Pohádky do uší namísto televize. V Mitonu nemohli najít kvalitní audiopohádky, a tak si vytvořili vlastní

Iva BrejlováIva Brejlová

kolibka_profily-1

Foto: Tereza Štětinová

Miton si udělal radost audiopohádkami, které čte Vendula Příhodová

0Zobrazit komentáře

Češi mají pohádky rádi, což potvrzují zejména vánoční svátky. Letos na Štědrý den k televizím usedlo téměr 2,7 milionu lidí, aby si nějakou novou vánoční pohádku pustili. A zatímco tradice žene v Česku do televizí každý rok hned několik nových příběhů, jen málokterý to vydrží do roku dalšího. Zkuste ale tradici jinak, moderněji. Konkrétně s podcastem. Jeden představila skupina Miton, jež se propojila s mladými českými autory, kteří bez jakéhokoliv marketingu oslovili už desítky tisíc lidí.

Ryze české audiopohádky s názvem Kolíbka, podcast plný příběhů pro děti začal vydávat tříčlenný autorský tým, Tereza Štětinová, Roman Štětina a Vendula Příhodová. První sérii osmi pohádek si od jara pustilo přes 60 tisíc lidí, a právě proto na období Vánoc tak tým spolu s Mitonem připravil další sérii deseti děl. Jejich výhodou je hlavně to, že během poslechu neútočí reklamy, zachovávají si svou kvalitu včetně doprovodných zvuků a najdete je všechny pohromadě.

Tvůrci vybírají z nových českých knih, které se do současné doby také hodí. Například příběh o tom, jak starý král zbavil svého syna nehezkého zlozvyku vrtání v nose, který si osvojil v karanténě. Princ sice nebyl bez sociálních kontaktů kvůli covidu, ale právě současná situace nasměrovala k různým variantám digitálních pohádek mnoho rodičů.

Ostatně díky potřebám digitálních rodičů se také Kolíbka pod křídla Mitonu dostala. Když zakládající partner investiční skupiny Michal Jirák hledal pro své děti audiopohádky na internetu, nenašel žádné, které by byly profesionálně namluvené, měly propracovanou atmosférou a byly pohodlně přístupné v oblíbené podcastové aplikaci.

Rozhodl se, že by k takovým mohl Miton přispět. „Jen ta původní idea byla, že to vyprodukujeme sami, protože přece nemůže být tak těžké najít hezké pohádky, sehnat fajn vypravěče, nahrát to na kvalitní mikrofon a pak vše sestříhat‘,“ říká pro CzechCrunch Michala Gregorová, šéfka komunikace skupiny Miton.

Jenže podcast určený pro děti vyžaduje jiné kvality než byznysový, určený pro dospělé, který si už Miton vyzkoušel. Padlo proto rozhodnutí raději oslovit již úspěšné tvůrce. Ti vybírají jednotlivé pohádky z českých knížek, jejichž autoři dali ke zpracování svolení. A z Mitonu zní, že spoluprací s nimi si skupina zkrátka chtěla udělat radost.

Kvalitní audiopohádky jsou v Česku dlouhodobě oblíbené. Jejich největším producentem je Český rozhlas, který používá známé dabérské i herecké hlasy a systematicky začal repertoár dramatických pohádek vytvářet ve 40. letech. Zhruba o deset let později už audiopohádky získaly pravidelné místo ve víkendovém vysílání a v následujících letech se podle Rozhlasu staly skutečným fenoménem. Dnes jsou dostupné s časovým omezením na webu i v aplikaci mujRozhlas.