Poezie Ermitáže. Apple natočil iPhonem na jeden zátah unikátní pětihodinovou prohlídku slavného ruského muzea

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-iphone-hermitage-2

Foto: Apple/YouTube

Více než pětihodinový film nahlíží Ermitáž očima návštěvníka i poezií věčnosti

0Zobrazit komentáře

Rembrandt, Da Vinci, Tizian, Picasso, van Gogh, Raphael, Rubens, Renoir, Monet, Cézanne. Toto není jen výčet jmen jedněch z nejvýznamnějších malířů všech dob, ale také jen malý zlomek sbírky věhlasného muzea Ermitáž v ruském Petrohradě. Na YouTube kanálu Applu se nyní objevil více než pětihodinový film fungující i jako virtuální prohlídka, natočený na jediný záběr iPhonem.

Ermitáž, jehož název vychází z původně řeckého slova označujícího poustevníky, je druhým největším muzeem umění na světě, obsahujícím přes tři miliony děl od keramiky a kamenných desek z paleolitu přes numismatiku, sochařství až po malířství. Velkolepá je také architektura a design vnitřku celého komplexu, který zahrnuje šest velkých budov se stovkami sálů.

I když má tedy zveřejněný film přesně 5 hodin, 19 minut a 46 vteřin, nabízí pohled jen na malou část expozice jednoho z hlavních center světového umění. Divákům umožní si prohlédnout celkem 45 galerií obsahujících 588 děl a také několik živých představení. Ty zpestřují pomalé kamerové jízdy prostorami, které v této podobě naprostá většina lidí nikdy nebude moci vidět.

Čísla z minulého odstavce jsou zajímavá ještě z jednoho důvodu. Celé video totiž bylo natočeno bez jediného přerušení iPhonem 11 Pro v rozlišení 4K. Kromě samotných obrazových schopností jeho kamery tak demonstruje impozantní výdrž baterie, jeden z hlavních taháků nejnovějšího telefonu Applu.

V kontextu kvality videa a výkonu baterie iPhonu je podstatné zmínit také fakt, že tento film by nebylo možné natočit téměř jakýmkoliv jiným zařízením. Snad pouze chytrý telefon určitých parametrů je schopen poskytnout dostatečnou jednoduchost manipulace, výdrž a spolehlivost.

Reklama na iPhone a meditační film o velkoleposti umění

Výsledný film je pochopitelně sám o sobě uměleckým dílem. Pomocí neobvyklých prostředků se mu daří zachytit specifickou auru muzea, které je monumentem lidské kultury. Jak naznačuje jeho jméno, osamělého návštěvníka vybízí k hluboké kontemplaci nad obrovskými statickými prostory obsahujícími mnohdy bouřlivý vývoj vztahování člověka ke světu, v němž žije.

hermitage-winter-palace

Foto: Wikimedia

Zimní palác, jedna z hlavních budov Ermitáže

V centru více než pětihodinového videa postrádajících jakékoliv dodatečné údaje pro orientaci tak nestojí prosté parametry telefonu, ale díla, které lze jejich prostřednictvím vytvořit a zachytit. Jak by řekl bývalý hlavní designér Applu Jony Ive, nástroj ustupuje do pozadí a dovoluje plně vyniknout práci, již umožnil.

O snaze především vystihnout atmosféru Ermitáže a jeho sbírky mluví ve videu o natáčení (viz níže) ambiciózního projektu také filmaři. Pomalé procházení galeriemi, detaily děl, taneční vystoupení a několik setkání s návštěvníky mají za cíl zachytit kontrast mezi věčností vystavených uměleckých výkonů a každodenní existence muzea. „Ermitáží jsme procházeli hledajíc poezii a dramatičnost,“ zmiňuje režisérka Aksiniya Gogová.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že natáčení bylo hlavně otázkou najít si potřebný čas a někoho s pevnou rukou, skutečný proces by tomu nemohl být více vzdálený. Film je výsledkem měsíců pečlivého plánování a kombinace několika produkčních technik tak, aby celek mohl být skutečně zachycen jediným záběrem. Vše přitom museli autoři při jen jedné příležitosti nacvičit přímo v muzeu a později na jediný pokus natočit.

