Na globálním potravinovém trhu dochází k obrovskému obchodu. Švýcarský gigant Nestlé uzavírá smlouvu s populární kavárenskou frančízou Starbucks, díky které bude moci prodávat její kávové produkty. Částka se má vyšplhat až na astronomických 7,2 miliardy dolarů, v přepočtu tedy cca 153 miliard korun.
Největší potravinový hráč na světě Nestlé má tuto vlivnou a ověřenou značku používat hlavně pro produkci kávových kapslí do kávovarů Nespresso a Dolce Gusto. V případě, že celý obchod klapne, Nestlé bude moci prodávat produkty s brandem Starbucks od začátku příštího roku s očekáváním, že posílí svou pozici v kávovém průmyslu.
Mark Schneider, šéf společnosti Nestlé, komentoval tuto alianci jako „významný krok a velký den pro všechny milovníky kávy“. Lze očekávat, že potravinový koncern ze švýcarského města Vevey bude tímto krokem mířit zejména na mladistvé, kteří jsou ochotní si za kávu připlatit a vkládají vyšší důraz na brand. Patrně tomu tedy bude odpovídat i výsledná cena za kapsli.
HQ Nestlé ve Vevey
Pro Starbucks má tento obchod také velký smysl. Do roku 2021 má očekávat návratnost až 20 miliard dolarů, a to prostřednictvím zpětných odkupů akcií a dividend. Na druhou stranu přišel světoznámý řetězec o přibližně 500 svých zaměstnanců, které si Nestlé přetáhlo k sobě. I tak však zůstanou v centrále v americkém Seattlu.
Desítky úspěšných Čechů na jednom místě, bohatý networking, zábava a celkem tři dny plné vědomostí a inspirace. Tak by se dal v kostce popsat třetí ročník konference Glorious, který proběhl v Brně. Celý program odstartovaly už ve čtvrtek dopoledne workshopy, večer pak přišlo na řadu pásmo New Age, které se uskutečnilo v atraktivních prostorách brněnské hvězdárny.
Naplněný sál přivítal hlavní organizátor Ondřej Prášek a apeloval na čerstvou, novou a neformální notu celého večera. „Dnešní řečníci budou zmiňovat věci ze života, o kterých běžně nemluví,” navnadil diváky.
Prvním řečníkem byl Michal Šmída, zakladatel fintech startupu Twisto. Na začátek provedl diváky svým osobním příběhem. Začínal jako řadový zaměstnanec v bankovnímu komplexu Barclays, kde na ploše tří fotbalových hřišť pracuje 125 tisíc lidí. Práce v takovém prostředí ho logicky přestala bavit. Důvěra v banky brzo začala klesat a tak se rodily i první nápady na Twisto.
O půjčce rozhodne 400 faktorů
Konkrétně Šmída představil publiku model Nikita, který je jakýmsi bi-produktem Twista a vyhodnocuje vhodnost klienta k půjčce. “Banky mají na toto deset, patnáct archaických faktorů, jako jako vzdělání, adresa, rodina,“ vysvětlil Šmída s tím, že Nikita využívá online data. Když tedy bude chtít zákazník pomocí Twista zaplatit objednávku z Damejidlo.cz a zadá adresu, Nikita se podívá na Google Street View a zjistí, co je kolem dané adresy za obchody, kavárny, co tam stojí za auta, či jak je to daleko k nejbližšímu parku. Celkem se jedná o 400 faktorů.
Michal Šmída z fintech startupu Twisto
Na obavy o zneužití osobních údajů, i v kontextu poslední kauzy Facebooku, Michal Šmída řekl, že model nevyužívá sociální sítě, zároveň Facebook výrazně limituje přístup k datům třetích stran. “Street View nebereme jako osobní data, to je pro mě občanka a rodné číslo, což my nepoužíváme,” doplnil Šmída.
Jak principy z rodiny aplikovat do byznysu
Hodně odlišnou a zejména pak osobní přednášku předvedl publiku David Semerád. Nezaměřil se na příběh STRV, jehož byl ještě do nedávna CEO a nyní se posunul do vedení samostatné entity STRV Labs. Doslova ale vyslyšel výzvu Ondřeje Práška o tom, že by měla být řeč o věcech, které normálně na podobných konferencích slyšet nejsou – za značného napětí v publiku totiž začal příběhem o tom, jak se téměř rozvedl se svou manželkou.
