Práce na dálku byl experiment, který nefunguje, říká startupista, jenž světu představil ChatGPT
Kanceláře se nebudou vylidňovat. A zvlášť pro mladé technologické firmy práce na dálku není vůbec vhodná, uvedl Sam Altman, ředitel společnosti OpenAI.
Ve firmách to byla ta nejzásadnější změna a taky velká sláva, kterou covidové měsíce a roky přinesly. Z práce na dálku se místo benefitu stala nutnost, u některých pak i naprosto jasný požadavek, se kterým téměř automaticky při nástupu do nového zaměstnání počítali. Firmy od ní ale v posledních měsících podobně rychle zase ustupují. Přímo za omyl ji teď označil Sam Altman, CEO mladé firmy OpenAI, která světu přinesla ChatGPT. Podle něj práce na dálku nefunguje především pro startupy a příklon k takovému názoru ukazují i čísla z trhu.
„Rozhodně si myslím, že jeden z největších omylů technologických firem za dlouhou dobu bylo přesvědčení, že všichni můžou natrvalo pracovat na dálku, že lidi ze startupů spolu nemusejí být osobně a že tak nedojde k nižší kreativitě,“ popsal během vystoupení na akci společnosti Stripe. „Řekl bych, že experiment je za námi a technologie ještě není dost daleko, aby lidi mohli pracovat navždycky na dálku, zvlášť startupy,“ dodal.
Altman to neříká jen se zkušenostmi z firmy OpenAI. Řadu let působil jako šéf Y Combinatoru, jednoho z globálně vůbec nejprestižnějších akcelerátorů, který pomohl rozeběhnout ty nejznámnější startupy, jako například Airbnb, Dropbox či Reddit. Sám Altman do mnoha mladých firem investoval, včetně zmíněného Airbnb.
Navíc není ve svém dojmu jediný. Ve Spojených státech se proti plné práci na dálku postavil nový ředitel Lyftu David Risher, který nařídil zaměstnancům některé dny v týdnu pracovat z kanceláře – i když jim možnost práce z domova částečně ponechal.
A třeba ředitel marketingové firmy Clearlink z Utahu se několikrát proti zaměstnancům pracujícím na dálku vymezil a zpátky do kanceláře je nasměroval. Vedle toho uvedl, že má vůči motivům některých pochybnosti. Během vysvětlujícího videohovoru s pracovníky vypočítal, že třicet lidí v posledním měsíci vůbec neotevřelo notebook a nadhodil, jestli někteří třeba nepracují pro více zaměstnavatelů. Produktivita s home officem podle něj poklesla na polovinu, nebo dokonce na třetinu té normální, popsal.
Že nejde jen o nastavení šéfů za oceánem, ukazuje Hubert Palán, spoluzakladatel nejhodnotnějšího českého startupu Productboard. A zmiňuje přesně stejné důvody jako právě Altman: „Klíč k budování úspěšných inovativních produktů, které řeší skutečné problémy, je jeden – mít lidi pohromadě a umožnit jim pracovat v osobním kontaktu. Protože na dálku týmy tak kreativní, inovativní a produktivní zkrátka nikdy nebudou,“ uvedl v komentáři pro CzechCrunch.
V roce 2021 v Česku umožňovalo podle Českého statistického úřadu pracovat na dálku 60 procent podniků, nejčastěji firmy z IT oboru a častěji ty větší. Kolik to bylo loni, to už úřad nespočítal, podle náznaků ale společnosti od možnosti home officů více či méně viditelně zase ustupují. Co se týče konkrétně pozic ve startupech, čísla projektu StartupJobs za loňský rok ukazují, že ze zhruba 9,6 tisíce pracovních nabídek celkem 4,1 tisíce explicitně nabízelo práci z domova – to je necelých 43 procent.
„Firmy tak reagovaly na masivní poptávku ze strany kandidátů, kdy práce na dálku patřila mezi nejžádanější benefity vůbec. Jinými slovy lidi remote chtěli a firmy ho v situaci, kdy byl nedostatek lidí, musely nabízet,“ říká Filip Mikschik, zakladatel platformy.