Povedená akvizice aneb jak český startup Brand Embassy udělal dobře, když se nechal koupit izraelským obrem
Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy
Firma, kterou roky budovali a prožili s ní ty nejlepší i nejhorší momenty své kariéry, najednou nebyla jejich. Na druhou stranu ucítili velkou úlevu a hned začali vyhlížet nové příležitosti. Od prodeje tuzemského startupu Brand Embassy do rukou globálního giganta uběhly necelé dva roky a spoluzakladatelé Vít Horký s Damiánem Brhlem se při ohlédnutí zpět shodují: „Bylo to skvělé rozhodnutí.“
Vít Horký a Damián Brhel zakládali Brand Embassy v roce 2011 a postupně vytvořili uznávaný nástroj pro zlepšování zákaznické péče, s nímž pomáhali těm největším firmám na světě. Od investorů během své cesty pražský startup nabral kolem 150 milionů korun a v květnu 2019 oznámil, že ho kupuje izraelský obr NICE.
Šlo o klasický scénář, kdy velký moloch kupuje dravý startup. Izraelský NICE, který je kótovaný i na newyorské burze s aktuální hodnotou kolem 18 miliard dolarů, patří mezi přední globální hráče právě v nástrojích pro zákaznickou péči. Ve více než 150 zemích světa obsluhuje na 25 tisíc společností, přičemž sám zaměstnává zhruba sedm tisíc lidí.
Za Brand Embassy měla podle informací CzechCrunche jedna z největších společností na trhu zaplatit sumu pohybující se v desítkách milionů dolarů, ale přesnou částku ani jedna strana neprozradila. I vzhledem k velikosti kupujícího se hned po akvizici objevila logická otázka, co vlastně s Brand Embassy dál bude, protože ne každé takové propojení korporátu se startupem vyjde.
„Pro mě osobně byl den akvizice tím nejhezčím a zároveň nejhorším dnem v mé podnikatelské kariéře.“
Vít Horký v našem loňském CzechCrunch Podcastu říkal, že nejlepší rozhodnutí ve firmě dělali, když byli pár týdnů před krachem, a rozhodnutí o tom, že se nechají koupit NICE, bylo – jak teď mohou oba zakladatelé s odstupem času zhodnotit – nakonec taktéž správné. „Vnímáme to velmi pozitivně. Za necelé dva roky se neukázala jediná zásadní věc, která by naznačila, že jsme udělali chybu,“ říká devětadvacetiletý Damián Brhel.
Oba zakladatelé přiznávají, že jisté obavy, že je akvíruje obrovský korporát a najednou se i z Brand Embassy stane korporát, a to zejména v negativním smyslu tohoto označení, logicky byly. Na druhou stranu si ve firmě udělali důkladnou prověrku, a tak ve chvíli, kdy s NICE podepisovali smlouvy o prodeji, už byli přesvědčení, že vše dopadne dobře.
Vít Horký přiznává, že zpočátku některé kroky nového majitele zpochybňoval, ale nakonec se ukázalo, že mají akviziční proces v Tel Avivu, kde má NICE hlavní sídlo, již velmi dobře zmáknutý. „Dali nám na začátku hodně volnosti, mnoho věcí nebylo dopředu nalajnovaných, což vzbuzovalo trochu chaos, ale ve výsledku byl tento přístup lepší, než kdyby NICE vše nalajnoval. Pak by to mohlo působit, že přišel král, který tady bude panovat,“ říká Horký.
Ke změnám pochopitelně došlo. V den akvizice se například museli v Brand Embassy rozloučit asi s desítkou zaměstnanců z obchodu a marketingu, protože jejich pozice v tu chvíli nebyly potřeba. „To bylo hodně těžké. Pro mě osobně byl den akvizice tím nejhezčím a zároveň nejhorším dnem v mé podnikatelské kariéře,“ přiznává čtyřiatřicetiletý Horký, který firmu vedl jako CEO, měl na starosti její řízení, strategii i fundraising.
Klíčová rozhodnutí dělali společně s Damiánem Brhlem, který měl jako CTO pod palcem kompletní vývoj produktu. V Brand Embassy se jim podařilo vytvořit specifickou firemní kulturu, která nakonec – i k jejich příjemnému překvapení – zůstala do velké míry zachována také po akvizici, což u takových obchodů nebývá běžné.
Už neřešíš, jak zaplatíš výplaty
„Změny přišly, ale k mému překvapení se podařilo dojednat i spoustu výjimek, které jdou přes standardní regule, jaké mají v NICE nastavené. Uvědomovali si, že máme skvělou firemní kulturu, a nechtěli ji zničit. Uchovali jsme si tak například neomezenou dovolenou pro zaměstnance, což je v tak velké firmě často no-go,“ popisuje jeden ze zaměstnaneckých benefitů Brhel.
Největší část týmu Brand Embassy dál zůstává v Praze a Ostravě, kde i nadále pokračují na vývoji nástrojů pro optimalizaci zákaznické péče napříč všemi kanály, přes které dnes firmy se zákazníky komunikují. Zároveň probíhá postupná integrace do hlavního produktu NICE, kterým je platforma CXone. Ta umožňuje správu, analýzu a řízení více než 35 různých digitálních komunikačních kanálů a Brand Embassy ji svým produktem posouvá zase o něco dál.
Přestože si tuzemský startup i v rámci velké korporace dál zachovává určitou autonomii, zásadní změna proběhla zejména u Vítka s Damiánem. Jako spoluzakladatelé totiž dnem akvizice přišli po letech budování o kontrolu nad svou firmou, což je pro každého podnikatele významný milník. A pro každého to zároveň znamená něco jiného. Hlavní postavy Brand Embassy se shodují, že minimálně zčásti to byla vlastně úleva.
„Má to dvě roviny. Jedna je pozitivní v tom, že si oddychneš, že už na všechno nejsi sám a každý den neřešíš, jak zaplatíš výplaty. Tím zmizí obrovský mentální tlak. Druhá rovina je, že už nemáš nad všemi věcmi kontrolu, nemůžeš si to dělat po svém, ale musíš vše diskutovat v rámci větší organizace,“ popisuje hlavní změny Brhel a Horký doplňuje, že pro něj to byla především obrovská mentální změna.
Skutečnost, že teď může český startup svůj produkt vyvíjet a prodávat pod křídly globálního giganta, znamená, že může také globálně měnit svůj obor. To sice chtěli v Brand Embassy vždy, ale z pozice relativně malého startupu se to dělá těžko. Pro firmu jako takovou tak šlo o poměrně logický krok, ale její šéf si musel v nové pozici najít to správné nastavení.