Počátky kinematografie ve 4K a barvě. Obraz legendárního Příjezdu vlaku od bratří Lumiérů vylepšila neuronová síť

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

arrival-of-a-train-lumiere-4k-neural-network

Denis Shiryaev použil umělou inteligenci pro upscale nejslavnějšího filmu bratří Lumiérů do 4K rozlišení

0Zobrazit komentáře

Jelikož filmové archivy začaly vznikat až pár desetiletí po samotných začátcích filmu na konci 19. století, velká část prvních děl byla ztracena a práce archivářů z často spočívá v hledání co nejlépe zachovalých kopií. Nastupují pak také procesy restaurování a převádění do digitální podoby, což umožnilo také pokus o zlepšení kvality jednoho z prvních filmů za pomoci umělé inteligence.

Slavný Příjezd vlaku na nádraží v La Ciotat od bratří Lumiérů není prvním filmem, jak bývá často označován. Podle historických informací se ani nepromítal na první veřejné projekci v Paříži v prosinci roku 1895, ale až v lednu roku následujícího. Přesto má v počátcích kinematografie zásadní místo, zejména díky postavení kamery vyvolávajícímu dojem, že vlak jede skoro přímo na diváka.

Stejně tak jsou nejspíš mýtem zprávy, že se diváci před lokomotivou blížící se k nim rozutekli, stále ovšem jistě vnímali silný vjem pohybu, jaký nové médium prezentovalo. Zatímco seděli v zatemněné místnosti, připadalo jim, že vidí okno do jiné reality, v níž se nacházejí na vlakovém perónu. Tento dojem z filmu přetrvává dodnes. Níže se můžete podívat na původní snímek.

https://www.youtube.com/watch?v=zaO_H2cUh60

Bratři Lumiérové s Příjezdem vlaku s tehdejšími technickými možnostmi dokonale prezentovali vše, co bylo na novém filmovém médiu zajímavé. Jediný padesátivteřinový záběr má díky umístění kamery poměrně epickou perspektivu celého nádraží s budovami, kolejemi, lidmi v popředí a horami v pozadí. Střed kompozice obrazu ale vzápětí narušuje přijíždějící vlak, který celou scenérii rychle naprosto promění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přitom je samozřejmě výrazný již zmiňovaný silný vjem pohybu, zprostředkovaný už samotnou velikostí pohybujícího se objektu – lokomotiva a vagóny jako rychle se valící masa překryjí polovinu obrazu. Pro diváky zcela nová zkušenost je samozřejmě naprosto všední pro lidi, kteří na peróně skutečně stáli a jen čekají na zastavení dopravního prostředku, aby mohli nastoupit. Druhá polovina filmu tak zachycuje moment každodenního života cestujících. 

Autenticita pohybu a zachycení všedního dne

Počátky kinematografie se v režii francouzských filmařů nesly v jednoznačně dokumentaristickém duchu. Neobsahovaly žádnou inscenovanou akci, ale zaměřovaly se na většinou všední události jako vycházení dělníků z továrny, záběry mořského příboje nebo právě příjezd vlaku.

institut_lumiere_-_cinematograph

Kinematograf, kterým Lumiérové zachycovali první filmy, uměl natáčet i promítat

Proto jsou zajímavé nejen svým samotným technologickým a kulturním významem, ale také jako autentické zachycení momentů z tehdejší doby. Digitálně vyčištěná verze je v tomto ohledu poněkud zvláštní fenomén. Na jednu stranu poskytuje kvalitnější obraz, na druhou stranu je ale něčím úplně jiným než restaurované staré filmy. 

Restaurátoři totiž usilují o co nejpřesnější reprodukci původního autorského záměru do dnešních formátů, kdežto umělá inteligence klip jen převedla do 4K rozlišení tak, aby bylo co nejlépe vidět každý detail. Výsledek bezesporu navozuje údiv nad možností dnes v takovém rozlišení a obrazové čistotě sledovat film z roku 1895. Na druhou stranu působí poněkud uměle, vyčištěním obrazu paradoxně ztrácí autenticitu.

endrle2

Přečtěte si takéMiloš Endrle z Geewy: Český herní průmysl dělá velké věci, ale potřebuje pětkrát více absolventů. Je třeba začít jednat hnedMiloš Endrle z Geewy: Český herní průmysl dělá velké věci, ale potřebuje pětkrát více absolventů. Je třeba začít jednat hned

Na konci videa můžeme vidět přímé srovnání zdroje na pravé a upravené verze na druhé straně. Zde je nejviditelnější rozdíl mezi dojmem něčeho, co nám nabízí fascinující pohled do doby v předminulém století, a něčím, co vypadá jako černobílý záběr z digitální kamery. Kromě toho má vylepšená verze poněkud zvláštní artefakty, kdy obraz působí, jako by se vlnil. Na druhou stranu zkrátka umožňuje minulost vidět mnohem zřetelněji.

https://www.youtube.com/watch?v=3RYNThid23g

Autor převodu Denis Shiryaev využil dva algoritmy, Gigapixel AI od Topaz Labs pro zvýšení rozlišení a Dain pro zvýšení počtu snímků za sekundu z původních 24 na 60. Zajímavostí je, že u 35mm filmu, na kterém byl původní film zachycen, se standardně stanovuje míra detailů obdobná digitálnímu rozlišení 4K.

