Pozor, ať na vás nevyskočí. Meta v Londýně spustila unikátní reklamu, roli v ní mají i Češi

Součástí pozoruhodné 3D reklamní kampaně na Piccadilly Circus je i veleúspěšná česká hra Beat Saber.

Filip HouskaFilip Houska

meta_1

Reprofoto: The Drum/YouTube

Nová reklama Mety na slavném Piccadilly Circus v Londýně

0Zobrazit komentáře

Procházka po londýnském Piccadilly Circus může v těchto dnech působit jako návštěva kina. Meta se tam totiž rozhodla ukázat budoucnost billboardové propagace a pozoruhodným trojrozměrným způsobem zpracovala reklamu na svůj headset pro virtuální realitu, která má navíc výraznou českou stopu. Prim v ní hraje i původem tuzemský herní hit Beat Saber.

Neony a blikající reklamní prvky se na Piccadilly Circus objevují už od počátku dvacátého století, přičemž první velký světelný billboard se tam objevil v roce 1923, kdy si stěnu budovy, dnes známou jako Piccadilly Lights, pronajal britský výrobce tehdy oblíbeného masového extraktu Bovril. Z něj šel pro zajímavost udělat i čaj, takzvaný masový čaj.

Jeho tvůrce, skotský vynálezce John Lawson Johnston, tímto billboardem prošlapal cestu dalším firmám, které začaly na jednom z nejfrekventovanějších míst anglického Londýna, kde denně projde přes čtvrt milionu lidí, inzerovat své vlastní produkty. A že se jich tam v průběhu desetiletí objevilo. Všechny velké firmy tam byly.

Mezi nimi nechybí ani americká společnost Meta, která teď na exponovanou stěnu umístila unikátní technologii. To, co si ozkoušela s promem pro svou komunikační službu WhatsApp, naplno rozjela s propagací nového headsetu pro virtuální realitu Meta Quest 2, kde jeho největší hry vizuálně „vyskakují z plakátu“.

Reklamní kampaň pod názvem Wish For Extraordinary například láká na herní simulátor amerického fotbalu NFL Pro Era, a to atraktivním zpracováním zachycení míče ze strany jednoho z hráčů týmu Jacksonville Jaguars. Kdyby jej nechytil, možná by „spadl“ do davu všudypřítomných turistů. Jeho takzvaný catch byl ale precizní.

Ze sportovního rybníčku se pak diváci přesunou do toho hudebního, kde hraje prim česká hra Beat Saber Beat Saber beat_saber_logoPopulární videohra pro virtuální realitu Beat Saber od českého vývojářského studia Beat… 2019Beat GamesJán Ilavský, Vladimír Hrinčár, Peter Hrinčár, Jaroslav Beck Více informací , jedna z nejoblíbenějších her pro virtuální realitu na světě, kterou Meta od tria Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský koupila. V sekvenci lze – jak jinak – vidět světelné meče, jak do rytmu hudby rozsekávají létající krychle.

Protože se už blíží Vánoce, další spot ukazuje Santu Clause, jak si to s dárky sviští po horské dráze, která se v jednom momentu vznáší nad hlavami lidí na Piccadilly Circus. Finále pak patří astronautovi, který se snaží zmocnit pouliční lampy, ale nekompromisní gravitace ho vtáhne zpět tam, kam patří – do krabice od headsetu. A vyobrazením samotného produktu v 3D celá show končí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Meta Quest 2 není jen rozbalení kusu technologie – je to rozbalení vašich nejvšednějších přání. Kampaní chceme zachytit radost z toho, že máte velká, neobyčejná přání a že se vám díky němu skutečně splní. Ať už se obléknete do kostýmu a vzlétnete do oblak, nebo prostě strávíte odpoledne na Mezinárodní vesmírné stanici,“ popisuje Chelsey Susin Kantorová, ředitelka marketingu a komunikace v Metě.

Firma pod taktovkou Marka Zuckerberga, která kvůli masivnímu propouštění nezažívá zrovna nejspokojenější časy, navíc musela za novou kampaň vynaložit slušné peníze. Podle agentury VTM Outdoor Advertising stojí desetivteřinová reklama na Piccadilly Lights 450 tisíc liber (12,7 milionu korun) na týden. Meta ji však má devadesátivteřinovou – a patrně bude běžet až do konce roku.

Propagaci zařízení Quest 2 má Meta zajišťovat i na dalších místech Londýna, například v iMaxu Waterloo, na Oxford Street nebo v blízkosti eskalátorů metra.

České FAPI samo prodává i fakturuje, obchod s ním automatizují tisíce uživatelů

Přes tuzemský nástroj ročně protečou stovky milionů korun. Formulář si uživatelé vytvoří sami i bez znalosti programování či shánění programátora.

