Podívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velké

airbus-A380-emirates2

Airbus A380 společnosti Emirates

0Zobrazit komentáře

Často se o něm mluví jako o zázraku dnešní doby. Obrovské letadlo od jedné z největších leteckých společností Airbus s označením A380 je vůbec největším dopravním prostředkem ve vzduchu, se kterým létají ty nejprestižnější společnosti od Emirates až po Qatar Airlines. Stejně jako Concorde, který naopak disponoval rychlostí, ale na svou hlavní výhodu tento obří dvoupatrový letoun doplatil. Jeho výroba bude postupně ukončena.

Vůbec poslední kus Airbusu A380 bude doručen v průběhu roku 2021. Rozhodnutí přišlo těsně poté, co jeden z největších odběratelů – výše zmíněná aerolinka Emirates – zrušil objednávku na velký počet letadel typu A380 a nahradil je za menší alternativy v podobě Airbusu A330-900 a A350-900.

Dnešní oznámení je pro nás stejně bolestivé jako pro komunitu kolem A380 po celém světě,“ řekl v průběhu týdne k rozhodnutí šéf Airbusu Tom Enders. „Chci ale upozornit na to, že A380 budou brázdit nebesa v provozu ještě mnoho let po ukončení výroby,“ dodal.

A380-Emirates-Onboard-Lounge

Palubní salónek v Airbusu A380 od Emirates

Šéf aerolinky Emirates Ahmed bin Saeed Al Maktoum slova Enderse potvrdil v tom smyslu, že modely A380 zůstanou v rámci jeho aerolinky v provozu až do třicátých let 21. století. V rámci Airbusu toto rozhodnutí může postihnout přibližně 3 000 až 3 500 pracovních míst, společnost se bude muset v následujících týdnech a měsících rozhodnout, zda část z nich propustí nebo pouze přesune na jinou část výroby.

Cena za jeden kus modelu A380 se pohybuje lehce na 400 miliony dolarů, v přepočtu tedy lehce přes 9 miliard korun. Vůbec první let obrovského letounu byl proveden v roce 2005 a mimo Emirates, které s ním létají i do Prahy na lince Praha–Dubaj, ho využívají také aerolinky British Airways, Air France, Lufthansa, Qantas, Thai Airways, Qatar Airways nebo luxusní Etihad Airways. Vývoj původního modelu trval dlouhých 13 let a za celou dobu prodeje jich Airbus k letošnímu lednu dodal 234 s tím, že objednávky měl na 313 kusů.

beckdice

Přečtěte si takéTvůrci české hry Beat Saber získali prestižní cenu D.I.C.E. za nejlepší hru roku ve virtuální realitěTvůrci české hry Beat Saber získali prestižní cenu D.I.C.E. za nejlepší hru roku ve virtuální realitě

Oproti standardním letadlům má A380 o dva motory navíc, specifickými úpravami kvůli němu musela projít i letiště, která jsou schopna tento typ Airbusu přijmout. Po vypuštění do vzduchu byl největší Airbus vůbec nejúspornějším letadlem na trhu, který nabízel nejlepší poměř cena/výkon. V průběhu let se ovšem objevilo hned několik konkurenčních letounů a pro většinu aerolinek se přestal A380 vyplácet. Především pak s příchodem konkurenčního Boeingu 787 Dreamliner, který je sice o poznání menší, ale nabízí mnoho výhod, včetně úspory paliva i lepších tras.

Největší rozdíly Airbusu A380 ovšem nejsou mimo exteriéru a mohutného vzezření tolik vidět pro pasažéry v ekonomické třídě, ale spíše v byznys či první třídě, kde je spousta prostoru pro vylepšení zážitku z cestování – ať už jde o zvláštní sekce s prostornými bary či koupelnou se sprchou nebo privátní lóže s manželskou postelí.

airbus-A380-emirates3

Airbus A380 od Emirates

A380-Emirates-Business-Class

Business třída v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates-Economy

Economy třída v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates-First-Class

First Class v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates_-Shower-Spa1

Sprcha v Airbusu A380 od Emirates

A380-singapore-business

Byznys třída v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites2

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites3

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites4

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites5

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

airbus-A380-emirates1

Airbus A380

Foto: Emirates, Singapore Airlines, Airbus

Amazon investuje stovky milionů dolarů do startupu Rivian, který staví elektrický pick-up a chce vyzvat Teslu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Rivian-R1T_5

