Po sedmi měsících využívá QR menu od Choice už 3 400 podniků. Startup odmítá exity za desítky milionů a chystá expanzi
Pandemie srazila byznys tuzemského cestovatelského startupu Davinci na nulu, jeho zakladatel Alex Ilyash se proto společně se svým týmem loni pustil do vývoje dalšího. S Choice teď digitalizují restaurace, kterým dávají možnost vytvořit si menu s QR kódy, jež si zákazníci jednoduše naskenují a podívají se na nabídku v prohlížeči.
Choice oficiálně funguje od loňského září a na trhu se mu daří růst rychle, podle vyjádření Ilyashe pro CzechCrunch o 30 procent každý měsíc. Celkový počet restaurací využívajících jejich digitální menu překonal již hranici 3 400 v jedenácti zemích od domácího Česka přes Polsko, Rakousko, Spojené státy, Velkou Británii, Ukrajinu až po Rusko.
Z konkrétních jmen na domácím trhu jde například o karlínské Nejen Bistro a Bistro Proti proudu, asijské restaurace Banh Mi Ba nebo Chilli and Lime, ale i klasické české podniky jako Potrefená Husa nebo i obchodní centrum Galerie Harfa.
I když Choice nabízí základní balíčky umožňující tvorbu QR menu zdarma, s navazujícími a doplňujícími službami podniky platí tarify například za možnost pro zákazníky jídlo také objednávat. Už dnes tak startup registruje opakující se měsíční tržby na úrovni 10 tisíc dolarů, tedy kolem 220 tisíc korun, a cílem je letos dosáhnout 60 tisíc dolarů (1,3 milionu korun).
„Za sedm měsíců od založení jsme dostali dvě nabídky na exit v hodnotě jednoho až dvou milionů eur, které jsme odmítli,“ pochvaluje si Ilyash a při otázce na financování zmiňuje, že Choice získalo pre-seed investici 200 tisíc eur (kolem 5 milionů korun) ve formě konvertibilního dluhopisu od Reflex Capitalu Ondřeje Fryce, J&T Ventures a britského Seedcampu.
Tento kapitál startup využil na vytvoření základního produktu a otestování trhu, teď se po investorech ohlíží opět. „Aktuálně hledáme investice ve výši 700 tisíc eur, které nám pomohou expandovat po střední Evropě a dosáhnout cíle deseti tisíc platících podniků,“ prozrazuje sedmadvacetiletý startupista.
Ilyash zároveň věří, že se QR menu od Choice na trhu podaří prorazit navzdory zavedené konkurenci. V tuzemsku to jsou například startup Qerko specializující se na QR platby nebo OneMenu od Storyous, do nějž koncem loňského roku za stovky milionů korun vstoupil britský SaltPay.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Na rozdíl od konkurence máme všechno postavené na online bázi, kde se restaurace může sama zaregistrovat a spustit provoz úplně samostatně. To ani jeden hráč v Česku nenabízí,“ popisuje Ilyash hlavní konkurenční výhodu.
Se Storyous, jehož hlavní byznys jsou pokladní systémy, a stejně tak s Dotykačkou navázal Choice i spolupráci, díky níž nabízí jednoduchou integraci produktů. Podobně je řešení integrované s platebními bránami ČSOB a Strip nebo s kurýrní službou Liftago.
Digitální menu od Choice totiž restaurace může od objednávek od stolu přepnout na svůj web pro rozvoz nebo pro objednávku jídel s sebou. „Na rozdíl od rozvozových služeb nepropagujeme naši aplikaci, ale podnik – mohou mít vlastní doménu, barvy, loga i fonty. Zákazník ani nepozná, že je to řešení od Choice,“ říká Ilyash. Plány do budoucna tak má velké.
„Cílem Choice je stát se nejlepším SaaS řešením na světě v oboru digitálního menu. Nechceme se stát pokladním systémem, chceme byt jednoduchou a funkční nadstavbou. V úzkém fokusu a jednoduchosti je totiž kouzlo škálování, stačí se zaměřit na jednu věc a stát se v tom nejlepší,“ uzavírá Ilyash.