Podívejte se, jak bude vypadat nové letiště v Kambodži. Velmi se podobá chystanému pražskému hlaváku

Dřevěná konstrukce vycházející z lidové slovesnosti Kambodže připomíná nový návrh pražského hlavního nádraží. Ten se naopak inspiruje secesí.

Eliška NováEliška Nová

nove-letiste-v-kambodzi-6

Foto: Foster + Partners

Nové letiště v Kambodži podle návrhu britského studia Foster + Partners

0Zobrazit komentáře

Asi dvacet kilometrů od centra města Phnompenhu, své metropole, buduje Kambodža mezinárodní letiště Techo. Návrh čerpá inspiraci z jedné z nejstarších civilizací na světě, lidové slovesnoti a reaguje na tropické klima. Pro našince je zajímavý především proto, že se až nápadně podobá návrhu od Henning Larsen Architects, který dánské studio připravilo pro nové pražské hlavní nádraží.

S novým letištěm v zemi na jihu Asie ovšem Dánové nemají nic společného. V soutěži na jeho podobu totiž uspělo britské studio Foster + Partners. Ti kromě masterplanu celého letiště navrhli také budovu terminálu, která má dřevěnou střechu.

„Střecha, která je podepřená konstrukčními stromy o rozpětí 36 metrů, je lehká ocelová mřížková skořepina s inovativním stíněním, které filtruje denní světlo a osvětluje rozsáhlý prostor terminálu. Ten je navržen tak, aby byl dobře čitelný v lidském měřítku, a proto jsou v něm minimální změny úrovní a výhledy na odbavovací plochu,“ popisuje Foster + Partners, podle kterého jsou interiérové materiály teplé a příjemné a evokují kambodžskou lidovou slovesnost současným způsobem.

„Design terminálu, inspirovaný historií a stavebním dědictvím Kambodže, je moderním ztělesněním kambodžské kultury. Střecha terminálu je výrazem lehkosti a přirozené modularity a slouží jako symbolická brána pro každého cestujícího,“ uvedl vedoucí partner architektonického studia Nikolaj Malsch.

Podobný postup zvolili i dánští architekti, kteří navrhli dřevěnou konstrukci k nové odbavovací hale v soutěži na budoucí podobu pražského hlavního nádraží. Henning Larsen zvolil otevřený prostor, který se ale dá při nepříznivém počasí v úrovni vchodu do metra uzavřít.

Nekrytá tak zůstává jen malá část haly. Ta je zároveň schovaná pod speciální folií, takže jsou lidé uvnitř i venku chráněni například před deštěm. Střecha by měla zasahovat i nad novou tramvajovou zastávkou, jež má vzniknout přímo před odbavovací halou.

Co se kambodžského projektu týče, má být jedním z nejvíc ekologických letišť na celém světě. Udržitelné mají být materiály použité na výstavbu i samotný provoz dopravního uzlu.

V terminálu je pak navržená spousta zeleně včetně vzrostlých stromů. Budova by měla využívat pouze energii vyrobenou fotovoltaikou na místě.Vedle centrální budovy by měly vzniknout dvě další, které budou sloužit pro přílety a odlety.