Poznávání nových míst netradiční offline zábavou. Hra Nachozeno ukazuje Telč, brzy Liberec a další česká města

nachozeno

Foto: Nachozeno

Tým interaktivní venkovní hry Nachozeno, která provede českými městy

0Zobrazit komentáře

V důsledku veškerých nařízení, lockdownů a zákazů byl letošní rok především indoor zážitkem. Někdo tuto patálii řešil knihou, jiný Netflixem, někdo se nemohl dočkat Cyberpunku 2077 a někdo trávil čas nad deskovými hrami. Jenže i sebelepší deskovka se časem omrzí a člověk zatouží vyjít ven do ulic na čerstvý vzduch.

O to lákavější je to v době, kdy uličky utichly a nabraly na malebné atmosféře jindy dušené davy turistů. Bezcílné potulování po prázdných ulicích ovšem není zábava pro každého, a přesně proto vznikla nová offline hra Nachozeno.

Nejedná se o dalšího průvodce do mobilu nebo web s tipy na zajímavá místa, ale o skutečný herní zážitek, který vám přijde domů v klasickém boxu, a dokud nerozlepíte první zapečetěnou obálku, nevíte, do čeho jdete. Dostat se navíc můžete na místa, kam by vás ani jít nenapadlo, a právě tam budete plnit pestrou paletu úkolů a výzev.

„S hrou vyrazíte do konkrétního města, kde začíná vaše dobrodružství. Na začátku se dozvíte pouze lokaci startovního bodu, avšak postupným plněním herních úkolů, které vám hra po cestě městem servíruje, získáváte další kousky mapy a zjišťujete tak trasu vaší cesty. Během ní máte možnost navštívit i menší lokální podniky,“ přibližuje základní herní princip Dominik Rosenberg, jeden ze tří autorů herní hříčky.

Malebností této hry je, že se zcela obejde bez jakéhokoliv displeje, datového připojení či tištěných spojů. Mobilní telefony, tablety a další elektroniku tak lze v poklidu nechat doma a soustředit se jen a jen na herní zážitek. Ten je navíc vhodný pro partu přátel, rodinu s dětmi i zamilovaný pár, který si chce hraním okořenit romantickou procházku.

nachozeno6

Foto: Nachozeno

Venkovní hra Nachozeno ve verzi pro město Telč

Mimo Dominika Rosenberga za hrou stojí také Tomáš Nosek a Daniela Pospíchalová. Všichni se potkali ve školních lavicích Technické univerzity v Liberci, a jelikož se dříve věnovali tvorbě volnočasového programu pro děti i dospělé, přemýšleli, jak získané zkušenosti přetavit do jedinečného konceptu.

Že se nakonec bude jednat o hru, která se stane interaktivním průvodcem po městech, rozhodly zkušenosti Daniely Pospíchalové. Ta si přivydělávala v jedné z kaváren situované přímo na malebně rozvlněném náměstí v Telči, které je oblíbeným turistickým cílem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kavárna je zároveň pravidelnou zastávkou návštěvníků po prohlídce malebného náměstí a zámku. Danča zde tak čelila opakujícím se otázkám typu: ‚Co dalšího lze v Telči vidět?‘ Tak jsme jednoho dne došli k závěru, že vymyslíme program, který turistům představí město se vším všudy,“ popisuje vznik Nachozeno Dominik Rosenberg.

„Nechtěli jsme však tvořit obyčejného průvodce. Rozhodli jsme se pro koncept, při kterém návštěvníci poznají město očima místních, náramně se pobaví a u toho budou mít možnost podpořit lokální, zpravidla menší podniky,“ přibližuje spoluautor hry.