Stabilizované zařízení obsahovalo hned tři iPhony, jeden hlavní, jeden záložní a jeden náhledový pro režisérku. Ten musel být nepozorovaně vícekrát předán z ruky kameramana jeřábu nebo robotovi a zpět. Celý produkční tým musel být v neustálém kontaktu s herci, aby se každý z nich objevil před kamerou přesně v momentě, kdy měl.

apple-iphone-hermitage-3

Foto: Apple/YouTube

Obrazy velkých umělců jsou zachyceny v dramatických detailech s adekvátní hudbou

apple-iphone-hermitage-6

Foto: Apple/YouTube

Celý film končí dramatickou scénou tanečního představení

Nejnáročnější přitom byl pár závěrečných scén. První zachycuje sál se sochami, které jedna po druhé vystupují z temnoty a pak se opět ztrácejí. V praxi to znamenalo vše dynamicky nasvěcovat, ideálně tak, aby nenastal jediný moment naprosté tmy sugerující střih. Tyto komplikované záběry následovalo vyvrcholení v podobě koncertu a tanečního vystoupení v divadle.

V průběhu natáčení se ukázalo, že je produkční tým o celých patnáct minut pozadu, takže bylo nutné za běhu upravit trasu a s tím spojený plán. Nakonec naštěstí vše vyšlo a závěrečná scéna přesně podle původního záměru. Po zmáčknutí spouště zastavující natáčení iPhonu zbývalo 19 % baterie, což mimochodem také nebylo předem jisté.

Jak zmiňuje asistent režie filmu Alexej Smoljar, má smysl najít si čas a zhlédnout alespoň velké části najednou. V takovém případě se totiž virtuální prohlídka pro rychlé proklikání díky plynulému natáčení bez střihu změní v až meditativní zkušenost. Zjednodušeně je to zkrátka reklama na telefon, zároveň ovšem naprosto unikátní projekt zprostředkovávající velkolepost a bezčasovost umění.

https://www.youtube.com/watch?v=Ev-Tqf27Dn8

Česká aplikace řeší dilema, co si pustit nebo přečíst. Chceme změnit přístup ke konzumaci obsahu, říká 24letý student VUT

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-buchalInsider

Foto: Anna Gajdošíková/Discyo

Petr Buchal, student VUT stojící za vývojem aplikace Discyo

0Zobrazit komentáře

Všichni globální hráči operující v nějaké formě s obsahem neustále pracují na svých algoritmech, které uživatelům po zhlédnutí videa či filmu nebo při poslouchání hudby doporučují další obsah, který by se jim mohl líbit. Cílem samozřejmě je udržet uživatele na své platformě co nejdelší dobu.

Problémem je, že algoritmy jednotlivých služeb doporučují jen obsah, který je dostupný právě u nich. A často navíc nabízí neuspokojivé výsledky, což při hledání ideálního seriálu, filmu nebo třeba i knížky uživatele stojí spoustu promarněného času.

„Velké společnosti mají k dispozici kvalitní algoritmy. Nicméně žádná společnost typu Netflix nebo Amazon Prime nedoporučuje všechny existující filmy, ale pouze ty dostupné na vlastní platformě. Za poslední půlrok se objevily minimálně tři nové streamovací služby,“ popisuje pro CzechCrunch stav na trhu Petr Buchal s odkazem na start Apple TV+, Disney+ a HBO Max.

„Sám tento problém řeším často u filmů a seriálů. Něco bych si pustil, ale nevím co, a tak strávím spoustu času hledáním na stránkách jako ČSFD, a to kolikrát s neuspokojivým výsledkem a spoustou promarněného času,“ vypráví Buchal, student FIT VUT.

anga_unora-18-2020_img_5069-min

Foto: Anna Gajdošíková/Discyo

Petr Buchal, student VUT stojící za vývojem aplikace Discyo

Se svými spolužáky se proto pustili do brainstormingu a probírali různé projekty, kterými by se mohli zabývat. Jedním z nich byla aplikace, která zmiňovaný problém „co si pustit?“ vyřeší. Do karet trojici stojící za vývojem aplikace hraje i samotné drobení trhu streamovacích platforem.

