Pokrokový úkryt. Na Výstavišti vyrostl tramvajový přístřešek vyrobený 3D tiskem betonu
Co mají společného robotický 3D tisk a tramvaje? Hlavní město se rozhodlo vyrobit tramvajový přístřešek, který vznikl právě touto metodou.
Jednoduchá konstrukce, úspora materiálu i lidské práce a bezúdržbovost. To jsou pozitiva, která vzalo vedení města Prahy v potaz, když se rozhodlo zahájit spolupráci se společností So Concrete. Zadání bylo jasné – vytvořit tramvajovou zastávku na trase linky 12 a využít při tom 3D tisk betonových konstrukcí. Stanice Výstaviště se tak nyní pyšní prvním tramvajovým přístřeškem v Česku, který byl vyroben právě prostřednictvím této technologie.
Přístřešek se skládá z několika konstrukčních segmentů, na jejichž výrobu byly použity různé druhy betonu a různé přístupy 3D tisku. Využívá navíc přírodní principy rozkládání vnitřních sil, díky čemuž je výsledný design maximálně efektivní. V porovnání s běžnými konstrukčními technologiemi ušetří tento přístup až 60 procent materiálu, ultra-vysokopevnostní beton zároveň umožňuje minimalizaci množství ocele.
„Už při návrhu provádíme analýzu konstrukce po statické stránce a pomocí topologické optimalizace pak můžeme redukovat objem použitého materiálu. Estetické kvality a statické požadavky přitom zůstávají zachovány. Díky optimalizaci jsme místa s menší využitelností mohli z konstrukce odstranit a ušetřit materiál,“ vysvětluje proces navrhování Záviš Unzeitig, designér společnosti So Concrete.
Výsledkem je perforovaná jemná struktura, která odolá stejnému zatížení jako plná betonová deska. Robotický 3D tisk totiž umožňuje vyrábět na klíč komplexní tvary ve velmi krátkém čase. Konkrétně v případě nového přístřešku trvala výroba jednotlivých dílů pouze 36 hodin.
Pomocí 3D tisku vznikla střecha a lavička, pro jejíž sedací plochu nebyla použita rozptýlená výztuž z ocelových drátků. Při výrobě hlavic sloupů robot vyfrézoval a vytiskl formy, do kterých byly následně z betonu odlity finální hlavice.
„Možnost spolupracovat na projektu zastávkového přístřešku vyrobeného pomocí 3D tisku nás zaujala z mnoha důvodů. Jednak kvůli využití běžně dostupného, ale pro přístřešek netradičního materiálu s minimálním použitím oceli, dále kvůli celkové materiálové úspoře, bezúdržbovosti, ale také neuvěřitelně rychlé a snadné realizaci a bezpočtu možností uzpůsobit design,“ uvádí Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDodává, že bude zajímavé sledovat vliv vnějších a klimatických faktorů na přístřešek. Zastávka Výstaviště ve smyčce přitom pro instalaci město nevybralo náhodou. Jde o dlouhodobě zanedbané místo, kde připravuje komplexní rekonstrukci tramvajové tratě, jejímž výsledkem bude mimo jiné i doplnění bezbariérových úprav zastávek.
Projekt přístřešku začala společnost So Concrete ve spolupráci s DPP připravovat v loňském roce. „Zaměření na tvorbu vlastních digitálních řešení nám umožňuje rychle se přizpůsobit široké škále standardních formátů souborů a typů geometrie. Úzká spolupráce s našimi zákazníky na optimalizaci vstupních digitálních modelů pro náš výrobní proces umožňuje rychlý přechod od nápadu k fyzickému objektu,“ osvětluje proces projektování Dmitrij Nikitin, inženýr robotiky společnosti So Concrete.
Vedení města využívá nové materiály a technologie integrovat ve větší míře. Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP, uvedl, že vysokopevnostní beton posloužil již při stavbě Štvanické lávky a rekonstrukci Barrandovského mostu, město ho plánuje využít i při rekonstrukci Libeňského mostu.