Podívejte se na nový koncept Mercedesu-Benz, který dokáže měnit svůj vzhled dle potřeby využití
Německá automobilka Daimler AG má sice za sebou jedno z nejdůležitějších oznámení za poslední roky, když minulý týden konečně ukázala plně elektrické SUV Mercedes-Benz EQC, ale tím rozhodně nekončí. Vedle aut, která budou jezdit po silnicích již za pár let, ukázala i koncept, jak vidí mobilitu budoucnosti.
Vize, která má podle Mercedesu odpovídat tomu, jak jednou bude vypadat doprava ve městech, se jmenuje Vision Urbanetic a jedná se o plně elektrické, samořiditelné podvozky, respektive pohonné platformy. Právě v nich vidí německá automobilka budoucnost, protože využití jednotlivých vozidel se bude moci měnit podle toho, co zrovna bude potřeba.
https://www.youtube.com/watch?v=QnFvPCDj6UI
Na velice zvláštně až podivně vypadajícím podvozku dokáže Mercedes postavit buď velkou „dodávku“ pro až dvanáct osob, a nebo z něj udělat nákladní vozidlo, které naloží až 10 kubíků (respektive až 10 palet ve dvou patrech). Na elektrický podvozek jde obě varianty relativně snadno nasadit a během provozu vyměňovat.
Koncept Vision Urbanetic je určený především do hustě zalidněných oblastí a center velkých měst, kde má celkově usnadnit přepravu. I proto mají futuristicky vyhlížející vozidla vepředu a po stranách velké displeje, které zobrazují informace o jejich dalším pohybu. Signály tak dávají i chodcům, dalším řidičům nebo cyklistům, kteří díky tomu ví, co mohou od autonomně se pohybujícího dopravního prostředku čekat.
Přestože nyní možná Vision Urbanetic neoslňuje svým designem, konceptově odpovídá nejen tomu, jak předpovídají budoucnost mobility různí experti, ale také co vytváří jiné automobilky. Toyota v rámci vlastní vize autonomní budoucnosti rovněž ukázala samořiditelné shuttle vozy nazvané e-Palettes, které mohou přepravovat jak lidi, tak doručovat pizzu nebo převážet různý náklad.
Podobně vyhlížející samořiditelné vozítko loni ukázal tak Volkswagen. Jeho Sedric je rovněž maximálně přizpůsoben pro autonomní řízení a využití najde například v přepravních službách jako Uber nebo jako školní autobus. Mercedes-Benz se tak nyní prakticky jen připojuje do řady nejvýznamnějších světových automobilek, které vidí alespoň část budoucí mobility velmi podobně. Můžeme očekávat, že podobných konceptů, kdy budou chtít výrobci vzít jednu autonomní platformu a na ni vystavět více konceptů užití, bude přibývat.
Propojená komunikační platforma
Minimálně v případě konceptu Vision Urbanetic by bylo pochopitelně potřeba vymyslet, kde by se všechny nástavby, ať už pro převoz lidí nebo nákladu, skladovaly, nebo jak by probíhala samotná výměna. Podle Mercedesu je výměna možná během pár minut, automaticky i manuálně, a německý výrobce plánuje, že by byl celý systém napojen na mobilní aplikaci a dynamický komunikační systém, který by zjišťoval, jaké typy vozidel jsou zrovna potřeba.
Když by pak systém například zaregistroval, že na jednom místě shání větší počet lidí odvoz, mohl by na místo vyslat vůz pro jejich přepravu. Jindy zase na podvozek nasadí nákladní prostor a vyšle ho, kam je potřeba. Vedle měst si Mercedes dokáže představit využití také ve velkých továrnách nebo na letištích, kde už ostatně podobné shuttle busy fungují. Jen zatím nejsou autonomní a obvykle ani elektrické.
Foto: Daimler AG