Pochybné slevy e-shopů sleduje šest let. Letos během Black Friday dopadly nejhůř Kaufland a Pilulka
Tento rok již platí nová pravidla, která obchodníkům nařizují, jak mají uvádět své ceny. Podle analýzy Hlídače Shopů je většina z nich dodržuje.
Letošní Black Friday proběhl poprvé s novými pravidly. Od ledna totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele, jež nařizuje, jak mají obchodníci počítat své slevy – zásadní je, že u výrobku musí uvádět jeho nejnižší cenu, za kterou se prodával během posledních třiceti dnů, a slevu vyvozovat z ní. Takové pravidlo jako férové označuje i nástroj Hlídač shopů, jenž začal sledovat klamavé praktiky největších e-shopů během Black Friday v roce 2017 a od té doby svůj záběr rozšířil o sledování všech cen v průběhu celého roku, ale také na další e-shopy.
Za neziskovým nástrojem stojí trojice českých startupů Apify, Topmonks a Keboola. Hlídač shopů přitom funguje na webu, ale také jako rozšíření do šesti nejpopulárnějších internetových prohlížečů. „Nekalé praktiky, na které léta ukazujeme, jsou konečně nezákonné,“ popisuje Jakub Balada, spoluzakladatel Apify, který již tradičně představil analýzu vybraných obchodníků právě během Black Friday, tedy největšího „nákupního svátku“ roku, který připadl na minulý pátek.
Podle Balady se většina sledovaných e-shopů, kterých je přes třicet, sladila s novými pravidly a uváděné slevy jsou reálné. „Průměrné slevy jsou kolem dvaceti procent, ten, kdo uvádí průměrně přes pětadvacet procent, tak už jen díky nekalým praktikám a v rozporu s novým zákonem,“ přibližuje.
Podle závěrů analýzy je trojice největší českých e-shopů Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz v naprosté většině případů sladěna s novými pravidly. Velmi dobře pak dopadl také Megapixel.cz a oproti loňsku také Lidl.cz a KnihyDobrovsky.cz.