David Semerád z STRV
Za situace, kdy Semerádovi přišla žádost o rozvod, jak později zjistil, byla odlišná očekávání od vztahu. Ve výsledku si z celé prožité manželské krize vzal dle jeho slov “revoluční objev”. Došel až k filozofickému závěru, že na světě jsou lidé nejvíce motivováni tím, aby byli atraktivnější ve společnosti, byli lepší lidé a tím našli partnera pro život. Následně se rozhodl toto zjištění projektovat do byznysu a jeho primární zájem tak je dělat lidi kolem sebe lepší. Uvedl tedy příklad svého kolegy Lubo Smida, který se za roky v STRV dopracoval až na pozici CEO.
12 let v USA v kostce
Položka “Překvapení” na programu skrývala jméno, na které se vyplatilo počkat. Moderátor totiž pozval na pódium Davida Pavlíka, českého vývojáře, který si prošel firmami jako Microsoft, Amazon, Netflix a aktuálně pracuje na programování softwaru pro vesmírnou loď Dragon ve společnosti SpaceX. Svoji patnáctiminutovku pojal jako souhrn posledních dvanácti let, které strávil za oceánem.
David Pavlík začal svou kariéru v českém Microsoftu a ačkoliv se rychle vyprofiloval, už tehdy mu došlo, že prostředí české pobočky mělo oproti globální centrále své kouzlo. “Vždy je je lepší být jeden ze sta, než jeden ze sta tisíc. Jděte pracovat třeba tady k Davidovi nebo Michalovi,” obracel se na své předřečníky.
David Pavlík při přednášce na české konferenci Glorious
Sdílel také pár svých rad na to, jak poznat, zda jste ve svém oboru dostatečně dobří. “Existuje na to jedna jednoduchá poučka. Zeptejte se sami sebe, kolik lidí ze svého oboru znáte, pak kolik z těchto lidí zná vás a nakonec kolik z nich si k vám chodí pro radu,” řekl Pavlík. Na závěr také citoval Steva Jobse se slovy “Stay hungry, stay foolish”, avšak ke slavnému výroku přidal taktéž silné sousloví “be a good human”.
Boj s pochybnostmi ve vedení firmy
Jedinou ženou vedle sedmi mužů byla ve čtvrtek večer Marie Havlíčková, nynější CEO Slevomatu. Otevřela téma pohybnosti sama v sebe, což je problém, se kterým dle jejího zjištění mají ženy mnohem větší trable než muži. „Je jasné, že když máte Slevomat vést po lidech jako je Tomáš Čupr, trochu pochybností máte,” nastínila hlavní téma své přednášky Havlíčková.
Příběh Marie začal už na Erasmu v Anglii, kdy pracovala načerno, aby se osamostatnila a získala peníze. Během školy stále dělala různé práce, eventuálně se dostala do Slevomatu, kde se následně přibližně každého půl roku chytla nové příležitosti a postupovala v kariérním žebříčku. Na přípravu na roli nejvyšší dostala jen vánoční svátky, přesto investory Slevomatu přesvědčila a stala se CEO.
Marie Havlíčková, CEO Slevomatu
Během celé její kariérní dráhy se držela několika zásad, z nichž mnohé vycházejí již z doby, kdy pracovala načerno v Anglii. Právě od té doby si totiž vybírala v kariéře cestičky, které nebyly lehké, ale o kterých věděla, že se na nich něco naučí. Zároveň se vždy snažila z negativních situací vytěžit pozitivní zkušenost. “Z hejtrů jsem se nehroutila, místo toho jsem je třeba pozvala na kafe,” popisovala Havlíčková svůj proces získávání zpětné vazby od klientů.
