Po vzoru USA a Estonska. Čeští právníci se spojují, aby startupy ušetřily za nesmyslné výdaje

Advokátní kanceláře chystají jednotnou dokumentaci, která by usnadnila i urychlila podepisování startupových investic.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jana-sedlakova_1

Foto: Archiv Jany Sedlákové

Jana Sedláková, zakladatelka advokátní kanceláře Sedlakova Legal

0Zobrazit komentáře

Řeší se to pořád dokola. Startup se s investorem nebo fondem dohodne na investici a společně jdou za advokáty, kteří jejich byznysovou dohodu napíšou do „právničiny“. To ale vyjde i na stovky tisíc korun, které platí přímo startup, což zejména při raných a nízkých kolech není zanedbatelná částka. V zahraničí je běžnou praxí, že pro takové případy existuje jednotná dokumentace pro celý trh. A právě o vytvoření takového standardu se nyní snaží i čeští právníci.

Svoje síly pro začátek spojily advokátní kanceláře Sedlakova Legal a Sparring, které se ve startupovém prostředí pohybují dlouhodobě. Zastupovaly firmy v rámci investičních kol i v zahraničí, například ve Spojených státech nebo Estonsku, kde je oslovila jednoduchost konceptu standardu právních dokumentů.

V Estonsku se totiž spojily téměř všechny advokátní kanceláře včetně těch největších s kapitálovými fondy a společně se rozhodly vytvořit vzorovou dokumentaci. Ta je na webových stránkách volně k dispozici všem zájemcům, kteří ji v případě potřeby jen jednoduše vyplní. Díky zapojení mnoha stran jsou smlouvy adekvátně komplexní a přiměřené velikosti startupu a investičního kola.

Ještě dále se vyvinul trh ve Spojených státech, kde jeden z největších a nejprestižnějších startupových akcelerátorů Y Combinator vytvořil vzorovou dokumentaci s názvem SAFE – Simple Agreement for Future Equity. V raných kolech se využívá téměř výlučně a v mnoha případech slouží k inspiraci i pro české startupy. V dokumentech se mění jen základní komerční parametry, zatímco „právničina“ zůstává stejná a startupům i investorům tak zjednodušuje život. To je koncept, který chtějí tuzemští advokáti naplnit i u nás, a CzechCrunch je mediálním partnerem tohoto projektu.

ondrej-zemek

Foto: Sparring

Ondřej Zemek, vedoucí advokát české pobočky advokátní kanceláře Sparring

„Startupový ekosystém, který je zdrojem inovací v byznysu, je poháněn externím kapitálem. Přístup k němu je ale bohužel často složitý a netransparentní a velkou měrou k tomu přispívá komplexnost investiční dokumentace. Často neodpovídá stadiu daného startupu, je neúměrně drahá a prodlužuje získání investice o dlouhé měsíce,“ říká Ondřej Zemek z kanceláře Sparring.

Cena investiční dokumentace se v rámci takzvaných pre-seed a seed investic obecně pohybuje mezi 100 až 300 tisíc korunami, což je částka, kterou ve výsledku musí uhradit startup z částky získané investice. Advokáti se přitom domnívají, že se právě na dokumentaci dá ušetřit až padesát procent ceny, což v kole o nižších jednotkách milionů korun udělá značný rozdíl.

„V zahraniční vidíme, že je možné získat vyšší investici rychleji a jednodušeji, protože se klíčoví hráči na trhu shodli na tom, jak má standardní investiční dokumentace vypadat. Proč by to nešlo u nás? Věříme, že vytvoříme dominový efekt, který zasáhne celý ekosystém a posune ho o několik důležitých kroků vpřed,“ doplňuje Katarína Volná ze Sparringu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ve světě startupů a investic jsou největší inspirací samotné startupy. Nápady a myšlenky, se kterými přichází, se pokouší změnit svět. K tomu ale potřebují finance a čas, které jim vzorová dokumentace ušetří. Právníci jim pak budou poskytovat opravdu přidanou hodnotu ve svých zkušenostech, ne v čase stráveném za klávesnicí. Je načase, abychom šli novým nápadům naproti a vytvářeli prostor pro jejich růst,“ popisuje advokátka Jana Sedláková ze Sedlakova Legal.

