Po Paříži jen třicítkou. Francouzská metropole dál snižuje maximální povolenou rychlost ve svých ulicích
Přestože je nejznámějším současným politikem Francie prezident Emmanuel Macron, v poslední době je hojně skloňováno také jméno Anne Hidalgové, starostky Paříže, která se rozhodla své město výrazně osvobodit ze spárů hlučných a ovzduší znečišťujících automobilů. Alespoň tak je jejími úředníky vykládáno nejnovější rozhodnutí, díky kterému bude možné ve většině francouzských ulic jet maximální rychlostí 30 km/h.
Město na Seině je svou problematickou a věčně přeplněnou infrastrukturou pověstné. Ostatně nahnat automobily do ulic, které byly původně koncipované jen pro pár koňských povozů a kočárů, nutně znamená problémy. K jejich řešení se právě proto zavázala Anne Hidalgová, členka Socialistické strany a pařížská starostka.
Ta od roku 2016, kdy nastoupila do své funkce, postupně ruší parkovací místa a uzavírá, či alespoň zmenšuje, prostor v ulicích ve prospěch chodců a cyklistů. Ostatně její jméno zaznělo i na naší konferenci CzechCrunch Onlajn věnované budoucnosti dopravy, kde její postupy zmínil Roman Meliška, expert na mikromobilitu ze společnosti Urban Laab.
Strategie Anne Hidalgové zahrnuje také postupné snižování maximální povolené rychlosti v ulicích. V současné době musí řidiči v přibližně 60 procentech pařížských ulic dát nohu z plynu a počkat, dokud ukazatel rychlosti neklesne z obvyklých 50 kilometrů v hodně na 30 kilometrů v hodině.
Pro někoho až nesnesitelně šnečí tempo bude navíc od srpna nutné dodržovat již téměř ve všech ulicích francouzské metropole. Překročit třicítku bude možné pouze na hlavním pařížském okruhu a vybraných městských tepnách a bulvárech, slavnou Champs-Élysées nevyjímaje. Také známý pařížský bulvár se nicméně v následujících letech významně promění.
Na těchto komunikacích zůstane v platnosti padesáti- a také sedmdesátikilometrová rychlost, kterou chtěla Hidalgová původně z města vymýtit úplně. „Jde o to, aby se zmenšil prostor, který zabírají auta, což zahrnuje snížení jejich rychlosti,“ řekl David Belliard, náměstek primátorky zodpovědný za sektor dopravy, jak uvádí web France 24.
Plošný zákaz je však jen jedním z bodů strategie, která počítá se zrušením přibližně 60 tisíc parkovacích míst ve městě, z celkových 140 tisíc. V příštím roce je navíc v plánu zdražovat parkovné pro automobily a nutnost placeného parkovného zavést také pro motocykly a skútry, které jsou této povinnosti momentálně zproštěny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV příštím roce by navíc měl být pro většinu vozidel zakázán vjezd do čtvrti Centre, konkrétně čtyř prvních obvodů a dvou centrálních ostrovů města. Byť se může zdát snižování hluku a znečištění v ulicích krok správným směrem, poměrně striktní politika pařížské starostky se nestřetává jen s pozitivními ohlasy. Někteří již nyní hovoří o velkých problémech těch, kteří žijí na předměstí Paříže.
Konkrétně se jedná o více jak 10 milionů obyvatel, kteří nemají vždy dokonalé spojení s městem a automobil je pro ně nutností. Hidalgová navíc čelí kritice upozorňující na větší míru znečištění města odpadem. V reakci na tuto problematiku se pařížská starostka zavázala ve svém druhém funkčním období vyhradit na úklid města jednu miliardu eur, tedy přes 25 miliard korun.
Právě fakt, že se Anne Hidalgové podařilo v minulém roce obhájit křeslo starostky, naznačuje, že je většina rezidentů Paříže s politikou její a francouzských Zelených spokojena. Jak se k její postavě staví zbytek Francie, by se mohlo ukázat v nadcházejících prezidentských volbách, které se ve Francii odehrají v příštím roce.
Svou kandidaturu na prezidentku sice Anne Hidalgová ještě oficiálně nepotvrdila, vše ovšem nasvědčuje tomu, že by se skutečně mohla pokusit prezidentské křeslo získat. Zda by se v případě úspěchu vydal v zelených stopách Paříže i zbytek Francie, je ovšem otázkou.
Paříž však rozhodně není jedinou evropskou metropolí, která zavadí maximální limit 30 km/h. Mezi další města patří například Brusel a plošné snižování rychlosti se konalo také ve Španělsku. Praha je naopak v otázce plošného snižování rychlosti více než opatrná, jak nám před rokem potvrdil i Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.