Praha pro ně byla Amerikou, teď mají světový byznys. Na expanzi jsme nebyli připraveni, říká Kvaš z Geetoo

Filip HouskaFilip Houska

kvas-onlajn

Foto: CzechCrunch

Vladimír Kvaš na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Začali v roce 2004 v Přerově a postupem času se rozhodli, že už je čas na expanzi. Zpočátku se ale nevydali za hranice, ale naopak zamířili do Prahy, která pro ně představovala „Ameriku“. Z hlavního města pak Vladimír Kvaš se svým bývalým spolužákem Michalem Hamplem naplno rozjeli cloudový byznys pod názvem Geetoo, se kterým následně pronikli do Evropy a nyní obsluhují řadu velkých klientů.

Česká společnost Geetoo staví své podnikání na poskytování cloudových služeb, přičemž přidanou hodnotou jejího byznysu je i návazné poradenství pro zákazníky. Soustředí se přitom hlavně na region Evropské unie a její úspěšnou cestu předloni orazítkovala i americká společnost VMware, která ji označila za cloud providera roku 2019 v regionu.

Aktuálně má pobočky nejen v Česku a na Slovensku, ale také v Polsku, Rakousku nebo Anglii a ve svém portfoliu má několik velkých klientů napříč různými oblastmi – od bankovnictví (J&T Banka) po retail (Sportisimo) s tím, že v zahraničí spolupracuje například s francouzskou leteckou společností Air France a několika menšími startupy.

To všechno zní velmi dobře, ale jak Vladimír Kvaš během nedávné konference CzechCrunch Onlajn dodával, nic nebylo tak růžové, jako se to jeví dnes. V době, kdy se Geetoo rozhodlo expandovat, totiž narazilo na několik vážných problémů, které jim štaci na zahraniční trhy zbrzdily. „Vždy jsme měli takový tajný sen, že nechceme být jen v Česku, ale také za hranicemi,“ zmiňuje Kvaš.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích nástrahách mluvil i Vladimír Kvaš, spoluzakladatel a šéf českého cloudového providera Geetoo.

„K tomu nás hodně přimělo to, že jsme jezdili na různé konference do Ameriky. Navíc jsme zjistili, že to v EU není zase tak slavné, minimálně z hlediska horších zkušeností s cloudovými providery. Proto jsme se v letech 2016 až 2017 pustili do expanze,“ objasňuje jednu z klíčových motivací spoluzakladatel firmy, jejíž obrat se nyní pohybuje na úrovni 600 milionů korun.

Rychle ale přišlo vystřízlivění. Vzhledem k tomu, že se Geetoo rozhodlo expandovat „z nadšení“, zpětně hodnotí, že nebylo dostatečně dobře připraveno. Začalo to například pojmenováním firmy. Dříve se totiž Geetoo jmenovalo G2 Server, což nebyl ideální název, jelikož jej lidé ze zahraničních zemí různě komolili. Neexistovala tedy jednotnost brandu. To byl první indikátor.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dost možná závažnějším zádrhelem ale byl způsob, jakým se tým za hranice poprvé vydal. Namísto toho, aby do dané země jel fyzicky a s potenciálními klienty komunikoval napřímo, najal si lokální profesionální country manažery, kterým předal potřebné znalosti a zasvětil je do firemní kultury. To se ukázalo jako nešťastná volba.

„Realita byla naprosto jiná, nejspíš ovlivněná střetem kultur. Například Rakousko, země, která je z našeho pohledu vyspělá a demokratická, se nám nakonec ukázalo, že je – a teď to možná řeknu až příliš škaredě – velice socialistické a country manažeři nebyli schopni zreplikovat to, co jsme chtěli,“ vysvětluje Kvaš.