Neuronovými sítěmi vylepšený Příjezd vlaku se dočkal také barevné verze vytvořené pomocí DeOldify Neural Network. Na tu se můžete podívat níže.

https://www.youtube.com/watch?v=EqbOhqXHL7E

Tom Holland a Robert Downey Jr. v Návratu do budoucnosti. Precizní deepfake mění hlavní hrdiny kultovního filmu

Filip HouskaFilip Houska

marty-doc

Foto: EZRyderX47/YouTube

Tom Holland a Robert Downey Jr. v hlavních rolích filmu Návrat do budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Možná jste si během sledování nového filmu někdy řekli, že by se vám do jedné z rolí hodil jiný herec, než jakého do ní obsadili tvůrci. Někdo, kdo je vám sympatický a dějovou linku by uměl zachytit věrohodnějším způsobem. Ačkoliv na vašem názoru v tomto případě příliš nesejde, existují cesty, jak si takové obsazení alespoň nasimulovat. Za předpokladu, že rozumíte jednomu z nejaktuálnějších trendů umělé inteligence – deepfake.

Už před časem jsme vám představili pár poutavých předělávek kultovních snímků, kdy byla nahrazena postava za model lidské osoby, který se v digitální podobě dokáže velmi věrohodně přizpůsobit dění. Laik tak vůbec nemusí poznat, že se jedná o výtvor pokročilé počítačové grafiky a souvisejících technologií. Ostatně Tom Selleck coby Indiana Jones nebo Elon Musk ve filmu 2001: Vesmírná odysea od slovenského vývojáře mluví za vše.

Podobných simulací koluje po internetu celá řada. Některé jsou povedenější, některé naopak snadno průhledné. Ovšem dílo, o které se postaral youtuber s pseudonymem EZRyderX47, patří mezi dost možná tu nejlepší ukázku originálního a propracovaného použití technologie deepfake ve filmovém průmyslu. Na paškál si totiž vzal kultovní trilogii Návrat do budoucnost, respektive její první díl z roku 1985, který nadčasovou sci-fi podívanou sám odstartoval.

Protože se v hlavních rolích uznávaného snímku z režisérského pera Roberta Zemeckise objevují Michael J. Fox a Christopher Lloyd, kteří formují ikonickou dvojici mladíka Martyho McFlye a vědce Emmetta Browna (přezdívaného jednoduše jako Doc), bylo zřejmé, kde se deepfake projeví. Právě tyto dvě postavy anonymní tvůrce nahradil za další herecké ikony, ovšem dnešní generace – Toma Hollanda a Roberta Downeyho Jr.

back-to-the-future-deepfake-1

Foto: EZRyderX47, ClipsTime/YouTube

Nahoře originál, dole precizní deepfake

Ti se proslavili především jako jádro takzvaných Avengerů, marvelovských superhrdinů, kteří bořili žebříčky návštěvnosti celosvětových kin. Namísto Spider-Mana se však Holland vžil do role sedmnáctiletého Martyho McFlye, kterého legendární Iron-Man (respektive Robert Downey Jr.) přišel navštívit na střední školu v převleku zmíněného „doktora“. Předělávka tedy mapuje známou scénu ze školní chodby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Precizní pojetí technologie deepfake je patrné snad ve všech oblastech. Přesně sedí nejen pohyby jednotlivých aktérů, ale také jejich hlas a obličejové mimiky. Nehledě na to, že jim totožně otevírají ústa během vášnivé konverzace. Na druhou stranu je nutné podotknout, že simulovaná verze scény má o něco jemnější tón, byť to může být dáno kvalitou videa dostupného na YouTube.

Pro srovnání přikládáme obě verze videa. První je deepfake a druhé originál z roku 1985:

https://www.youtube.com/watch?v=08Zsa-au7z8

Zábavné ve filmech, horší v reálném světě

Technologie deepfake má za sebou zajímavou minulost. Nejprve dorazila do pornografického průmyslu, kde nahrazovala aktérky za známé osobnosti jako Scarlett Johansson nebo Natalie Portman. Následně se kontroverzně uplatnila na politické scéně, čehož může být důkazem například nahrazení německé kancléřky Angely Merkelové za amerického prezidenta Donalda Trumpa.

filmtoro-plugin

Přečtěte si takéMají tento film na Netflixu, HBO nebo někde jinde online? Plugin od českého Filmtoro vám to ukáže přímo na ČSFDMají tento film na Netflixu, HBO nebo někde jinde online? Plugin od českého Filmtoro vám to ukáže přímo na ČSFD

Dept Q

Přečtěte si takéNa Netflixu vyšla skvělá krimi novinka od tvůrce Dámského gambituNa Netflixu vyšla novinka od tvůrce Dámského gambitu. Oddělení Q je skvělá kriminálka o duši detektiva

Postupně pak pronikala i do ryze zábavního průmyslu, z čehož se stal minimálně na YouTube fenomén. Je však nutné brát v potaz, co může tento fenomén způsobit po stránce neustále skloňovaných dezinformačních kampaní a takzvaných fake news.

Díky svému vysoce realistickému pojetí může nezaujaté uživatele sociálních sítí (a obecně internetu) silně ovlivnit a ukázat jim přesný opak toho, čemu věří. I proto je technologie deepfake důležitým předmětem bezpečnostních expertů a dalších skupin.