I přesto, že tým neměl s předchozím vývojem her v podstatě žádné zkušenosti, prvotní nápad přenesený na papír a první hráče dělilo zhruba jen čtyři až pět měsíců. Tým hry Nachozeno však neustále sbírá od hráčů zpětnou vazbu a celý herní koncept se snaží maximálně zdokonalovat.

nachozeno5

Foto: Nachozeno

Tým projektu Nachozeno: Tomáš Nosek, Daniela Pospíchalová a Dominik Rosenberg

Jak již Dominik Rosenberg naznačil, prvním městem, které hra Nachozeno zpracovává, se stala Telč, na kterou by měl v nejbližší době navázat Liberec a později i další města. „Již nás kontaktovalo několik obcí, které koncept představení města formou her Nachozeno zaujal. To samé se děje i z řad našich fanoušků či zákazníků, kteří se na jednotlivá města dotazují, nebo nám dokonce nabízejí pomoc při realizaci právě jejich města. To nás neskutečně těší a jsme za to moc vděční,“ říká Dominik Rosenberg.

V Nachozeno by proto rádi začali spolupracovat se zástupci měst a získávat od nich data potřebná pro co nejlepší optimalizaci tras po daných místech. Do konce příštího roku by chtěli přidat tři až čtyři nová města, s čímž by měla pomoci i odměna ve výši 50 tisíc korun, kterou projekt získal za třetí místo v soutěži Nastartujte se, kterou každoročně pořádá Komerční banka pod záštitou AMSP.

lupinski

Přečtěte si takéÚskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectuÚskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectu

„Toto umístění z více jak 60 přihlášených projektů pro nás znamená opravdu hodně,“ pochvaluje si Dominik Rosenberg. Až doposud si totiž tým hradil veškeré náklady sám, případně z prostředků vybraných v kampani na Startovači, kde hra získala bezmála 41 tisíc korun. Tato kampaň sloužila především jako testování zájmu o podobný produkt.

Budoucí vývoj chce tým financovat skrze prodej her prostřednictvím vlastního e-shopu, který začal verzi Nachozeno pro Telč nabízet v polovině října a do předvánočního období bylo prodáno již více jak 200 kusů hry. „S minimálními marketingovými náklady je to pro nás krásné číslo, které nám v našich začátcích umožňuje přirozeně růst a stále se tak soustředit na kvalitu her a aktivní komunikaci s našimi zákazníky,“ uzavírá spoluautor hry.

nachozeno2

Foto: Nachozeno

Box hry Nachozeno se svými jednotlivými částmi

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Očekávanou hru Cyberpunk 2077 ničí velké chyby ve verzi pro PlayStation 4. Sony ji proto stahuje z prodeje a vrací peníze

Filip HouskaFilip Houska

cyberpunk12

Foto: CD Projekt Red

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

0Zobrazit komentáře

Osm let se čekalo, než polské studio CD Projekt Red vypustí jeden z nejžhavějších herních titulů minimálně letošního roku – Cyberpunk 2077. Fanoušci se nakonec dočkali 10. prosince po několika odkladech, kdy RPG odehrávající se v rozsáhlém a propracovaném městě Night City dorazilo snad do všech relevantních online obchodů. Z toho, který provozuje Sony pro svůj PlayStation, ale nyní na neurčitou dobu mizí.

Než se dostaneme k jádru rozhodnutí ze strany Sony pro odstranění Cyberpunku 2077 z obchodu PlayStation Store, je potřeba se vrátit o pár dní zpět. Ačkoliv novinka od CD Projekt Red ihned zaujala svým propracovaným světem a příběhem, v němž se objevuje i herec Keanu Reeves, někteří hráči si začali všímat různých chyb, které hře kazily renomé. Zpravidla šlo o hráče, jež hrají na starších konzolích a ne na nejnovější generaci PlayStation 5 a Xbox Series X.

