Po Paříži jen třicítkou. Francouzská metropole dál snižuje maximální povolenou rychlost ve svých ulicích
Přestože je nejznámějším současným politikem Francie prezident Emmanuel Macron, v poslední době je hojně skloňováno také jméno Anne Hidalgové, starostky Paříže, která se rozhodla své město výrazně osvobodit ze spárů hlučných a ovzduší znečišťujících automobilů. Alespoň tak je jejími úředníky vykládáno nejnovější rozhodnutí, díky kterému bude možné ve většině francouzských ulic jet maximální rychlostí 30 km/h.
Město na Seině je svou problematickou a věčně přeplněnou infrastrukturou pověstné. Ostatně nahnat automobily do ulic, které byly původně koncipované jen pro pár koňských povozů a kočárů, nutně znamená problémy. K jejich řešení se právě proto zavázala Anne Hidalgová, členka Socialistické strany a pařížská starostka.
Ta od roku 2016, kdy nastoupila do své funkce, postupně ruší parkovací místa a uzavírá, či alespoň zmenšuje, prostor v ulicích ve prospěch chodců a cyklistů. Ostatně její jméno zaznělo i na naší konferenci CzechCrunch Onlajn věnované budoucnosti dopravy, kde její postupy zmínil Roman Meliška, expert na mikromobilitu ze společnosti Urban Laab.
Strategie Anne Hidalgové zahrnuje také postupné snižování maximální povolené rychlosti v ulicích. V současné době musí řidiči v přibližně 60 procentech pařížských ulic dát nohu z plynu a počkat, dokud ukazatel rychlosti neklesne z obvyklých 50 kilometrů v hodně na 30 kilometrů v hodině.
Pro někoho až nesnesitelně šnečí tempo bude navíc od srpna nutné dodržovat již téměř ve všech ulicích francouzské metropole. Překročit třicítku bude možné pouze na hlavním pařížském okruhu a vybraných městských tepnách a bulvárech, slavnou Champs-Élysées nevyjímaje. Také známý pařížský bulvár se nicméně v následujících letech významně promění.
Na těchto komunikacích zůstane v platnosti padesáti- a také sedmdesátikilometrová rychlost, kterou chtěla Hidalgová původně z města vymýtit úplně. „Jde o to, aby se zmenšil prostor, který zabírají auta, což zahrnuje snížení jejich rychlosti,“ řekl David Belliard, náměstek primátorky zodpovědný za sektor dopravy, jak uvádí web France 24.
Plošný zákaz je však jen jedním z bodů strategie, která počítá se zrušením přibližně 60 tisíc parkovacích míst ve městě, z celkových 140 tisíc. V příštím roce je navíc v plánu zdražovat parkovné pro automobily a nutnost placeného parkovného zavést také pro motocykly a skútry, které jsou této povinnosti momentálně zproštěny.