Popularita a kvalita. Televizním cenám Emmy opět dominovalo HBO, Netflix přes rekordní počet nominací přišel zkrátka

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

watchmen-poster

Foto: HBO

Minisérie Watchmen patřila za uplynulý rok k nejdiskutovanějším televizním projektům

0Zobrazit komentáře

Status filmových a televizních cen se už několik let mění. V době, kdy Oscary neustále ztrácejí publikum a stávají se středem kontroverze kvůli pravidlům inkluzivity, Emmy oceňují hity, které mnohem více odpovídají skutečnému rozložení trhu. Nejedná se přitom o ceny udělované za popularitu, spíše se rozšiřuje fenomén, v němž se televize stává zajímavější a relevantnější než kdy dříve.

Navíc letošní vyhlášení probíhalo kvůli pandemii výrazně jinak než je zvykem, takže moderátor Jimmy Kimmel ho označil za „Pandemmys“. Komik prezentoval jen kameře v prázdném pokoji a podobně pronášeli vítězové své děkovné řeči. Omezení ovšem měly i svou výhodu, jelikož se samostatného vyhlášení dočkaly v průběhu několika dnů i kategorie, které si lidé klasicky mohou pročíst jen v souhrnném seznamu.

Netflix byl často vnímán jako streamovací služba s nepřeberným množstvím obsahu, avšak malým počtem skutečně skvělých titulů. Do určité míry je u jeho modelu vysoké produkce nekonzistentnost takřka nevyhnutelná, zároveň však streamovací služba letos dostala 160 nominací na Emmy. To bylo nejen mnohem více než 106 nominací HBO, ale zároveň nejvíce v celé historii televizních cen.

Dominantní saturace trhu ale přeci jen nemusí být všechno. Nakonec se totiž největší streamovací službě na světě podařilo proměnit jen 21 nominací a v počtu sošek ji tak překonalo HBO se 30 triumfy. Prémiová televize ceny ovládla nejen samotným množstvím výher, ale také jejich prestiží – většina z nich byla v hlavních kategoriích. Z hlediska kvality tak pokračuje dlouholetá dominance značky stojící za mnohými z nejoceňovanějších seriálů vůbec.

V této tradici se pokračovalo i letos, když se s jedenácti cenami Emmy stal nejuznávanějším projektem HBO seriál Watchmen. Minisérie na motivy slavného grafického románu se pod vedením Damona Lindelofa vydala jiným směrem, než by většina lidí očekávala, risk se ale jednoznačně vyplatil. Kromě vřelého přijetí kritikou i diváky si virtuálně odnesla sošky za nejlepší minisérii, nejlepší herecké výkony mužů, žen, hlavních i vedlejších herců v minisérii, scénář, hudbu a další.

V kategoriích pro dramatické seriály si zase nejvíce chvály vysloužil Boj o moc. Příběh zabývající se tématy jako moc, politika, peníze nebo rodina byl oceněn jako nejlepší dramatický seriál, pokračovalo se Emmy za režii, scénář a hlavního herce. Několika zmínek se dočkalo také velmi diskutované drama z prostředí mladých Euphoria. Ze tří cen je přitom nejzajímavější ta za skvělou hlavní herečku, 24letá Zendaya se totiž stala nejmladší vítězkou dané kategorie v historii.

Z tohoto výčtu je jasné, že na ostatní toho mnoho nezbylo. Netflix se tak musel spokojit s uznáním především v technických a méně prestižních kategoriích. Z hlavních cen si Emmy odnesla herečka Julia Garner za vedlejší roli v seriálu Ozark a Maria Schrader za režii u minisérie Neortodoxní. Další sošky byly mezi projekty Netflixu uděleny za reality show Cheer, stand-up, kostýmy či vlasy.

the-mandalorian-disney

Foto: Disney

Mandalorian vyhrál celkem 7 cen Emmy

Zajímavé bylo sledovat také souboj nových streamovacích služeb, které se sice nedostaly na vrchol, ale na nováčky se jim dostala poměrně velká míra pozornosti. Disney+ tak získalo celkem 19 nominací, z toho 15 pro úspěšný vesmírný western The Mandalorian. Apple TV+ mu bylo v patách s 18 nominacemi, rozprostřenými mezi šest různých pořadů. Hlavním tahounem ovšem bylo drama z prostředí ranních televizních zpráv The Morning Show.

Ačkoliv byl Apple mnohokrát zmíněn i mezi hlavními kategoriemi jako nejlepší herci, dokument nebo kamera, nakonec si odnesl pouze jednu zlatou sošku pro Billyho Crudupa jako „vynikajícího mužského herce ve vedlejší roli“. Disneymu se dařilo lépe – The Mandalorian vyhrál Emmy za hudbu, produkční design, vizuální efekty a podobně. Neobjevil se tak mezi hlavními kategoriemi, ale odnesl si celkem 14 cen z celkových 18 pro Disney.

Úplně neostrouhala dokonce ani nepříliš seriózně vnímaná streamovací služba Quibi, jež získala ocenění za nejlepšího herce a herečku. Na druhou stranu to bylo v kategoriích, které byly pro její zvláštní krátkometrážní formát jako stvořené. Nepříliš populární primárně mobilní streamovací služba s několikaminutovými pořady tak má před sebou stále spíše náročnou cestu k uznání.

wandavison

Přečtěte si takéŽivot čarodějky a androida v jedné domácnosti. Disney prvním trailerem láká na seriál WandaVison ze světa MarveluŽivot čarodějky a androida v jedné domácnosti. Disney prvním trailerem láká na seriál WandaVison ze světa Marvelu

Oproti původním odhadům a srovnáním relevance s Oscary se objevila ještě jedna zvláštnost. Nejvíce děkovných řečí mezi hlavními kategoriemi nepřišlo od tvůrců Watchmenů, thrilleru Ozark nebo sofistikovaného dramatu Boj o moc. Celkem sedm hlavních cen Emmy, to znamená úplně všechny v kategoriích pro komedie, si odnesl v zahraničí oblíbený, ale v Česku takřka neznámý sitcom Schitt’s Creek. 

Kanadský seriál ve svých začátcích diváky zaujal premisou bohaté rodiny, která se po ztrátě většiny prostředků pokouší znovu postavit na nohy v malém městečku Schitt’s Creek. Otec rodiny ho před mnoha lety koupil jako vtip. První řady sitcomu se setkávaly s mírně nadprůměrným přijetím, šestá a poslední ale zajistila Emmy v kategoriích jako nejlepší komediální seriál, nejlepší hlavní a vedlejší herci a režie.

Nejzajímavějšími poznatky z letošních cen tak je ve srovnání s nominacemi poměrně výrazné selhání Netflixu, poněkud mizerný výsledek Apple TV+ a naopak úspěchy HBO a Disneyho. Ve všech případech ovšem platí poměrně velká shoda mezi tím, co v televizi přitahuje velké počty diváků a tím, co vyhrává Emmy.