Advokátní kanceláře, které projekt vytvoření dokumentačního standardu u nás rozběhly, potřebují, aby se k nim přidalo co nejvíc dalších hráčů. Jen díky tomu totiž může existovat opravdu jednotný přístup, na němž se díky zapojení a revizi velkého množství fondů i právníků shodnou všichni.

„Bohužel obecně je právní prostředí velmi kompetitivní a rádi bychom tímto projektem otevřeli také diskuzi nad tím, že i konkurence může spolupracovat a vytvořit něco opravdu užitečného. Ve výsledku z toho totiž budou profitovat všichni. Se vzorovou dokumentací může existovat více úspěšných investic, méně naštvaných startupů a investorů i větší důvěra v právníky,“ dodává Sedláková.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Zásilkovna na Slovensku spustila doručení na minutu přesně. Když se osvědčí, zavede jej i v Česku

Doručení zásilky domů od Zásilkovny na Slovensku funguje jako aplikace pro taxislužby. Zákazník vidí, kde se vůz nachází a kdy k němu přijede.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zasilkovna-domu-kuryr-regular

Foto: Zásilkovna

Kurýr Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Čekání na doručení balíku kurýrem v některých případech připomíná čekání na Godota, který navzdory předem zaslané informaci, že dorazí v daný den, jaksi nepřichází. Větší transparentnost i pohodlí pro zákazníky teď zkouší Zásilkovna, respektive její slovenská sestra spadající do stejné skupiny Packeta. Jako jedna z prvních společností na tamním trhu spustila službu minutového doručení, díky níž lidé znají přesný čas doručení zásilky kurýrem. Pokud se projekt osvědčí, novinku zavede i v České republice.

V den doručení obdrží příjemce zásilky SMS zprávu a email spolu s odkazem na online sledování. Po kliknutí na odkaz se zobrazí mapa s informací, kolik času zbývá do příjezdu kurýra a hodinu před jeho příjezdem vidí zákazník jeho polohu online. Předpokládaný čas doručení se aktualizuje v reálném čase s ohledem na dopravní situaci.

Během přípravy projektu si Packeta – která loni přepravila přes 73 milionů zásilek – vypracovala průzkum, z něhož vyplynulo, že slovenským zákazníkům při doručení na adresu nejvíce vadí, že neznají čas doručení. Velká část z nich je přitom ochotna připlatit si za doručení zásilky v přesně vymezeném čase. Některé kurýrní společnosti, které na Slovensku doručující na adresu, udávají pouze den doručení. Dvě kurýrní společnosti mají tříhodinové okno a jedna hodinové.

„Služba funguje podobně jako aplikace pro taxislužby. I u nás zákazník vidí, kde se vůz nachází a kdy k němu přijede. Naší snahou je stát se nejdostupnější a nejširší sítí pro doručení zásilek na Slovensku. Tato nová služba tomu určitě napomůže,“ vysvětluje Alexander Jančo, výkonný ředitel Packety na Slovensku, které je při zavádění novinky v rámci skupiny pilotním trhem. Packeta plánuje službu rozšířit do dalších zemí, kde působí, a to včetně České republiky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vyhodnocování služby minutové doručení probíhá a bude probíhat během letních měsíců přibližně do začátku září. Pokud si službu zákazníci na Slovensku oblíbí a analýzy potvrdí naše očekávání, plánujeme její spuštění v České republice ještě v tomto roce. Sledujeme především zpětnou vazbu od zákazníků. Jde o novou a unikátní službu a reakce zákazníků je pro nás zcela zásadní proto, abychom ji rozšiřovali i do dalších zemí,“ přibližuje pro CzechCrunch Zdeněk Prchlík, výkonný ředitel Zásilkovny.

„Packeta citlivě vnímá dopady svého podnikání na životní prostředí a snaží se vyvíjet dlouhodobě udržitelné produkty a služby. Cílem nové unikátní služby je nejen usnadnit doručení zásilek zákazníkům, ale také zvýšit pravděpodobnost doručení zboží na první pokus. Tím se sníží uhlíková stopa, která by byla jinak vyprodukována při opakovaném doručování,“ dodává Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka skupiny Packeta, která nedávno představila i novou strategii udržitelného podnikání.