Poznávání nových míst netradiční offline zábavou. Hra Nachozeno ukazuje Telč, brzy Liberec a další česká města
V důsledku veškerých nařízení, lockdownů a zákazů byl letošní rok především indoor zážitkem. Někdo tuto patálii řešil knihou, jiný Netflixem, někdo se nemohl dočkat Cyberpunku 2077 a někdo trávil čas nad deskovými hrami. Jenže i sebelepší deskovka se časem omrzí a člověk zatouží vyjít ven do ulic na čerstvý vzduch.
O to lákavější je to v době, kdy uličky utichly a nabraly na malebné atmosféře jindy dušené davy turistů. Bezcílné potulování po prázdných ulicích ovšem není zábava pro každého, a přesně proto vznikla nová offline hra Nachozeno.
Nejedná se o dalšího průvodce do mobilu nebo web s tipy na zajímavá místa, ale o skutečný herní zážitek, který vám přijde domů v klasickém boxu, a dokud nerozlepíte první zapečetěnou obálku, nevíte, do čeho jdete. Dostat se navíc můžete na místa, kam by vás ani jít nenapadlo, a právě tam budete plnit pestrou paletu úkolů a výzev.
„S hrou vyrazíte do konkrétního města, kde začíná vaše dobrodružství. Na začátku se dozvíte pouze lokaci startovního bodu, avšak postupným plněním herních úkolů, které vám hra po cestě městem servíruje, získáváte další kousky mapy a zjišťujete tak trasu vaší cesty. Během ní máte možnost navštívit i menší lokální podniky,“ přibližuje základní herní princip Dominik Rosenberg, jeden ze tří autorů herní hříčky.
Malebností této hry je, že se zcela obejde bez jakéhokoliv displeje, datového připojení či tištěných spojů. Mobilní telefony, tablety a další elektroniku tak lze v poklidu nechat doma a soustředit se jen a jen na herní zážitek. Ten je navíc vhodný pro partu přátel, rodinu s dětmi i zamilovaný pár, který si chce hraním okořenit romantickou procházku.
Mimo Dominika Rosenberga za hrou stojí také Tomáš Nosek a Daniela Pospíchalová. Všichni se potkali ve školních lavicích Technické univerzity v Liberci, a jelikož se dříve věnovali tvorbě volnočasového programu pro děti i dospělé, přemýšleli, jak získané zkušenosti přetavit do jedinečného konceptu.
Že se nakonec bude jednat o hru, která se stane interaktivním průvodcem po městech, rozhodly zkušenosti Daniely Pospíchalové. Ta si přivydělávala v jedné z kaváren situované přímo na malebně rozvlněném náměstí v Telči, které je oblíbeným turistickým cílem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Kavárna je zároveň pravidelnou zastávkou návštěvníků po prohlídce malebného náměstí a zámku. Danča zde tak čelila opakujícím se otázkám typu: ‚Co dalšího lze v Telči vidět?‘ Tak jsme jednoho dne došli k závěru, že vymyslíme program, který turistům představí město se vším všudy,“ popisuje vznik Nachozeno Dominik Rosenberg.
„Nechtěli jsme však tvořit obyčejného průvodce. Rozhodli jsme se pro koncept, při kterém návštěvníci poznají město očima místních, náramně se pobaví a u toho budou mít možnost podpořit lokální, zpravidla menší podniky,“ přibližuje spoluautor hry.
I přesto, že tým neměl s předchozím vývojem her v podstatě žádné zkušenosti, prvotní nápad přenesený na papír a první hráče dělilo zhruba jen čtyři až pět měsíců. Tým hry Nachozeno však neustále sbírá od hráčů zpětnou vazbu a celý herní koncept se snaží maximálně zdokonalovat.
Jak již Dominik Rosenberg naznačil, prvním městem, které hra Nachozeno zpracovává, se stala Telč, na kterou by měl v nejbližší době navázat Liberec a později i další města. „Již nás kontaktovalo několik obcí, které koncept představení města formou her Nachozeno zaujal. To samé se děje i z řad našich fanoušků či zákazníků, kteří se na jednotlivá města dotazují, nebo nám dokonce nabízejí pomoc při realizaci právě jejich města. To nás neskutečně těší a jsme za to moc vděční,“ říká Dominik Rosenberg.
V Nachozeno by proto rádi začali spolupracovat se zástupci měst a získávat od nich data potřebná pro co nejlepší optimalizaci tras po daných místech. Do konce příštího roku by chtěli přidat tři až čtyři nová města, s čímž by měla pomoci i odměna ve výši 50 tisíc korun, kterou projekt získal za třetí místo v soutěži Nastartujte se, kterou každoročně pořádá Komerční banka pod záštitou AMSP.
„Toto umístění z více jak 60 přihlášených projektů pro nás znamená opravdu hodně,“ pochvaluje si Dominik Rosenberg. Až doposud si totiž tým hradil veškeré náklady sám, případně z prostředků vybraných v kampani na Startovači, kde hra získala bezmála 41 tisíc korun. Tato kampaň sloužila především jako testování zájmu o podobný produkt.
Budoucí vývoj chce tým financovat skrze prodej her prostřednictvím vlastního e-shopu, který začal verzi Nachozeno pro Telč nabízet v polovině října a do předvánočního období bylo prodáno již více jak 200 kusů hry. „S minimálními marketingovými náklady je to pro nás krásné číslo, které nám v našich začátcích umožňuje přirozeně růst a stále se tak soustředit na kvalitu her a aktivní komunikaci s našimi zákazníky,“ uzavírá spoluautor hry.