Po vypití snězte. Fotbalový klub Manchester City zavádí na svém stadionu ekologické jedlé kelímky
Obyčejné plastové kelímky patří mezi výrazné znečišťovatele životního prostředí, což je důvod, proč proti ním zbrojí dokonce i fotbalový tým Manchester City. Jeden z předních klubů slavné Premier League totiž nahrazuje ty jednorázové za jedlé, ve kterých bude na domácím stadionu servírovat všechny horké nápoje.
Poprvé se jedlé kelímky na stadionu měly objevit dnes během utkání proti Arsenalu. Jeden takový kelímek má strukturou připomínat zmrzlinový kornout s tím, že křupavý vydrží až 45 minut (tedy jeden celý poločas). Nepropustný však vydrží ještě mnohem déle – podle informací výrobce i více než dvanáct hodin. Za celým nápadem pak stojí skotská společnost BioBite.
Zakladatelé firmy Samuel Hvizd a Lyubomir Lambrev projekt rozjeli jako studenti třetího ročníku Aberdeenské univerzity a kelímky, které mají vydržet i teploty nad 85 °C, vyrábí z několika veganských ingrediencí – zpravidla z pšeničné mouky, ovesných otrub a samozřejmě vody. Údajně do nich nepřidávají ani umělá aditiva, přičemž jedna porce disponuje pouhými sto kaloriemi.
Domácí stadion Manchesteru City, Etihad Stadium, ale fanouškům v letošní sezóně nabídne více dalších alternativních produktů. Podle vyjádření totiž vedení klubu poměrně zásadně rozšířilo nabídku jídla a nápojů, kde prim hrají lokální dodavatelé. Kromě jiného si bude možné na stadionu objednat třeba veganské alternativy klasických pokrmů, jako je burger, pizza nebo nachos.
Pokud by se vám náhodou jedlý kelímek zdál až příliš, můžete sáhnout i po méně radikální variantě a objednat si kávu do kelímku vyrobeného z papíru a lepenky. I u něj zástupci klubu deklarují, že je zcela bez plastu a 100% recyklovatelný. Po skončení utkání budou všechny kelímky posbírány a klub zajistí, že budou plně recyklovány.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProdukty BioBitu aktuálně zásobují celé spektrum různých restaurací napříč Velkou Británií, stejně jako pekárny nebo čokoládovny. Kromě kelímků totiž vyrábí i misky, do kterých je možné servírovat jak polévku, tak třeba zmrzlinu nebo jogurt. Cílem ambiciózní dvojice podnikatelů je pak nahradit aktuálně používané plastové nebo papírové kelímky, které nemusí být vždy ekologicky udržitelné.
A právě spolupráce s prestižním klubem anglické Premier League by jim v tom měla pomoci. Nebylo by totiž žádným překvapením, kdyby tento krok inspiroval i ostatní celky, které by mohly pomoci pozitivněji ovlivnit nelichotivou statistiku v podobě zhruba sedmi milionů spotřebovaných jednorázových kávových kelímků denně ve Velké Británii.