„Vnímám to určitě jako velkou příležitost. Člověk, který neví, jaká služba je pro něj nejlepší, si jednoduše stáhne naši aplikaci a ta mu řekne, na které platformě najde nejvíce obsahu, který by se mu mohl líbit,“ přibližuje Buchal fungování aplikace s názvem Discyo, v němž jde o spojení slov Discover Yourself.

„Budeme doporučovat téměř veškerý dostupný obsah.“

Největší inovaci právě vyvíjeného algoritmu tým studentů vidí zejména ve schopnosti doporučovat obsah napříč různými platformami. Například Spotify funguje v doporučování hudby skvěle (a hlavně téměř veškerou hudbu i nabízí), nedokáže však už doporučit knihu na přečtení na základě informace, že uživatel poslouchá Eminema.

Cílem aplikace proto je například na základě seriálů, které uživatel sleduje, doporučovat knihy, nebo i na základě podcastů, které uživatel poslouchá, doporučovat filmy. „Budeme tedy crossmediálně doporučovat téměř veškerý dostupný obsah,“ věří čtyřiadvacetiletý student brněnské univerzity.

discyo

Česká aplikace Discyo na doporučování obsahu

Data pro algoritmy fungující na principu strojového učení chce aplikace vyřešit pomocí efektivního uživatelského rozhraní pro ruční sběr dat od uživatelů, primárně se však bude spoléhat na využití API jiných služeb, u kterých mají uživatelé založené své účty.

Služba, která aktuálně potřebuje ještě několik měsíců pro dokončení, plánuje fungovat ve formě B2C se zkušebním obdobím a poté díky měsíčním poplatkům v rozmezí jednoho až dvou eur.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší výzvou je však aktuálně neustálé zlepšování algoritmu. Pokud nebude úplně špičkový, na trhu podle svých tvůrců nebude moct prorazit. „Pak je otázka, jestli by takové prosazení mělo smysl. Rádi bychom totiž opravdu změnili přístup lidí ke konzumaci obsahu,“ přiznává Buchal.

Projektu věří například inovační agentura Jihomoravské inovační centrum (JIC), kde dokázal obstát v soutěži podnikatelských nápadů a díky tomu na svůj další rozvoj získal finanční grant.

img_5068-min

Foto: Anna Gajdošíková/Discyo

Petr Buchal

„Určitě se vám už stalo, že jste dočetli knihu, a říkali jste si, že byste si chtěli přečíst nějakou další – podobnou. Ale nevěděli jste, kde, a hlavně jak ji vlastně hledat. Petr přišel s nápadem na algoritmus, využije informace o tom, co čtete, sledujete, posloucháte a hrajete a na míru vám navrhne řešení,“ popisuje úspěšný soutěžní návrh Vojtěch Krmíček, který se v JIC specializuje na rozvoj podnikavosti ve školách.

„V den, kdy nám JIC oznámil, že jsme dostali grant na náš projekt, jsem oslavil 24. narozeniny,“ usmívá se Buchal. V případě Discyo pro něj nejde o první spolupráci se svými spolužáky. Již loni trojice se svým projektem na zpracování obratových dat z elektronových mikroskopů vyhrála kategorii na hackathonu UnIT Extended.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

A ani s projektem Discyo určitě nejde o poslední projekt, na kterém společně pracují. „Na aplikaci se dívám primárně jako na produkt společnosti, která se po jejím dokončení bude zabývat dalšími produkty spjatými s umělou inteligencí. Moje vize je vybudovat silný tým v oblasti AI, který bude zkoumat nejnovější technologie a uplatňovat je v praxi,“ popisuje Buchal.

„Chceme být podobná firma jako DeepMind nebo OpenAI, ale s důrazem na komerční uplatnění technologií. Zatím jsme nicméně jen parta kamarádů, která se po práci schází ve škole, aby spolu něco vytvořila,“ dodává Buchal.