Povrchní, ale skvělá honba za Michaelem Jordanem. Air: Zrození legendy pohladí na duši fanoušky Nike
Ben Affleck a Matt Damon, kteří za filmem stojí (a také v něm hrají), naservírovali něco mezi reklamou na Nike a komediálním dramatem.
Michael Jordan měl v začátcích kariéry jasno – vybere si za sponzora kohokoliv, kdo mu zaplatí a dá mu jeho vysněný Mercedes. Kohokoliv. Kromě Nike. Slavná sportovní značka ale nepověsila šňůrky na hřebík. Nadějnou hvězdu chtěla získat i za cenu bezprecedentních změn v korporátních pravidlech. A cestu, která k upsání nejlepšího basketbalisty všech dob vedla, ukazuje nový film Air: Zrození legendy. Není dokonalý, díky skvělým momentům a výkonům Bena Afflecka, Matta Damona a Violy Davisové ale dostál svým slibům.
V roce 1984 nebylo Nike tak velké jako dnes. Ačkoliv se firmě dařilo s běžeckými botami, její basketbalová divize tápala a marně hledala někoho, kdo by jí na palubovkách i mimo ně dělal reklamu. Tón jejího zoufalství je znát hned z prvních minut filmu. Dává divákům možnost k tomu, aby se s nepříjemnou situací, kdy v Nike hrozí zavření basketbalového oddělení, zatímco Converse a Adidas ve hře excelují, dobře sžili. Je to totiž důležité pro další vývoj.
Air má od základu jasné mantinely, kterých se tvůrci a parťáci z herecké branže Ben Affleck a Matt Damon drží. Záměrně nesází na žádné odbočky od příběhu, který Air: Zrození legendy sděluje – také proč, když se díky tomu film nesnaží vynuceně chytat za srdíčko a hrát to na jinou notu, než o jakou v první řadě jde. Tou je byznys, nekompromisní byznys na každou cenu. Dostat něco někam, rychle, bezohledně. A ještě u toho urazit Adidas za jeho původ.
V dnešní době plné natahovaných zápletek a zbytečných dějových linek je Air: Zrození legendy příjemným osvěžením, protože jde rovnou k věci a nesmíte spustit oči z plátna, jinak riskujete, že vám unikne důležitá informace (a že jich tam bylo!). Na druhou stranu se ale vytrácí možnost jakéhokoliv bližšího sžití s postavami. Běžný divák se chytí v pavučině dobrých hlášek a zajímavostí, cenou za to je ovšem absence jakéhokoliv bližšího kontextu k jejich životům.
O tom je ale celá premisa filmu. Spíše než kolem Michaela Jordana se točí okolo Mattem Damonem ztvárněného Sonnyho Navarry, který má za úkol jednoho z nejtalentovanějších basketbalistů tehdejší doby získat pod křídla Nike. Právě s ním prožíváte všechny strasti a bolesti, které ho na cestě k podpisu sponzorské smlouvy čekají. O to těžší všechno je, když Michael Jordan zpočátku k Nike vůbec nechce – a ke schůzce ho musí přemluvit máma.
Povrchně vedený příběh filmu je nicméně kompenzován skvělými hereckými výkony. Ať už jde o zmíněného Matta Damona, který znovu potvrzuje, že čím je starší, tím jsou jeho role uvěřitelnější, tak o Bena Afflecka, který si zahrál někdejšího šéfa Nike Phila Knighta. Obzvlášť dobře do filmu zapadla Viola Davisová, kterou si vybral sám Michael Jordan coby svou filmovou matku. A potlesk sklízí i Jason Bateman jako marketingový šéf Nike Rob Strasser.
Obsazení se štábu povedlo – a vlastně i nesympatického Jordanova agenta Davida Falka, kterého si zahrál Chriss Mesina, si ve výsledku oblíbíte, i když byste ho kvůli jeho povýšeneckému chování nejraději uškrtili. Ve výsledku pak Air: Zrození legendy ale bude bavit hlavně ty, kteří firmu z amerického Oregonu milují, obdivují Michaela Jordana, rádi sledují basketbal a nevadí jim, že se film tak trochu tváří jako dvě hodiny trvající reklama na Nike.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKdyž se totiž dokážou oprostit od plytké zápletky a nechají svou případnou kritiku amerického kapitalismu osmdesátých let za dveřmi kinosálu, bude jim naservírována podívaná, díky které by chtěli mít stroj času. Proč? Už jen proto, že uvidíte, jak pod taktovkou legendárního designéra Petera Moorea vznikal vůbec první prototyp bot Air Jordan 1, tedy toho modelu, kvůli kterému byli představitelé Nike ochotni porušovat i pravidla NBA.
Vizuální stránka Air: Zrození legendy, který dnes vstupuje do českých kin, rozhodně netrpí. Všechno má líbivý osmdesátkový vibe, který je zajímavě zpracovaným způsobem podán hned v úvodních minutách filmu. Občas se na plátně mihnou i poměrně kontroverzní principy, kterými se Nike před čtyřiceti lety řídilo. Smlsne si i módní policie, když uvidí Bena Afflecka, respektive Phila Knighta ve vyšperkovaném běžeckém outfitu.
Třetí film pod vedením dvojice Affleck–Damon v rámci produkčního studia Artists Equity nelze hodnotit negativně. I přes to, že mu chybí trocha té lidskosti a přebývá až možná extrémní důraz na uzavření jedné jediné spolupráce (ačkoliv nesmírně důležité pro vývoj sportovního průmyslu), má kvality, které ocení i nezaujatí diváci. Ovšem pokud se budete chtít o Michaelu Jordanovi dozvědět více, sáhněte spíš po jeho sedmisetstránkové autobiografii.