Pojízdným hotelem napříč Evropou. Skvostný lůžkový vlak od francouzského startupu připomíná slávu Orient expresu
Cestovat vlakem je pro obyčejné, nenáročné lidi. Mnoho souprav sice nabízí „premium“ nebo „business“ třídu, většinou to ale znamená lepší materiál sedaček, o něco více místa na nohy nebo skleničku šampaňského k jízdence. Skutečný luxus dnes patří letadlům, případně lodím. Do Evropy se ovšem začínají vracet lůžkové vlaky a některé z nich by mohly cestujícím nabídnout podobnou míru pohodlí jako třeba letadla vyhlášených Singapore Airlines.
Jejich návrh je dílem francouzského startupu Midnight Trains, za nímž stojí zakladatelé Adrien Aumont a Romain Payet. Dvojice, která v minulosti vytvořila francouzský crowdfundingový web KissKissBankBank, se tentokrát rozhodla vrátit atraktivitu vlakům určeným pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Sami svůj návrh luxusní soupravy označují za „pojízdný butikový hotel“.
Ačkoliv tím navazují na legendární dálkové vlaky jako Orient expres, jejich cílem je hlavně pohodlí s nimi spojené. Midnight Trains tak budou prodávat ne sedadla, ale kupé pro jednotlivce, dvojice nebo větší skupiny podobně jako pokoje v hotelech. Každé kupé bude vybaveno zábavním systémem i kvalitní postelí a jídlo si půjde buď objednat přímo k sobě, nebo si ho jít vychutnat do stylového jídelního vozu s velkým barem.
Proč ale vlastně cestovat takovým způsobem? Lůžkové vlaky dnes nejsou zdaleka tak populární jako kdysi, o delší i středně dlouhé trasy se totiž většinou postará spíše letadlo. Je samozřejmě mnohem rychlejší a letenky jsou i obyčejným lidem dostatečně dostupné na to, aby před pomalejší železnicí dali přednost vzdušné dopravě. Činí při tom ovšem velký ekologický kompromis.
Rozhodnout, zda je k přírodě mírnější cestovat vlakem, nebo letadlem, nicméně není jednoduché a záleží na mnoha proměnných. Například studie Kalifornské univerzity z roku 2009 vzala v úvahu environmentální náklady na vybudování a údržbu infrastruktury daného způsobu dopravy. V důsledku se dopady železnice na životní prostředí oproti vlivu samotného provozu až zdvojnásobily. Když se pak připočetla větší pravděpodobnost prázdných míst než v letadle, cestování vlakem se stalo méně ekologické.
V současnosti ale infrastruktura existuje, takže je na místě spíš jiné srovnání. Železniční dopravce Eurostar před několika lety nechal provést nezávislý výzkum srovnávající uhlíkovou stopu pasažéra vlaku a letadla na trase Londýn – Paříž. Když se braly v úvahu skutečné hodnoty množství spotřebované energie, jejího typu a zdroje nebo například naplnění dopravního prostředku, došlo se k hodnotě 91 %. O tolik menší byla uhlíková stopa cestujícího vlakem než u letadla.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMidnight Trains pak na svém webu z jiných zdrojů citují ještě mnohem vyšší čísla – cesta po kolejích z Paříže do Říma je dle nich více než dvacetkrát ekologičtější než cesta vzduchem. I kdybychom se pokusili zprůměrovat výsledky několika studií, vlak bude výrazně šetrnější k přírodě. Podle francouzského startupu navíc letadlo dnes tak docela nemá ani výhodu rychlosti: „Jednohodinový let klidně znamená čtyři hodiny strávené na cestě.“
Cestování vzduchem tak dnes není nutně o mnoho rychlejší, navíc je dražší, provází ho více stresu a mnohonásobně více skleníkových plynů uvolněných do atmosféry. Loni v prosinci proto ministři z Francie, Německa, Rakouska a Švýcarska odhalili plán na iniciativu Trans-Europe Express 2.0. Ta bude mít za cíl 25 let po pádu původní sítě expresních vlaků opět výrazně posílit přímá železniční spojení mezi některými z velkých evropských měst.
„Mezi mladými lidmi vzrůstá zájem o jiné způsoby dopravy než letadla,“ cituje Bloomberg Marca Papinuttiho z francouzského ministerstva životního prostředí. To platí i pro domácí trh, do dálkových vlaků se chce více pustit také český RegioJet. Nedávno ohlásil spolupráci s nizozemským startupem European Sleeper, jejímž výsledkem bude nový noční vlak na trase Praha – Berlín – Amsterdam – Brusel. Spojení má zahájit provoz v průběhu roku 2022.
Plány Midnight Trains operují s trochu delším časovým horizontem. První pojízdný hotel by měl vyrazit v roce 2024. Domovskou stanicí má být Gare du Nord v Paříži a odtud se bude jezdit až do 800 kilometrů vzdálených míst. Ve výčtu plánovaných destinací nechybí Madrid, Milán, Benátky, Florencie, Řím nebo Berlín. Jsou to poměrně velké ambice, evropské země i samotní cestující jim jsou ale podle všeho nakloněni. Možná tak stojíme na prahu nové éry železniční dopravy.