Pohodlně, bezpečně a kamkoliv. Soukromé létání zažívá díky pandemii boom, říká Martin Feč z Charter Advisory
V momentě, kdy se potřebujeme dostat na místo, od kterého nás dělí tisíce kilometrů, hladiny oceánů či celá pohoří, je jediným efektivním řešením letecká doprava. Co ovšem dělat v případě, kdy do dané destinace nelétají žádné aerolinky nebo jejich služby nevyhovují vašim specifickým požadavkům? Pokud máte dostatek finančních prostředků či je vás tolik, že tvoříte větší skupinu, může být řešením soukromý letoun.
K nalodění na jeho palubu bylo dříve nutné zvednout telefon a obvolávat všechny poskytovatele soukromých leteckých služeb. Díky specializovaným zprostředkovatelům je ale dnes soukromé charterové létání podstatně dostupnější. Stačí se jen obrátit na vhodnou společnost, a letoun může být na runway přistavený do několika málo hodin.
Takovou společností je i Charter Advisory. Její spoluzakladatel Martin Feč přirovnává její služby k procesu, kdy si vybíráte hypotéku. „Tam také nikdo nechce obvolávat všechny poskytovatele a zjišťovat si nabídky. Drtivá většina zákazníků buď půjde do své banky, kde má zřízený účet, nebo tuto agendu odevzdá někomu, kdo umí vyjednat lepší podmínky,“ vysvětluje pětatřicetiletý Feč, který se problematikou letecké dopravy zabývá již od svých studií na vysoké škole.
Know-how společnosti, která v minulém roce zaznamenala obraty v odhadované výši 155 milionů korun, nespočívá pouze v propojování nabídky a poptávky. „Není to jen o zajištění letadla a souvisejících služeb, dohlížíme na to, že celý průběh, servis a realizace letu budou probíhat plynule a především efektivně. Zákazníka zajímá jen samotný přesun z bodu A do bodu B, díky nám se nemusí starat o žádné technikálie, možné překážky a vnější vlivy,“ vysvětluje Feč, jenž Charter Advisory zakládal se dvěma dalšími společníky v roce 2014.
Jejich myšlenkou bylo ubrat soukromé dopravě na puncu luxusu a více prohloubit její efektivitu a časovou úspornost. Proto již od začátku společnost neoslovovala pouze klasické zákazníky soukromé letecké dopravy. Mimo špičkových sportovců, filmových hvězd či top manažerů létajících za byznysem i odpočinkem se snaží oslovovat i ty, pro které není soukromé letadlo první volbou. Například nabídkou pozičních letů – takzvaných empty legů, které jsou v rámci svého konceptu cenově dostupnější.
„Začátky byly o obrovské vášni. Věděli jsme, že privátní létání na českém a slovenském trhu se teprve rozvíjí. Chtěli jsme co možná nejvíce posunout úroveň servisu, aby měl zákazník s touto službou maximálně příjemnou zkušenost,“ vysvětluje Feč.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Tuto ideu se dle jeho slov daří plnit, přestože začátky byly plné přešlapů. Jedním z příkladů je špatný odhad kupní síly na vybraný typ letadel či helikoptér, které se díky tomu nepodařilo rozlétat tak, jak bylo původně v plánu. „Vždy nás ovšem držel ‚pitbull reflex’, kdy jsme se do něčeho zahryzli a věřili jsme, že to dává smysl, za což jsme byli většinou odměněni zajímavou zakázkou,“ vysvětluje Feč, podle kterého společnost již překonala své dva silné tuzemské konkurenty a nyní měří síly hlavně s konkurencí z Evropy, především Švýcarska a Velké Británie.
Vyvenčit? Není problém
Důvodů, proč využívat soukromých letů, je podle Feče celá řada. Od přizpůsobení letecké trasy přesně na míru potřebám klienta přes klid a soukromí, menší počet kontaktů, a tedy vyšší zdravotní bezpečnost, až po možnost realizovat některé lehce humorné scénáře, které jsou v případě klasických aerolinek zcela nemyslitelné.
Feč vzpomíná na rodinu, která se potřebovala přepravit do Ameriky i se svým psem. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby nebylo potřeba pejska cestou vyvenčit. Úkolem pro Charter Advisory tak bylo naplánovat mezipřistání v Grónsku a zajistit nejen příhodné letiště, ale i takovou plochu, kde nevadil jeden žlutý flek ve sněhu.
I takové požadavky je Charter Advisory schopné zpracovat během pár minut a poskytnout zájemci o službu veškeré potřebné informace. „Na začátku si potřebujeme vyhodnotit danou poptávku, jaká očekávání zákazník má a zda mu naše služba dokáže jeho potřebu vyřešit. Často i v mezích financí. Zákazník nemůže očekávat low-cost letenku,“ vysvětluje Feč s tím, že let v soukromém letounu v rámci evropského regionu vychází i na několik set tisíc korun. Tato částka je však ovlivněná celou řadou proměnlivých kritérií, například typem letadla.
Pokud je požadavek urgentní, je Charter Advisory schopné vzlétnout do dvou až tří hodin od doby, kdy se k němu poptávka dostane. To se daří zajistit mimo jiné i díky širokému portfoliu letadel, kterých má společnost k dispozici na tři tisíce. Jejich vlastníci jsou soukromé osoby, jež si své letadlo nechávají provozovat držitelem osvědčení pro leteckou dopravu, ale třeba i malé letecké společnosti.
