Pochybné slevy e-shopů sleduje šest let. Letos během Black Friday dopadly nejhůř Kaufland a Pilulka

Tento rok již platí nová pravidla, která obchodníkům nařizují, jak mají uvádět své ceny. Podle analýzy Hlídače Shopů je většina z nich dodržuje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2023-11-27-15-23-17-a-person-shopping-online-in-a-16_9-aspect-ratio-size-1920-x-1080-pixels-the-scene-shows-an-individual-of-indeterminate-gender-sitting-in-front-of-a-min-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Nákupní horečka během Black Friday

0Zobrazit komentáře

Letošní Black Friday proběhl poprvé s novými pravidly. Od ledna totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele, jež nařizuje, jak mají obchodníci počítat své slevy – zásadní je, že u výrobku musí uvádět jeho nejnižší cenu, za kterou se prodával během posledních třiceti dnů, a slevu vyvozovat z ní. Takové pravidlo jako férové označuje i nástroj Hlídač shopů, jenž začal sledovat klamavé praktiky největších e-shopů během Black Friday v roce 2017 a od té doby svůj záběr rozšířil o sledování všech cen v průběhu celého roku, ale také na další e-shopy.

Za neziskovým nástrojem stojí trojice českých startupů Apify, Topmonks a Keboola. Hlídač shopů přitom funguje na webu, ale také jako rozšíření do šesti nejpopulárnějších internetových prohlížečů. „Nekalé praktiky, na které léta ukazujeme, jsou konečně nezákonné,“ popisuje Jakub Balada, spoluzakladatel Apify, který již tradičně představil analýzu vybraných obchodníků právě během Black Friday, tedy největšího „nákupního svátku“ roku, který připadl na minulý pátek.

Podle Balady se většina sledovaných e-shopů, kterých je přes třicet, sladila s novými pravidly a uváděné slevy jsou reálné. „Průměrné slevy jsou kolem dvaceti procent, ten, kdo uvádí průměrně přes pětadvacet procent, tak už jen díky nekalým praktikám a v rozporu s novým zákonem,“ přibližuje.

Podle závěrů analýzy je trojice největší českých e-shopů Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz v naprosté většině případů sladěna s novými pravidly. Velmi dobře pak dopadl také Megapixel.cz a oproti loňsku také Lidl.cz a KnihyDobrovsky.cz.

„Letos jednoznačně nejhůře dopadl Kaufland.cz, který spustil svoje internetové tržiště tento rok, respektive prodejci nabízející zde svoje zboží,“ říká Balada s tím, že průměrné uváděné slevy v nabídce na Black Friday byly 31 procent, kdyby se ale počítaly podle nových pravidel, reálně by šlo o pět procent.

„Špatně dopadla také Pilulka.cz – 30 procent vs. 22 procent –, což je pro nás překvapení, jelikož loni slevy počítala správně. Pro další problematické e-shopy jako Okay.cz, Notino.cz nebo TetaDrogerie.cz se nám bohužel nepodařilo z různých důvodů spočítat průměrné slevy,“ doplňuje Balada. Konkrétní ukázky pochybných praktik pak ukazuje na webu.

Jaká jsou základní pravidla pro uvádění slev?

  • Veškerá oznámení, která vytvářejí dojem snížení ceny zboží, musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době třiceti dnů před poskytnutím slevy (případně od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, pokud je výrobek v prodeji méně než třicet dnů). V tomto smyslu musí být tedy sleva z ceny prezentována vždy spolu s uvedením předchozí ceny jako ceny referenční.
  • Porušování těchto povinností je přestupkem, za který může Česká obchodní inspekce uložit prodejcům pokutu až pět milionů korun. Za jednání, která dále naplňují znaky nekalé obchodní praktiky, mohou pak být uloženy i citelně větší sankce, a to až do výše čtyř procent celkového ročního obratu prodejce (respektive do padesáti milionů korun, není-li informace o ročním obratu dostupná).
  • Minimální cena před akcí musí být uvedena u jakéhokoliv oznámení, které u spotřebitele vytváří dojem snížení ceny, tedy nejen v případech, kdy prodejci v oznámení o snížení ceny uvádí konkrétní měřitelnou slevu, ale také v případech, kdy používají pouze obecná oznámení typu „sleva“, „speciální nabídka“ nebo „nabídka Black Friday“.

Zdroj: Hlídač Shopů, právnička Jana Malovcová z advokátní kanceláře Mavericks