Po fuckupech přišel restart

Geetoo tedy vědělo, že pokud chce v zahraničí úspěch, musí něco změnit. Kvaš to nazval jako „restart“. Než se do cizích zemí vydali podruhé, lépe se připravili, přeložili si podklady a hlavně do toho nešli přes country manažery. Naopak si začali najímat obchodní týmy, které kombinovaly něco z české kultury a něco z aspektů typických pro danou zemi. Takzvaný formát nativního spíkra se vztahem k Česku (například rodinným).

kvas-hampl

Foto: Geetoo

Vladimír Kvaš a Michal Hampl, spoluzakladatelé českého cloudového providera Geetoo

A jak se ukázalo, tento model se osvědčil. Geetoo uvádí, že za loňský rok plynulo okolo 51 procent tržeb ze zahraničí. Dnes je tedy původem přerovská firma ve zcela jiné pozici, ovšem i tak musí řešit mnohdy složitější záležitosti, které se s expanzí pojí.

Například horší získávání nových klientů, za kterými kvůli pandemické situaci nemůže cestovat, ale volá si s nimi. „Těšíme se, až se s klienty budeme moci zase fyzicky potkávat. Dnes jen zvedáme telefony, vytáčíme čísla nebo s nimi komunikujeme po Zoomu a tak podobně,“ popisuje Kvaš aktuální stav.

***

Jak Geetoo nastavuje ceny pro lokální a zahraniční trh? Jak pomoc firmám s cloudem reálně probíhá? A vidí konkurenci v Azure nebo Amazon Web Services? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Vladimíra Kvaše vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu, David Chmelař z iPrice či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4vm

Portu hlásí přes 40 tisíc uživatelů a dvě a půl miliardy korun ve správě. Do konce roku překonáme 5 miliard, věří jeho šéf

Peter BrejčákPeter Brejčák

radim_martin_martin-min

Foto: Portu

Vedení Portu: Martin Jaroš (Operations Manager), Radim Krejčí (CEO) a Martin Luňáček (Product Manager)

Lidé stále více hledají nové možnosti, jakým způsobem a kde investovat své peníze a zhodnocovat tak úspory. V posledních letech díky tomu dochází k velkému rozvoji nových aplikací či služeb, které svou jednoduchostí a transparentností konkurují zavedeným produktům od bank či dalších finančních domů. A otevírají investiční svět lidem, které dosud míjel.

Jednou z takových služeb je Portu z dílny společnosti WOOD & Company, která od roku 2018 nabízí způsob dlouhodobého investování na kapitálových trzích ve formě asset managementu. To konkrétně znamená, že uživatel při registraci vyplní dotazník, na jehož základě Portu zjistí rizikový profil a navrhne investiční portfolio rozdělené mezi akcie, dluhopisy či komodity.

O investování a správu se pak starají algoritmy pod dohledem analytiků, kteří mohou v případě potřeby do portfolia zasáhnout. S tímto přístupem Portu oslovuje stále více zájemců, když jen za poslední měsíc zaznamenalo registraci téměř deseti tisíc nových investorů. Celkový počet uživatelů tak překročil hranici 40 tisíc, kterým spravuje aktiva ve výši 2,5 miliardy korun.

„Za zhruba tři roky od vstupu na trh získalo Portu 20 tisíc uživatelů a jednu miliardu aktiv pod správou, přičemž za další pouhé tři měsíce jsme dokázali tato čísla zdvojnásobit,“ pochvaluje si šéf Portu Radim Krejčí, který jen do konce letošního roku očekává další nárůst až na pět miliard korun pod správou.

portu_tym_stul-min

Foto: Portu

Tým stojící za platformou Portu

„Míří k nám jak nespokojení klienti podílových fondů, jiných online investičních služeb, ale i ti, kteří s investováním úplně začínají. Cíl pět miliard na konci roku je ambiciózní, ale věříme, že Portu má potenciál v objemech předehnat i velké české podílové fondy spravující aktuálně desítky miliard korun,“ doplňuje Krejčí pro CzechCrunch.

Pro naplnění ambiciózního cíle se Portu snaží zaměřit například na vzdělávání, ať už na blogu, webinářích nebo v rámci spolupráce s youtuberem Karlem „Kovy“ Kovářem. V Česku přitom vzniká stále více konkurentů, například aplikace Fondee manželů Hlavsových nebo Indigo od obchodníka s cennými papíry Patria Finance. Obě však v aktuálním počtu uživatelů oproti Portu zaostávají a jeho šéf se konkurence nebojí.

