Poslední buclaté jumbo, které zmenšilo svět, vzlétlo. Dva stroje ještě ale čekají na prezidenty USA
Na světě pravděpodobně neexistuje ikoničtější letadlo než patrový Boeing 747. Z hangárů nyní vyjel poslední komerčně vyrobený kus.
John Sutter je už sice více než šest let po smrti, přesto teď vzlétl k nebi. Podobizna slavného konstruktéra totiž ozdobila nos jeho legendárního letounu Boeing 747, který si tento týden z hangárů v severoamerickém městě Everett převzala přepravní společnost Atlas Air. Pocta Sutterovi na něm nebyla náhodou, nešlo o jen tak obyčejný kus, ale o poslední komerčně vyrobený. Příběh stroje, který změnil cestování a výrazně „zmenšil“ planetu, tak přechází do závěrečné fáze. Ovšem ještě ani zdaleka nekončí…
Boeing 747 přezdívaný jumbo poprvé vzlétnul v únoru 1969. To je mimochodem ještě dřív, než Neil Armstrong udělal jeden malý krok pro sebe a velký pro lidstvo na Měsíci. Za těch více než 50 let, co je společnost Boeing vyráběla, jich k zákazníkům doputovalo 1574 a ty pak v součtu nasbíraly přes 118 milionů letových hodin.
Stroj přitom vznikl více méně náhodou, firma jej původně nabízela jako prototyp dopravního letadla pro armádu USA, kontrakt ale nezískala a teprve pak se zrodila idea, že do dvoupatrového obra by se stejně jako bedny dali naskládat i lidé…
Prvními aerolinkami, které na Boeingy 747 vsadily, byly dnes už neexistující, ale ve své době velmi progresivní a úspěšné Pan American Airways. Právě ty se v počátku zasloužily o to, že z buclatého kolosu se v 70. a 80. letech stal symbol globálního cestování. Letadla tím, že dokázala pojmout v některých úpravách bezmála 700 lidí, výrazně zjednodušila a zlevnila cestování hlavně na dlouhé trasy. I proto se říká, že Boeingy 747 svým způsobem zmenšily planetu.