Pochází z Japonska, tvoří v Praze. Češi jsou pro mě čitelnější, říká umělkyně Moemi Yamamoto
Malovat začala v patnácti, kdy chtěla tvořit komiksy manga. Nakonec se dala na klasickou malbu a nyní začíná zářit na české umělecké scéně.
Narodila se na severu Japonska na ostrově Hokkaidó, dnes umělkyně Moemi Yamamoto působí v Praze. Čerstvá absolventka Akademie výtvarných umění má za sebou úspěšnou výstavu Yume v galerii Bold, během které se podařilo až na tři výjimky prodat všechny její obrazy. Zdá se tak, že by si zvláštní snová atmosféra jejích děl, v nichž spojuje vlivy tradičního japonského umění s českou gotickou tvorbou, mohla na domácí umělecké scéně začít rychle budovat pevnou pozici.
S Moemi Yamamoto se setkáváme v galerii Bold v momentě, kdy zde právě instalují novou výstavu Jana Uranta. V kanceláři zdejšího týmu visí na stěně jeden z jejích obrazů, vlak uhánějící temným lesem, další tři se opírají o knihovnu a nábytek. Yamamoto hned na úvod zmiňuje, že ji během klauzur na AVU oslovili současně a nezávisle na sobě kurátor Radek Wohlmuth i majitel zmíněné galerie Oldřich Hejtmánek.
„Něco takového jsem vůbec nečekala. Netušila jsem, že budu moci pokračovat v kariéře jako malířka. Během studií na AVU pro mě totiž bylo těžké dostat nabídku vystavovat svá díla,“ říká umělkyně obdivuhodně dobrou češtinou. Celé dětství, dospívání a dosavadní dospělá léta totiž strávila v Japonsku. A když začala před pěti lety studovat v Česku, byly její znalosti jazyka na začátečnické úrovni.
V Japonsku absolvovala Akademii výtvarných umění na univerzitě Tóhoku, která se nachází v Jamagatě na severu země. Po studiích začala pracovat jako malířka ve společnosti, která se zaměřuje na půjčování obrazů pro firmy i soukromé osoby. Po sedmi letech se ale rozhodla, že dá výpověď. A namísto toho, aby si hledala jinou práci v Japonsku, se rozhodla odstěhovat do zahraničí.
„Nejprve jsem cestovala po Evropě. Na seznamu jsem měla i Česko, a když jsem navštívila Prahu, řekla jsem si, že to je město, ve kterém chci zůstat. Později jsem si našla českého přítele. A právě ten mi řekl, že bych měla zkusit přijímací zkoušky na AVU. A na školu jsem se nakonec dostala,“ usmívá se Yamamoto.
Z jejího vyprávění by mohl jeden nabýt dojmu, že byl celý proces vystěhování z rodné země, zakotvení v Praze a následné přijetí na přední uměleckou školu vlastně jednoduchý. Yamamoto ale vzpomíná, jak těžké pro ni začátky byly. Především kvůli jazykové bariéře. Přesto na studijní dráhu v Česku naskočit chtěla, jelikož cítila, že je to pro její budoucí umělecké směřování důležité.
Rozšiřování uměleckých obzorů
„Na univerzitě v Japonsku nás profesoři učili jen umělecké styly, a to velmi zevrubně. Nevysvětlovali kontext, ze kterého vzešly, navíc kladli důraz hlavně na asijské umění a to evropské učili velmi povrchně. Neznala jsem tak důležité události, které měly vliv na moderní a postmoderní umění. Chybělo mi pochopení toho, proč nynější umělecký svět vypadá tak, jak vypadá,“ vysvětluje Yamamoto.
Důležitý pro ni byl také kontakt s českou uměleckou obcí. Potřebovala se spojit s galeriemi, kurátory a jinými současnými výtvarníky. Na začátku studií se však potřebovala zorientovat především v jazyce a historickém kontextu současných uměleckých směrů. „Na začátku jsem měla problém i rozumět. Nahrávala jsem si každou přednášku, doma si ji přepisovala a pořád dokola pak poslouchala. Nejtěžší ale byly státnice. První pokus se mi nepodařil a říkala jsem si, že se školou skončím,“ vzpomíná Yamamoto.