Pomáhá developerům nacenit nemovitosti, aby maximalizovali zisk. Český BuiltMind získal miliony od investorů
Cenotvorba developerských projektů je komplexním procesem, kdy firmy stále běžně používají zastaralá data, nemají nedostatečný přehled o konkurenci a analýzy dělají manuálně. Právě tento problém se rozhodl vyřešit česko-slovenský startup BuiltMind s vlastní platformou, v níž rezidenční nemovitosti co nejobjektivněji naceňuje. Miliony korun na podporu ani ne rok staré firmy posílají také investoři.
„Jeden z největších problémů v segmentu real estate je správně nacenit hodnotu nemovitosti ve chvíli, kdy ji chce developerská společnost prodat. Doposud tento proces obvykle developeři dělali manuálně, takže zdlouhavě a často i nepřesně. V důsledku mohli zbytečně přicházet o peníze,“ popisuje Martin Decký, ředitel a spoluzakladatel BuiltMind.
Platforma na naceňování využívá jednak data od klienta, zároveň k tomu přidává veřejně dostupná data od jednotlivých developerských společností na trhu, o vývoji cen nemovitostí a parcel v čase či také informace z médií. To vše pak startup očišťuje od zastaralých a nerelevantních dat, přičemž se ve svých analýzách spoléhá na automatizaci celého procesu.
„Firmy se běžně o vývoji projektů konkurence dozvídají s několikatýdenním zpožděním, například z doslechu nebo médií. Data proto získáváme i ze článků a doplňujeme je o komplexnější přehled zahrnující makroekonomiku, nezaměstnanost a podobně. Díky tomu dokážeme reflektovat i změny cen nemovitostí a parcel v čase,“ vysvětluje Decký s odhadem, že bez podobné analýzy se developeři mohou obírat o osm až deset procent potenciálních zisků.
Původem Slovák Martin Decký s myšlenkou na založení byznysu přišel už během svých studií architektury, která jej však nenaplňovala. Ještě na škole rozběhl vlastní firmu, kde však brzo narazil na bariéry pomalého růstu. Vyšší ambice ho tak dovedly k založení startupu, který se bude věnovat oblasti nemovitostí. Zároveň se dnes šestadvacetiletý Decký rozhodl přihlásit na některý z nejlepších studijních programů svého druhu na světě, mezi nimiž byla také prestižní Harvardova univerzita.
„Na Harvard jsem se přihlásil spíše s přesvědčením, že za přihlášku nic nedám. Když jsem ale byl na školu přijat, byl jsem za tu příležitost nepopsatelně vděčný. Harvard mi otevřel neskutečné možnosti a položil základ pro BuiltMind i potenciál v budoucnu expandovat do USA,“ popisuje Decký, který navíc ve dvaceti třech letech jako jeden ze dvou Slováků v historii absolvoval podnikatelský bootcamp na americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Pro rozjezd BuiltMind se Decký spojil s dalším Slovákem a zároveň spolužákem z ČVUT Peterem Kanošem, jenž studoval obor se zaměřením na datovou vědu. „Nápadů na rozjezd byznysu jsme s Martinem měli více, největší potenciál jsme ale viděli právě v BuiltMind. A když získal trakci i u zákazníků, rozhodli jsme se do toho jít naplno a společně,“ říká Kanoš.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsČtyřčlenný tým BuiltMind sedí v Brně, firma vznikla v lednu letošního roku. První platící klienty z odvětví nemovitostí sehnala během několika měsíců. V září pak získala akcelerační investici 200 tisíc eur, tedy něco málo přes pět milionů korun, od tuzemského fondu Nation 1. Aktuálně se startup připravuje na zahraniční expanzi, k níž má od Nation 1 přislíbenou participaci 700 tisíc eur (bezmála 18 milionů korun) v případě seed investičního kola se zahraničním investorem.
„Už jsme se začali bavit s potenciálními klienty ve Spojených státech i Velké Británii, prvním krokem pro každou novou zemi je však získání dostatečného množství tržních dat,“ komentuje aktuální výzvy Peter Kanoš, který ve startupu působí jako technologický ředitel.
„Velkou výhodou zakladatelů BuiltMind je jejich americký mindset, na kterém od začátku celou firmu staví. Už v počátku naší spolupráce jsme se shodli, že pro další růst bude mít smysl hledat investory na západě. Martin s Peterem mají nejen potenciál, ale i přístup k byznysu a důležité kontakty. A to jim díky velikosti zámořského trhu dává zásadní výhodu,“ dodává Anna Richtrová z Nation 1.