PPF chce koupit část Monety a vrací zpět do hry jednání o sloučení s Air Bank a částí Home Creditu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

airbank

Foto: Air Bank

Pobočka Air Bank

0Zobrazit komentáře

V českém bankovním světě je opět ve hře varianta, že vznikne nová třetí největší banka a dvojka ve spotřebitelských půjčkách. Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera totiž vrací do hry jednání o velkém obchodu, který by zahrnoval Monetu, Air Bank a Home Credit. A sama nyní znovu podává nabídku na odkup části Monety.

Moneta v pátek podvečer zveřejnila informaci, že obdržela od společnosti Tanemo ze skupiny PPF veřejný návrh na odkoupení části akcií Monety až do výše 20 procent od jejích stávajících akcionářů s právem jednostranně navýšit podíl až na 29 procent. PPF aktuálně drží v Monetě podíl ve výši 0,6729 procenta.

Představenstvo Monety se má vyjádřit do pěti pracovních dní, přičemž pracuje s návrhem, v rámci něhož nabízí PPF za jednu akcii 80 korun. Na pražské burze se přitom uzavřelo obchodování při ceně 67,10 Kč za jednu akcii Moneta Money Bank. Tímto obchodem by ale vše nemuselo zdaleka skončit.

K jednacímu stolu PPF vrací také plán na obří sloučení Monety s Air Bank a částí Home Creditu, o němž se jednalo už před dvěma lety, ale tehdy nakonec deal padl. Finanční skupina Petra Kellnera Monetě navrhuje, aby se projednala možnost prodeje Air Bank, české a slovenské části splátkové společnosti Home Credit a úvěrové firmy Benxy, pod níž spadají Zonky.

moneta-ostrava2

Foto: Moneta Money Bank

Ostravské sídlo Moneta Money Bank

„Akvizice Air Bank by proběhla formou výměny akcií ve směnném poměru 60,3 % (hodnota Monety) : 39,7 % (hodnota Air Bank). Touto výměnou by tedy skupina PPF získala 39,7% podíl v Monetě, a to nad rámec akcií získaných případným odkupem popsaným výše,“ stojí v oficiálním návrhu (v PDF zde).

Na základě takto navrženého směnného poměru by se počet akcií Monety zvýšil z 511 milionů kusů na 847 429 519 kusů akcií. Nově vydané akcie by skupina PPF získala výměnou za 100 % akcií Air Bank. Jinými slovy by tak PPF mohla v Monetě získat podíl dosahující zhruba 60 až 70 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Moneta tvrdí, že je s PPF připravena o takové akvizici a jejích parametrech jednat. Zda tentokrát obchod dopadne, není zatím vůbec jasné, jednání jsou teprve na začátku, ale výsledkem by mohl být dominantní hráč na trhu spotřebitelských úvěrů a také silná pozice nově vzniklé banky. Spojením Air Bank a Monety by se utvořila třetí největší bankovní síť v Česku.

Koncem roku 2018 spolu původně obě strany vyjednávaly o tom, že Moneta by od PPF koupila Air Banka a českou i slovenskou část Home Creditu, ale nakonec se nedohodly na podmínkách a zejména na ceně. Zhruba 6,75 miliardy pro PPF a zároveň její zisk čtvrtinového podílu v novém uskupení byla pro Monetu příliš vysoká cena. Tentokrát je však na trhu trochu jiná situace.

Finanční svět se vyrovnává s pandemií koronaviru a jak připomínají Hospodářské noviny, skupina Home Credit utrpěla v loňském velké ztráty zejména v Asii a nyní se bude muset podobně jako Moneta vypořádat s nárůstem špatných úvěrů, které nebudou schopni někteří klienti splácet. Přestože je i část byznysu Monety postavena na spotřebitelských úvěrech, loni ve třech čtvrtletích i díky hypotékám dokázala vydělat 1,9 miliardy korun.

Brněnskému Smartsuppu se daří i po oddělení Smartlooku. Loni vyrostl o třetinu a utržil 40 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

smartsupp-team-min

Foto: Smartsupp

Tým startupu Smartsupp

0Zobrazit komentáře

Smartsupp téměř před osmi lety vstupoval na trh jako live chat pro komunikaci se zákazníky, postupně ale svůj produkt rozšířil do podoby, aby více podporoval byznys a marketing svých zákazníků. Loni v létě se proto do samostatné firmy vyčlenil druhý produkt firmy, Smartlook, jenž na podzim získal investici 81 milionů korun, a Smartsupp pokračuje „sám“. A rozhodně nepolevuje.

Za minulý rok totiž brněnský startup dosáhl na opakující se roční tržby (ARR – annual recurring revenue) ve výši 40 milionů korun, což je meziročně o 35 procent více. Osmdesát procent z toho přitom do firmy plyne ze zahraničí, tedy mimo domovské trhy, které pro Smartsupp představuje Česko a Slovensko.

V celkových číslech využívá Smartsupp okolo 74 tisíc aktivních e-shopů a rychlý růst chce firma udržet i letos. Své tržby plánuje navýšit o polovinu na 60 milionů korun, přičemž do tří let chce dosáhnout na obrat pohybující se mezi 125 a 250 miliony korun ročně.

smartsupp-founders-2-min

Foto: Smartsupp

Zakladatelé Smartsupp Vladimír Šandera a Dušan Kmeť

„Rok 2020 byl pro nás ve znamení stavby pevných základů pro budoucí rozvoj produktu. Nejvíce času zabrala práce na věcech, které nejsou pro zákazníky vůbec vidět, ale musejí být 100% funkční. Kromě přepracování backendu a serverové části sebrala velkou část roku samotná migrace zákazníků na novou verzi Smartsupp,“ popisuje pro CzechCrunch Vladimír Šandera, spoluzakladatel a šéf firmy.

Mezi změnami je nová multi-channel verze, která má aktualizovaný design rozhraní i chat okna, a kompletně přepracovaný backend. Díky tomu je teď na platformě možné posílat zákazníkům i e-maily. „Vývoj multi-channel produktu, který jsme plánovali dotáhnout do léta, nám nakonec zabral celý rok. Nyní už ale máme přemigrovány všechny zákazníky na novou verzi,“ říká Šandera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní se společnost může plně soustředit na vývoj dalších funkcionalit, mezi kterými mají být chatboti nebo integrace Messengeru od Facebooku, který už teď – alespoň v beta verzi – používají první zákazníci. Do března má být dostupná pro všechny. Dlouhodobý cíl Smartsuppu ale zůstává pořád stejný.

Z Brna chtějí postavit nejoblíbenější customer messaging platformu v Evropě pro e-shopy a malé firmy. Díky rozšiřování produktu a automatizaci zákaznické péče už teď pomáhá snižovat náklady a zvyšovat prodeje přes upřednostňování osobní komunikace, kdy potřebuje zákazník pomoci s nákupem.

„Přes všechny technologie je na konci dne nejvíce cenná konzultace s prodejcem, který je odborníkem na danou oblast a dokáže zákazníkovi okamžitě poradit ve chvíli, kdy se rozhoduje o nákupu,“ dodává Šandera.