Počátky kinematografie ve 4K a barvě. Obraz legendárního Příjezdu vlaku od bratří Lumiérů vylepšila neuronová síť
Jelikož filmové archivy začaly vznikat až pár desetiletí po samotných začátcích filmu na konci 19. století, velká část prvních děl byla ztracena a práce archivářů z často spočívá v hledání co nejlépe zachovalých kopií. Nastupují pak také procesy restaurování a převádění do digitální podoby, což umožnilo také pokus o zlepšení kvality jednoho z prvních filmů za pomoci umělé inteligence.
Slavný Příjezd vlaku na nádraží v La Ciotat od bratří Lumiérů není prvním filmem, jak bývá často označován. Podle historických informací se ani nepromítal na první veřejné projekci v Paříži v prosinci roku 1895, ale až v lednu roku následujícího. Přesto má v počátcích kinematografie zásadní místo, zejména díky postavení kamery vyvolávajícímu dojem, že vlak jede skoro přímo na diváka.
Stejně tak jsou nejspíš mýtem zprávy, že se diváci před lokomotivou blížící se k nim rozutekli, stále ovšem jistě vnímali silný vjem pohybu, jaký nové médium prezentovalo. Zatímco seděli v zatemněné místnosti, připadalo jim, že vidí okno do jiné reality, v níž se nacházejí na vlakovém perónu. Tento dojem z filmu přetrvává dodnes. Níže se můžete podívat na původní snímek.
https://www.youtube.com/watch?v=zaO_H2cUh60
Bratři Lumiérové s Příjezdem vlaku s tehdejšími technickými možnostmi dokonale prezentovali vše, co bylo na novém filmovém médiu zajímavé. Jediný padesátivteřinový záběr má díky umístění kamery poměrně epickou perspektivu celého nádraží s budovami, kolejemi, lidmi v popředí a horami v pozadí. Střed kompozice obrazu ale vzápětí narušuje přijíždějící vlak, který celou scenérii rychle naprosto promění.