Populární Red Bull Air Race má nástupce. V japonských ulicích budou virtuálně létat i čeští piloti
Nový letecký závod Air Race X kombinuje skutečné a virtuální létání. Díky tomu bude udržitelnější. Zapojí se i Martin Šonka a Petr Kopfstein.
Mezi vzdušnými pylony nad pevninou či vodní hladinou se prohání piloti v mrštných letadlech, aby zaletěli co nejrychlejší čas a připsali si body do světového šampionátu. Letecké závody Red Bull Air Race přinášely atraktivní podívanou, kterou díky dvěma českým zástupcům měly značnou oblibu také v Česku. Po několikaleté pauze teď přichází nástupce tohoto formátu, který byl kvůli údajnému nižšímu zájmu veřejnosti v roce 2019 zrušen. Vrací se i mnoho známých tváří včetně Martina Šonky a Petra Kopfsteina, ale už ne pod hlavičkou Red Bullu, navíc s úplně jiným formátem. Přidávají se totiž technologie a virtuální svět.
Nový formát leteckých závodů se jmenuje Air Race X a stojí za ním japonský pilot Jošihide Muroja, někdejší pilot a mistr světa Red Bull Air Race, který slibuje atraktivní seriál kombinující skutečné létání s prvky rozšířené reality. Létat se totiž bude v reálném prostředí, ale každý pilot bude létat jinde.
„Budeme závodit v reálném prostředí, jen každý z pilotů ve své zemi, na svých letištích. Trať ovšem bude pro všechny identická, byť výškově přizpůsobená dané lokalitě. Vybaveni budeme záznamovou telemetrickou jednotkou, která umožňuje měření polohy s přesností na tři centimetry a rychlosti na 1/1000 sekundy,“ vysvětluje Petr Kopfstein.
Právě český letec, který rovněž prošel Red Bull Air Race, je jedním z prvních potvrzených jmen, jež se nového závodu budou účastnit. Pilotů bude v Air Race X celkem osm a vedle Muroji a Kopfsteina se vrací také další český pilot Martin Šonka, který se v Red Bull Air Race v roce 2018 stal mistrem světa.
„Jsem moc rád, že se konečně něco reálně děje a že si ve svém speciálu zase zazávodím. I když jinak, než jsme byli já i fanoušci zvyklí. Jde o nový koncept Air Race, ve kterém se díky moderním technologiím reálný svět prolíná s tím virtuálním, což může být pro spoustu fanoušků kdekoliv na světě velice atraktivní. Věřím, že je to zaujme, koncept se chytí a bude se dál rozvíjet,“ říká Šonka.
Jak tedy bude Air Race X v praxi fungovat? Od 8. do 13. října bude osm pilotů z celého světa létat ve svých vlastních zemích na přidělených letištích. Závodní trať přitom bude pro každého pilota totožná a vychází z tvaru slavné oblasti Šibuja v Tokiu v Japonsku, která patří mezi nejrušnější čtvrti v zemi a je proslulá svým nočním životem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKaždé letadlo bude vybaveno zmíněným záznamníkem letových dat (RDU) a během každého letu budou rovněž měřena data z meteorologické stanice nejbližšího letiště. Tato data se odešlou do centrály, aby bylo zajištěno, že všichni piloti mají stejné podmínky.
„Trať všichni piloti odletí v přesně daném časovém okně, následně po přistání jejich týmy stáhnou data z telemetrické jednotky a během 90 minut odešlou na centrálu do Japonska společně s videozáznamem letu z pilotní kabiny a pohledu z exteriéru. V Japonsku následně proběhne přepočet na hustotní výšku a další přepočty pro srovnání s ostatními piloty a kontrola dodržení pravidel, případně přidání penalizací, tak jako tomu bylo v minulosti,“ stojí v tiskové zprávě ke startu Air Race X. Hustotní výška je přitom výška odpovídající hustotě vzduchu za standardních meteorologických podmínek.
Trať bude vycházet z tvaru oblasti Šibuja, protože právě sem budou díky rozšířené realitě letadla virtuálně přenesena k finálovému závodu, který proběhne 15. října. Souboje tak dostanou nový divácký rozměr, protože letadla se budou prohánět kolem budov, v ulicích i přes ikonickou křižovatku, která je známa pro nejrušnější přechod pro chodce na světě. Piloti absolvují dva lety, semifinálový a finálový. Tyto výsledky přitom zůstanou tajné až do závodního dne, během kterého se proti sobě ve virtuálním závodě utkají nejlepší čtyři piloti.
Celý závod bude trvat 45 minut a bude také televizně vysílán. Speciální zážitek bude připraven pro diváky přímo v japonské metropoli, kteří si budou moci stáhnout aplikaci a sledovat závod v rozšířené realitě, buď pomocí mobilních zařízení, nebo brýlí, případně na velkoplošných obrazovkách. Diváci uvidí virtuální pylony i samotná letadla a vše bude možné sledovat z různých úhlů.
Vzduchové pylony byly nedílnou součástí Red Bull Air Race a objeví se také ve virtuální Air Race X, nicméně při reálných letech už místo nich budou mít piloti jen značky na zemi. „Právě kvůli tomu je zapotřebí kvalitní trénink, abych poté nemusel místa hledat,“ podotýká Kopfstein.
Nový formát má eliminovat jednu z nejnákladnějších položek, kterou jsou přesuny letadel a cestování všech týmů. „Původně jsem se sám sebe ptal, jak to celé bude fungovat. Když jsem ale viděl detaily projektu a promluvil si se samotným Jošihide Murojou, jenž měl navíc vždy výborný technický tým, přesvědčil mě velmi záhy o kvalitě své vize. Tyto nové letecké závody totiž zajímavě kombinují realitu i virtuální svět,“ doplňuje zkušený pilot Petr Kopfstein.
Po prvním iniciačním závodu v Japonsku je prý v plánu udělat v roce 2024 další čtyři závody a o rok později spustit světový šampionát. V roce 2025 zároveň Air Race X bez větších podrobností uvádí, že by rádo přineslo i reálný závod.