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

K velmi zajímavému tahu se uchýlila jedna z nejhodnotnějších firem současnosti. Americký gigant Amazon podniká opravdu v mnoha oblastech a prakticky kamkoliv, kam přijde se svými produkty, slaví úspěch. Nově by rád podle všeho promluvil také do automobilové budoucnosti, byť zatím jen prostřednictvím investice, ovšem velmi významné. Amazon je totiž v čele investice ve výši 700 milionů dolarů do amerického startupu Rivian, který chce v následujících letech vyzvat nejen Teslu.

Právě Tesla zatím patří k lídrům trhu s elektromobily. Elon Musk je pevně přesvědčen, že v automobilech, které nepohání fosilní paliva, ale elektřina, je budoucnost, a pomalu se k tomu začíná přiklánět i většina ostatních hráčů, mezi nimiž jsou jak tradiční automobilky, tak i nové startupy. Jedním z dravých startupů je i Rivian z amerického Michiganu, který loni představil elektrický pick-up a netají se svými vysokými ambicemi.

Rivian-R1T_1

Foto: Rivian

Rivian R1T

Ostatně i Tesla podle všeho na vlastním pick-upu pracuje a je tedy možné, že by se mohly na trhu vozy od Tesly a Rivianu potkat v podobný okamžik kolem roku 2020. Rivian, který už v roce 2009 založil absolvent MIT R. J. Scaringe, navíc nyní dostává významnou podporu v podobě investice 700 milionů dolarů (téměř 16 miliard korun), kterou vede e-commerce gigant Amazon.

„Tato investice je pro Rivian důležitým milníkem a přechodem k udržitelné mobilitě,“ uvedl zakladatel a CEO Rivianu R. J. Scaringe. Jeho firma má i nadále zůstat nezávislá a pracovat jak na vývoji pick-upu R1T, který se má z nuly na sto dostat už za tři vteřiny, tak rovněž na podobně laděném SUV s označením R1S. Oba vozy mají na jedno nabití ujet přes 640 kilometrů.

nuro-robot

Přečtěte si takéGigant SoftBank investuje téměř miliardu dolarů do samořízených vozítek na doručování balíků či jídlaGigant SoftBank investuje téměř miliardu dolarů do samořízených vozítek na doručování balíků či jídla

„Jsme inspirováni vizí Rivianu ohledně budoucnosti elektrické přepravy. R. J. vybudoval působivou firmu se skvělým produktovým portfoliem a technologií a my jsme nadšení, že můžeme do tak inovativní společnosti investovat,“ komentoval nejnovější investici Amazonu šéf jeho světové zákaznické divize. Bližší detaily o tom, co retailový obr touto investicí sleduje, však neprozradil. Možností, proč tak Amazon činí, je tedy několik.

Rivian-RJ-Scaringe

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Jednak může jít ze strany firmy Jeffa Bezose o klasickou finanční investici ve smyslu, že Amazon vidí v Rivianu velký potenciál na poli elektrických automobilů a možnou zdatnou konkurenci nejen pro Teslu, takže se mu může vysoká investice několikanásobně vrátit. Zároveň by však mohl mít Amazon v dlouhodobém plánu i například zapojení elektrických vozů do svého dopravního řetězce, kdy jen v loňském roce utratil za celosvětovou dopravu přes 27 miliard dolarů.

Logistická síť Amazonu pokrývá všechny možné dopravní prostředky, od letadel přes zaoceánské lodě až po kamiony, vlaky a další prostředky, které převážejí jeho zboží, a i v této oblasti se mluví o elektrifikované budoucnosti. Amazon by tedy u Rivianu mohla zajímat i samotná technologie, ale na to, jak se celá investice nakonec vyvine, si budeme muset počkat. Jisté je zatím to, že Amazon 700 milionů dolarů nevložil sám, ale další jména zatím Rivian neprozradil.

Rivian-R1S_3

Foto: Rivian

Elektrické SUV Rivian R1S

Rivian-R1S_2

Foto: Rivian

Rivian R1S

Rivian-R1S_4

Foto: Rivian

Rivian R1S

Rivian-R1T_5

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

Rivian-R1T_6

Foto: Rivian

Rivian R1T