Poválečné osudy zaujaly až v Brazílii. Svoboda 1945: Liberation byla zvolena nejlepší hrou se společenským přesahem

svoboda-1945-liberation4

Foto: Charles Games

Charles Games získalo za svou hru Svoboda 1945: Liberation dokonce i prestižní ocenění

0Zobrazit komentáře

Charles Games je herní studio fungující pod Univerzitou Karlovou. Právě to je předpokladem k tomu, aby jeho díla nebyla jen bezduchými hříčkami na zahnání nudy, ale aby jejich úkolem bylo edukovat a přinášet společenský přesah. To potvrdilo i nejnovější ocenění udělené titulu Svoboda 1945: Liberation, které studio získalo na mezinárodní akci BIG Festival až v daleké Brazílii.

Střelba utichla a z rozhlasů se ozývají nadšené hlasy státníků oznamujících konec druhé světové války. Tam, kde končí jeden konflikt, však začíná doutnat druhý. Především v pohraničních oblastech se stupňují střety českého obyvatelstva s tím německy mluvícím. Nevraživost vrcholí a Němci jsou vykázáni za hranice. Ani tím ale problémy nekončí, tentokrát ovšem přicházejí z východu s budovatelskou písní na rtu.

Herní studio Charles Games o sobě dalo vědět v roce 2017 hrou Attentat 1942, jež se v nedávné době objevila i na mobilních zařízeních. Svoboda 1945 je volným pokračováním tohoto titulu, který zpracovával téma nelehkých životních příběhů osob žijících v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava. Byť by se mohlo z názvu pokračování zdát, že tentokrát bude vše daleko veselejší, z pohnutých dějin našeho národa víme, že konec války byl pouze začátkem nových vln násilí.

svoboda-1945-liberation1

Foto: Charles Games

Minimapa slouží pro orientaci i pohyb v jednotlivých prostředích

Hra nás zavádí do malé vesnice na česko-německém pohraničí, která se pomalu vzpamatovává z hrůz druhé světové války. Touha po odplatě je ovšem silnější než snaha zachovat mír, a tak je hráč ve svém pátrání retrospektivně vystavován řadě momentů, které ukazují, že svět nikdy nebude černobílý.

Nejrůznější odstíny šedi jsou hlavní dominantou grafického zpracování hry, ve které se objevují i dobové fotografie, videozáznamy, ale také reálné videosekvence s hranými pamětníky. Pomocí jejich vyprávění se hráč postupně dostává k odhalování starých tajemství, o kterých nechce nikdo moc mluvit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Divoký odsun německého obyvatelstva, komunistický puč a hluboké rány, jež za sebou tyto události zanechaly, jsou hlavními tématy adventury, která se dostala i k porotě prestižního brazilského BIG Festivalu. Na něm se představují hry nezávislých herních studií z celého světa. Porota hru nakonec vyhlásila vítězem kategorie BIG Impact Award: Best Social Matters Game, tedy za hru s největším společenským přesahem.

„Jsme ohromně nadšení! Ukazuje to totiž, že příběh Svobody 1945: Liberation není jen o konkrétních historických událostech, ale také o obecných tématech, s nimiž se mohou ztotožnit lidé po celém světě – o vyrovnávání se s osobní i národní minulostí, o otázce hranice mezi odplatou a spravedlností, ale věříme, že také o spoustě empatie,“ říká projektový ředitel Charles Games Lukáš Kolek.

svoboda-1945-liberation2

Foto: Charles Games

Hra přináší celou řadu mechanismů, jak postupovat příběhem dále

„Ve hře se snažíme ukázat osudy obyčejných lidí, do nichž není těžké se vcítit. Lidé ve Svobodě 1945: Liberation prochází nelehkou dobou, do jejich života zasáhla jak nacistická okupace, tak odsun sudetských Němců nebo nástup komunismu. Velmi si vážíme toho, že porotci BIG Festivalu to ocenili,“ dodává hlavní designér hry Vít Šisler.

Vývoj Svobody 1945 probíhal ve spolupráci s historiky a historičkami z Akademie věd ČR. Výsledek společného úsilí si mohou hráči vyzkoušet prostřednictvím demoverze, která je seznámí s atmosférou a příběhy několika hlavních postav. Demo je již nyní k dispozici na platformě Steam, kde bude od srpna tohoto roku k dispozici také plná verze hry.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čínská investice do českých her. Tvůrci TikToku za 130 milionů kupují podíl v brněnských Madfinger Games

Michal MančařMichal Mančař

madfinger-boxed

Foto: Madfinger Games

Brněnští Madfinger Games získali jméno i díky zombie akci Dead Trigger

0Zobrazit komentáře

Český herní byznys přilákal další zajímavou investici z Číny. Pět milionů eur, v přepočtu téměř 130 milionů korun, vkládá za nespecifikovaný menšinový podíl do brněnského studia Madfinger Games společnost Nuverse. Ta je herní odnoží technologického giganta ByteDance, jenž stojí za populární sociální sítí TikTok. Letos je to tedy po spojení Tencentu a největšího domácího studia Bohemia Interactive už druhý vstup velké čínské firmy do českých videoher.

Studio Madfinger Games bude známé především hráčům mobilních her. Oba díly zombie akce Dead Trigger i jejich nástupce Unkilled nebo tituly ze série stříleček Shadowgun patří v jinak takřka nepřeberné nabídce her na telefony k těm výrazně populárnějším a velice kladně hodnoceným. A to jak pro svou hratelnost, tak i díky na poměry telefonů velice působivé grafice.

