfoliu Activision Blizzardu, ve kterém se nachází například populární série Call of Duty, Diablo či World of Warcraft, Microsoft rozšíří svou už tak rozsáhlou herní nabídku. „S téměř 400 miliony aktivních hráčů měsíčně ve 190 zemích a třemi miliardovými franšízami společnosti Activision Blizzard se naše služba Game Pass stane jednou z nejpřitažlivějších a nejrozmanitějších nabídek herního obsahu v oboru,“ zmiňuje dřívější prohlášení Microsoftu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výrobce konzolí Xbox tak mimo jiné získá i velkou výhodu vůči konkurenci v podobě Sony PlayStation. A to v době, kdy nejen herní průmysl stále těží z pandemického růstu poptávky po domácí zábavě včetně videoher. Minimálně v ohledu exkluzivity nově získaných titulů pro své platformy Xbox a Windows však Microsoft své rivaly ze Sony ohrožovat nebude.

Už dříve totiž šéf herní divize Microsoftu Phil Spencer potvrdil, že převzetí titulů od Activision Blizzardu nic nezmění na jejich dostupnosti na různých platformách. „Sony je důležitou součástí našeho průmyslu, vážíme si našeho vztahu,“ zmínil Spencer. Sony navíc před měsícem představilo alespoň částečnou reakci v podobě spuštění nové předplatitelské služby PlayStation Plus.

Pro Microsoft je zisk Activision Blizzard další významný herní nákup v posledních měsících. Už loni za 7,5 miliardy dolarů (175 miliard korun) koupil společnost ZeniMax Media, pod níž spadá i Bethesda se známými značkami Doom, Fallout či Elder Scrolls.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

S přispěním ČTK.