„Kontaktujeme různé provozovatele podle toho, jaké letadlo zákazník potřebuje a co je pro obě strany nejvýhodnější. Můžete si to představit jako dispečink ve velké taxislužbě,“ vysvětluje Feč.
Vůbec nejčastějšími destinacemi, kam Charter Advisory z Prahy, Brna a Bratislavy své klienty vypravuje, jsou dovolenkové destinace. Létá se k moři, na hory i do vinařských oblastí. Populární je francouzské Nice, španělská Malaga či Mallorca a možná trochu překvapivě i Split.
Létání v době pandemie
Byť jsou pro soukromé létání charakteristické menší jety, Charter Advisory má ve svém portfoliu i dopravní letadla pro větší počet cestujících. A to i taková, na která jsme zvyklí při cestování standardními linkami. Velká letadla jako airbusy a boeingy však z velké části přikovala k zemi pandemie a navazující restriktivní opatření jednotlivých zemí.
Tato situace, kvůli které mělo mnoho lidí problém dostat se domů, umožnila Charter Advisory v roce 2020 přepravit několik tisíc osob na křídlech skutečně velkých letounů v rámci repatriačních letů a dočasně změnit i svůj obchodní model.
„Poptávky jsme dávali dohromady prostřednictvím sociálních sítích nebo se lidé hlásili na ambasádách, že shánějí možnost, jak se dostat do Evropy. Bylo nutné vyřídit potřebná povolení, každého cestujícího odbavit zvlášť, narychlo vybudovat dostatečné call centrum či rezervační systém. Byla to pro nás velká zkouška, ale měli jsme silnou motivaci,“ říká Martin Feč, který díky tomu poslal v předminulém roce do vzduchu například i velký Boeing 767, ve kterém vyšla letenka dle třídy na 800 až 2 500 eur.
Zkrátka chceme letadla využívat na to, na co byla vyrobená. A nenechávat je zaparkovaná v hangáru.
Pandemie tak v konečném důsledku soukromému létání pomohla a přivedla více klientů, kteří okusili jiný způsob letecké přepravy a jeho benefity. I díky tomu Charter Advisory zaznamenalo v předminulém roce dvojnásobný růst nejen v počtu pasažérů, ale i na obratech, a to z šedesáti na necelých 130 milionů korun. Trend růstu navíc pokračoval i v minulém roce, kdy společnost přepravila 2 230 cestujících a její obraty překonaly hranici 150 milionů.
Počty přepravených cestujících by navíc měly růst i nadále, díky nově vznikajícím platformám, které vzájemně propojí zájemce o soukromé cestování. Díky nim o sobě bude vědět větší počet lidí, kteří si budou moci pronajmout větší letoun, což se v konečném důsledku pozitivně promítne do nákladů na letenku. Přeprava soukromým letounem navíc bude dávat větší smysl i z hlediska efektivity.
Spolupráce ve jménu efektivity
S růstem počtu zákazníků soukromých letů totiž souvisí i celkové zefektivňování služby. Když Martin Feč v sektoru letectví před deseti lety začínal, malé private jety dle jeho slov nalétaly za rok průměrně 250 hodin. Dnes dokážou tato letadla běžně nalétat 800 až 900 hodin. A to je jeden z dobrých a jasných signálů, že se odvětví soukromé letecké dopravy zefektivňuje.
Aby se však celé odvětví mohlo v tomto směru posouvat kupředu rychleji, hovoří Martin Feč o potřebě větší spolupráce mezi jednotlivými subjekty, které se na procesu přepravy cestujících podílejí. „Díky tomu, že realizujeme násobně více letů, dokážeme říct, která letadla létají proti sobě. Pro zákazníka letícího z Prahy do Paříže posíláme letadlo a hledáme odbyt, aby to letadlo našlo ve Francii další zakázku. Zkrátka chceme letadla využívat na to, na co byla vyrobená a nenechávat je zaparkovaná v hangáru,“ popisuje Feč problematiku takzvaných empty legů a možnosti, jak ji řešit.
„Proto potřebujeme spojit malé společnosti dohromady, protože si ten svůj odbyt nedovedou zajistit tak kvalitně jako větší konkurenti. Přitom jejich výhodou je, že dovedou poskytnout individuálnější a na míru šitou službu,“ vysvětluje Feč, podle kterého efektivnější doprava navíc napomáhá zamést alespoň část uhlíkové stopy soukromé letecké přepravy.
Tyto plány jsou důvodem, proč se tým dvanácti lidí, kteří pro Charter Advisory momentálně pracují, bude v následujících měsících rozrůstat minimálně na dvojnásobek. Díky tomu bude mít Charter Advisory dostatečné kapacity nejen pro poskytování co nejlepších služeb zákazníkům, ale i pro tmelení rozdrobeného trhu.
Pro tyto účely vznikla pod Charter Advisory zcela samostatná společnost pojmenovaná Gemini Wings. Ta chce vybudovat síť malých evropských leteckých operátorů a jednotlivých vlastníků letadel, kteří se díky tomu budou moci měřit s těmi největšími.
Plánů pro budoucí roky má ale Charter Advisory více. Martin Feč chce svou vášeň pro efektivitu logistiky nově využít například i v cargo sektoru a k přepravě osob tak přidat i efektivní přepravu zboží. A kdo ví, třeba se ve jménu efektivity opravdu podaří dostat soukromé létání na úroveň, kdy bude dostupné pro podstatně širší masu zákazníků.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je Charter Advisory. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.