I když je nutno dodat, že v případě tak rozsáhlé hry se daly určité komplikace očekávat, stovky tisíc hráčů po celém světě žádaly Sony kvůli špatné optimalizaci hry o vrácení peněz. Majitelům základní verze PS4 a Xbox One se hra podle četných recenzí (i našeho redakčního testování) často zasekávala, padala a byla prolezlá bugy, které zážitek negativně ovlivňovaly.

cyberpunk5

Foto: CD Projekt Red

Záběry ze hry Cyberpunk 2077

Poměrně často se objevovaly tzv. vizuální glitche, jinak řečeno závady na obrazu, kdy například mrtvoly létaly vzduchem nahoru a dolů, postavy byly zabořeny při dialogu ve zdech, zasekávaly se titulky na obrazu až do restartu hry a podobně. Zkrátka nic, co byste v jakékoliv hře – a v tak očekávaném titulu obzvlášť – chtěli zažívat, i když většina chyb vyloženě neblokovala průchod hrou.

Sony se proto rozhodlo, že verzi pro PS4 (i PS5 v rámci zpětné kompatibility) ze svého obchodu stáhne, což se v historii zřejmě nikdy nestalo. Navíc všem hráčům nabídlo možnost refundace peněz (přibližně 60 dolarů), které vyhoví vždy, když o ni zažádají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Sony usiluje o co nejvyšší úroveň spokojenosti pro hráče, tudíž bude vracet peníze všem hráčům, kteří si Cyberpunk 2077 z PlayStation Store zakoupili,“ zní z oficiálního vyjádření společnosti a nespokojené zákazníky odkazuje pro podání žádosti na tento web.

Ve svém prohlášení dále japonský gigant nezmiňuje, kdy hru zpět do online obchodu vrátí. Je ale pravděpodobné, že se tak stane, až CD Projekt Red opraví všechny neduhy, na čemž už ostatně vývojáři usilovně pracují, a velké aktualizace chystá na leden a únor. Nutno podotknout, že i samotné studio sdělilo, že „všichni, kdo nejsou spokojeni s nákupem hry na PS4 nebo Xbox One, by měli zažádat o refundaci“. Tudíž moc dobře ví, že je něco špatně.

cyberpunk0

Foto: CD Projekt Red

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

Pro CD Projekt Red tak nejde o zrovna šťastný release. Ještě před vydáním očekávaného titulu přitom stoupla hodnota akcií polského studia o více než 80 procent, aby se krátce po vydání propadla znovu pod 250 polských zlotých. Kvůli chybám svolalo vedení firmy i mimořádné jednání s investory, kde se muselo zpovídat z nepříjemných otázek a vysvětlovat nadcházející úmysly.

Pokud se ale podíváme na výsledky z hraní na nadupaných PC a „next-gen“ konzolích, tam je situace jiná. Ti, kteří hrají na PS5, Xbox Series X nebo lepších počítačích, zpravidla neřeší žádné větší chyby.

Samozřejmě lze najít diskuze o výskytu menších bugů a podobně, převládá ale optimističtější nálada, což potvrzuje i hodnocení na Steamu okolo 80 až 85 procent. Lepší hratelnost je také na PlayStation 4 Pro, byť je tam horší vizuální kvalita. A samozřejmě nelze i přes nepříjemnou situaci s chybami zapomenout na obří prodejní úspěch – byť i právě proto je to o to větší problém.

Ještě před vydáním polské studio zaznamenalo až osm milionů předprodaných kopií s celkovými tržbami přesahujícími hranici půl miliardy dolarů, tedy bezmála jedenáct miliard korun. Tato suma ostatně s přehledem zaplatila vývoj, který měl podle odhadů vyjít na zhruba 135 milionů dolarů. Teď bude zajímavé sledovat, zda studio v co nejrychlejším sledu opraví zmíněné problémy a naplní velká očekávání. Prostor na to je.

Aktualizováno (18. 12. 2020, 19:15) – Podobně jako Sony se zachoval i Microsoft, který nabízí refundaci každému, kdo si Cyberpunk 2077 koupil z oficiálního online obchodu Microsoft Store. Ačkoliv tvůrci Xboxu nabízeli možnost vrácení již předtím, teď ji rozšiřuje – prakticky každý, kdo si hru koupil digitálně, o ni může zažádat. V nabídce je však Cyberpunk 2077 stále veden (na rozdíl od PlayStation Store).