Peter BrejčákPeter Brejčák

reditel-fapi-jiri-slischka

Foto: FAPI

Ředitel FAPI Jiří Slischka

Zejména u drobných podnikatelů je tento problém o to větší. Rádi by se soustředili na hlavní práci jako nákup a prodej zboží, mapování trhu i zákaznických potřeb, místo toho ale musí hodně času věnovat otravné administrativě. Pomocnou ruku jim však nabízejí různé nástroje, které rutinní činnosti automatizují. Mezi ně se řadí i české FAPI, které jim pomáhá zvládat samotný prodejní proces a související činnosti.

FAPI funguje jako prodejní formulář, který si obchodník vloží například na svůj web, kde sbírá údaje od zákazníků, automaticky vytváří a rozesílá faktury, ověří zaplacení a následně zašle doklad. Přitom o všem podstatném udržuje přehled a klíčová data umí sdílet s dalšími aplikacemi.

Pokud jsou nabízené produkty třeba e-knihy, internetové kurzy, skripta či obecně věci, které lze jednoduše poslat přímo digitálně, systém je zákazníkovi zcela sám odešle. U fyzických předmětů pak musí obchodník zajistit jejich doručení odběrateli zasláním přes Zásilkovnu nebo podobnou službu.

Díky své jednoduchosti FAPI oslovuje zejména živnostníky, menší obchodníky či lektory. „Obecně jde hlavně o podnikatele, kteří prodávají své know-how například ve formě elektronických knih či konzultací,“ popisuje pro CzechCrunch ředitel firmy Jiří Slischka.

fapi_mockup

Foto: FAPI

Platforma FAPI

Častými klienty jsou podle něj například právě společnosti působící na poli e-learningu či jazykové školy, které využívají možnost nabídnutí členských sekcí a předplatného. Výjimkou ale nejsou ani prodejci fyzického zboží, jeden z uživatelů například přes platformu prodává maso. Na FAPI už spoléhají tisíce uživatelů, kteří díky němu jen za letošek prodají zboží a služby v celkové výši několika stovek milionů korun.

„Díky nám se dají jednoduše získávat noví platící zákazníci. Formulář je totiž zacílí na jeden konkrétní produkt, který si koupí. Tím pádem s nimi už obchodník navázal vztah a může je dovést na svůj e-shop. Právě proto, že už s ním má klient předchozí zkušenost, se zvyšuje šance, že zakoupí i nějaké další zboží,“ říká Slischka.

Formulář navíc umí zákazníkovi k již vybraným produktům nabídnout i další doplňkové. Jedná se o takzvaný upselling, jehož cílem je naplnit košík klienta ještě víc a tím pádem vydělat obchodníkovi další peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na automatizaci prodeje FAPI navazuje souvisejícími službami včetně fakturace a vedení účetnictví, nabízí platby a platební metody, automatické maily a SMS či další pokročilejší funkce včetně affiliate marketingu, API dokumentace pro napojení na vlastní systémy či validaci a sběr dat od zákazníků.

Jako plugin do WordPressu je FAPI k dispozici zdarma a integrovat jej je možné také na existující e-shopy. Příkladem je prodejce přírodní vlasové kosmetiky Natubea, jenž své fyzické zboží prodává online a přes aplikaci FAPI pak internetové kurzy.

Zatímco FAPI začátkem roku 2020 využívalo necelých 1500 uživatelů, aktuálně je jich přes 2100 a další asi čtyři stovky v bezplatném testovacím režimu. Z byznysového hlediska nástroj funguje jako SaaS (software jako služba) s třemi druhy tarifů podle zpracovaného počtu objednávek měsíčně, nejnižší z nich začíná na 190 korunách bez daně. To firmě letos přinese obrat kolem dvanácti milionů korun.

Od prodeje vlastních knih k plnohodnotnému byznysu

Od svého založení FAPI prošlo několika změnami. Původně jej v roce 2012 pro osobní potřebu zakládal David Kirš jako systém pro prodej vlastních elektronických knih. O pět let později se k němu přidal také Slischka jako programátor a Radim Topič jako projektový manažer. Před třemi lety pak došlo k osamostatnění firmy pod názvem FAPI Business, kdy se ze Slischky a Topiče stali spolumajitelé. Davida Kirše loni majetkově vykoupila společnost Inizio a od září minulého roku firmu s jasným cílem řídí právě Jiří Slischka.

Pod jeho vedením již došlo k naplnění a představení několika větších novinek včetně členských sekcí FAPI Member. „Představovali jsme nové funkce, aktuálně chceme jejich užívání vymazlit a zlepšit analytiku. Největšími výzvami budou integrace s dalšími nástroji a zároveň chceme představit i vícekrokový formulář, který našim uživatelům umožní, aby se svým zákazníkům připomněli například s nedokončenou objednávkou z košíku, což jim zvýší konverze,“ říká Slischka.

„V posledních letech konkurence vzrostla a vnímáme, že již v Česku a na Slovensku nejsme jedničkou trhu. V obou zemích ale této pozice chceme dosáhnout a trh ovládnout. Někdy se bavíme i o možnostech expanze, ale vidíme, že zatím máme práce dost i doma, takže se plně soustředíme na posílení současné pozice,“ dodává Slischka.

Partnerem článku je společnost FAPI. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.