Přes nádor na mozku k miliardovému obratu
Velmi emotivní a silný příběh představil publiku David Šiška, nynější CEO eshopu s nábytkem a bytovými doplňky Bonami. Jeho blok nesl název Neúspěchem k úspěchu, což je fráze, která ilustruje jeho kariéru a vlastně celý dosavadní život. Začínal s brigádami už ve třinácti letech, což ho dle jeho slov naučilo “že nic není zadarmo a vlastně je to super”. Později pracoval v USA načerno, podobně jako Marie Havlíčková.
David Šiška z Bonami
Následně začal tvořit startup Universator, globální databázi vysokých škol, zejména pro zájemce, kteří chtěli studovat v zahraničí. Přes podporu JIC se ale projekt nepodařilo uživit. Po roce přišla další životní meta, totiž nástup do Bonami, který se však proměnil ve velké zdravotní problémy. “Chodíval jsem po ulici a jen tak jsem najednou padal. Nejdříve jsem tomu nevěnoval pozornost,” popsal Šiška situaci, na jejímž konci stála diagnóza nádoru na mozku. Přes něj se ale dostal a vzal si z nastalé zkušenosti další poučku – „Život si úplně nenaplánuješ, dělej to, co tě baví.“
Na jachtu proti přepracování
Zajímavý pohled na boj proti přepracovanosti představil Tom Krcha, bývalý produktový manažer v Adobe a nynější CEO startupu Facemoji. Před dvěma roky totiž prodělal panický záchvat, který ho dostal do nemocnice. Jednalo se o stav způsobený přepracovaností, který je dle Tomových slov sice psychickou poruchou, která se ale projevuje fyzicky. Zjistil, že ale na své problémy není sám, což bylo pro léčbu klíčové.
Tom Krcha ze startupu Facemoji
Tomovi se stalo, že během lyžování uvízl v zasněžené vesnici s padesátkou designérů bez internetu a teplé vody. Měl spoustu času na inspiraci a diskutování nejrůznějších témat a tehdy mu došlo, že lidé mají v životě málo času na přemýšlení. Druhý zážitek, taktéž cestovatelský ho však snad formoval ještě více. Při plachtění Karibským mořem se totiž dostal společně s dvěma přáteli do několika bouří. Ve chvíli, kdy se lodi trhaly plachty se naučil udržet klid a tak je i dnes jedno z jeho hlavních pravidel v byznysu nepanikařit.
Posledním řečníkem večera byl Jaroslav Beck, který v 16 letech začal s DJováním a dopracoval se na pozici hudebního skladatele. Pracoval na hudbě pro hollywoodské filmové trailery (včetně Star Wars), herní trailery společnosti Blizzard a aktuálně věnuje nejvíce času nové VR hře Beat Saber, která trhá prodejní rekordy. Na CzechCrunch již brzy přineseme s Jaroslavem Beckem exkluzivní rozhovor.
Jaroslav Beck, hudební skladatel a partner ve studiu vyvíjející VR hru Beat Saber
Večer s názvem New Age byl velice odlišný od jiných konferencí a nabídl unikátní pojetí přednášek i diskuzí. Takže co přesně udělalo čtvrteční večer tak unikátním? Postřehy z redaktorského postu značí, že klíčem byla kombinace jednoduchých věcí. Zaprvé šlo o program, který začínal až v osm a protáhl se v oficiální části až přes půlnoc, přičemž večerní atmosféra spojená se závěrečnou diskuzí téměř nahrávala formátu vtipných a zároveň seriózních televizních late night show.
Prostor hvězdárny navíc tvořil jednak útulnou a relativně komorní atmosféru, ale zároveň dovolil promítání prezentací na rozlehlý zakulacený strop. Co se týče samotných řečníků, tak byl znát přístup vyšší kvality nad kvantitu. Za čtyři hodiny se představilo 8 špičkových řečníků, všichni úspěšní Češi, kteří se navzájem znali a tvořili tak celkově otevřenou, místy humornou a především velice inspirativní platformu. Pět z osmi diskutujcích navíc přiletělo do Česka z USA, kde dlouhodobě žijí.
Ve většině případů však nešlo o typické byznysem překypující projevy. Byla řeč o negativních zkušenostech, a to zejména z osobního života. Podstatné však bylo, že řečníci představili, jak je tyto zážitky posunuly a jak jejich důsledky dokázaly také implementovat v byznysu.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.