Brněnské vývojáře vede od vzniku akciové společnosti Madfinger Games v roce 2010 (ačkoliv zkušený tým svůj projekt odstartoval už o několik měsíců dříve) i nadále jeden ze spoluzakladatelů Marek Rabas. Ten v minulosti pracoval například na známém válečném titulu Hidden & Dangerous, už déle než dekádu ale sleduje úspěchy své firmy v mobilním světě, kde její hry dosáhly na úctyhodnou metu více než 300 milionů stažení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I proto byly Madfinger Games dnes už s šedesátkou pracovníků delší dobu v hledáčku hned několika zájemců. „Za posledních sedm let nás neustále kontaktovali různí investoři, fondy nebo herní společnosti. Vždy jsme to odmítali, ale minulý rok jsme se rozhodli, že přišel ten správný čas,“ přibližuje Rabas pro CzechCrunch situaci před investicí Nuverse.

Začali jsme vyjednávat s několika společnostmi, ve hře bylo několik subjektů,“ dodává bez jejich jmenování. Mezi nimi nakonec zvítězila jediná, a to rovnou součást čínského obra ByteDance. Toho v technologickém světě proslavil TikTok, celosvětově rychle rostoucí platforma pro sdílení krátkých videí. Samotný Nuverse si však v Brně zvolili i kvůli trochu odlišnému přístupu.

Gigant s nádechem startupu

Nuverse je nový hráč na poli mobilních her. A my jsme se vždy cítili lépe s někým, kdo se chová více jako startup, který chce něco dokázat, než jako zavedený korporát,“ vysvětluje Rabas. Čínská firma je v poslední době skutečně dravá, a to především v Asii. V dubnu spolkla taktéž čínské C4games, autory Red Alert Online, mobilní variace na známou strategii, a mezi její tituly patří i hry na motivy japonských komiksů a animovaných seriálů Naruto nebo One Piece.

Svou dravost nyní z východu Nuverse poprvé přenesl i na opačnou světovou stranu, do Česka. „My jsme se přitom o čínský trh v posledních letech sami moc nezajímali. Naše stávající hry byly zamýšleny spíše pro západní publikum,“ poznamenává šéf brněnského studia. Svůj zájem i startupovější přístup gamingová divize ByteDance samozřejmě doplnila i zajímavými čísly.

Nabídli nejlepší podmínky. Jak finance, tak i podporu při tvorbě her,“ říká Marek Rabas s poukázáním na investici ve výši pěti milionů eur, tedy bezmála 130 milionů korun. Za tu čínská společnost dostala v Madfinger Games blíže nespecifikovaný podíl, naprosto jasný je však už teď účel, na který peníze od Nuverse poputují.

madfinger-boxed-shadowgun

Foto: Madfinger Games

Shadowgun War Games je nejnovější titul Madfinger Games

Všechny finance se investují do vývoje, hlavně tedy do lidí. A to jak do stávajících zaměstnanců, tak i do nabírání nových a zkušených talentů,“ říká o peněžní injekci CEO Madfinger Games, jehož firma loňský rok zakončila s obratem ve výši 95 milionů korun a se ztrátou 16 milionů, ale v uplynulých letech dosahovala i na dvojnásobné tržby.

Její byznys stojí na mikrotransakcích, tedy na možnosti pořizovat do jinak bezplatných her vylepšení a doplňky, a to především kosmetického rázu, nikoliv jako herní výhodu. Poslední takovým titulem byly loni vydané Shadowgun War Games, investice však naznačila i další plány. „Rozmýšlíme, pracujeme na několika konceptech a uvidíme, co bude dál,“ nechce však Rabas prozradit detaily.

Východní vliv, severská stopa

Jak už bylo zmíněno v úvodu, Madfinger Games a Nuverse netvoří první česko-čínskou dvojici v českém herním průmyslu. Stejné spojení vzniklo letos v únoru i u největšího tuzemského herního studia Bohemia Interactive. Po jeho druhém nejúspěšnějším roce v historii do něj částku odhadovanou na jednotky miliard korun investoval čínský internetový holding Tencent.

Zájem o české herní firmy však nemají v posledních letech jen subjekty z Číny. Kromě východního vlivu je zde neméně výrazná i severská stopa. Do švédské mateřské skupiny Embracer Group patří díky napojení přes mezičlánek v podobě Koch Media (respektive dceřiného vydavatele Deep Silver) autoři úspěšné historické hry Kingdom Come: Deliverance z Warhorse Studios i nedávno založené studio Ashborne Games pod vydavatelem THQ Nordic.

V Brně pak loni na podzim vedle Ashborne vznikla z bývalého BadFly Interactive další firma v čele s jednou nejvýraznějších osobností českého herního průmyslu – Ingame Studios s Jarkem Kolářem. I tu vlastní švédská společnost, nikoliv však velká skupina jako jejich pomyslné sousedy, ale projekt Varvtre zkušeného vývojáře (a později o něco méně úspěšného ředitele Starbreeze Studios) Bo Anderssona.

„Trh akvizicí v herním průmyslu je na nejvyšších číslech, což svědčí o obrovském hladu velkých zahraničních firem,“ podotýká k obecně čilé aktivitě ve světě videoher Marek Rabas. „A já jsem rád, že se nezapomíná na česká studia,“ uzavírá ředitel a spoluzakladatel právě jednoho z nich.