„Je dobře, že tyto služby existují a šíří povědomí o tom, že investovat se dá i levně a efektivně. Kdo si jednotlivé služby vyzkouší, sám se přesvědčí, která funguje nejlépe a dosahuje dlouhodobě nejvyššího zhodnocení. Ve vývoji máme před oběma službami více jak dva roky náskok a to nám umožňuje udávat trendy pro celý trh,“ popisuje Krejčí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investoři se přitom obecně stále více obrací i na další platformy, které umožňují například investovat do nemovitostí nebo přímo obchodovat na burze. Možností pro zhodnocování financí je i pro běžného uživatele stále víc. Podle šéfa Portu jsou však tyto firmy, jako například eToro, zaměřené na jiný zákaznický segment.

„Smyslem Portu je, aby se klienti nemuseli příliš starat – my se staráme za ně. Peníze mají pracovat pro vás, ne vy pro peníze. U tradingových platforem je to mnohdy obráceně, musíte se hodně snažit a výsledek tomu snažení vůbec nemusí odpovídat. Portu je tu od toho, aby generovalo výnosy dlouhodobě a konzistentně,“ hodnotí Krejčí.

Portu tak nabízí portfolia poskládaná na míru dle vyplněného investičního dotazníku, postará se o výběr ETF, jejich obchodování, rebalancing i měnové zajištění. Zjednodušeně řečeno stačí uživateli jen nahrát peníze a o zbytek se stará Portu. Jako další výhodu pak platforma označuje nákup frakcí, díky čemuž získají dobře diverzifikované portfolio i klienti s menšími obnosy peněz.

portu-web

Foto: Portu / CzechCrunch

Platforma Portu

Základní a jediný poplatek za správu aktiv na Portu činí jedno procento ročně z hodnoty investice. Poplatek přitom účtuje na měsíční bázi a je stanoven na základě denních stavů portfolia.

Jako další placenou službu pak Portu nabízí strategie, kde si mohou klienti sami zvolit složení a parametry investice, nebo si vyberou z nabídky tematických strategií, geograficky i sektorově zaměřených například na Asii, odpovědné investování či zdravotnictví. Za tuto službu platforma účtuje poplatek 0,89 až 1,89 procenta ročně dle zvoleného cenového plánu.

Slevy jako motivace pro dlouhodobé investování

V rámci svého rozvojového plánu teď Portu přichází s další novinkou, kterou chce navýšit počet investorů i objem aktiv pod správou. Jde o snížení poplatku za správu, v některých případech až o 40 procent. Do portfolií je tak možné investovat s poplatky už od 0,6 procenta ročně, přičemž poplatky za službu vlastní strategie startují na 0,53 procenta ročně.

Konkrétní výše slevy je přitom vázána na délku fixovaného období podle čtyř úrovní. Když se investor zaváže prostředky investovat 5 let, dosáhne na slevu 20 procent, u 7 let dosáhne na 25 procent, při 10 letech pak 30 procent a u 15 let zmiňovaných 40 procent.

„Slevou, kterou jsme navázali na investiční horizont, chceme motivovat klienty k odpovědnému chování a k dodržení stanoveného investičního cíle. Právě dlouhodobý horizont je faktorem, který v investování prokazuje velkou efektivitu a je v podstatě jediným vodítkem k úspěchu,“ říká k novince Krejčí.

Šéf Portu je přesvědčen, že čím delší je investiční horizont, tím smysluplnější je investování, ať už tak činíte de facto kdekoliv. Navzdory tomu nejsou předčasné výběry na Portu nijak omezeny, klientovi je ale v takovém případě u vybírané částky doúčtován zpětně rozdíl mezi zvýhodněným poplatkem a jeho plnou výší.

lasvit-la-mamounia-1

Přečtěte si takéČeské světlo v orientu. Lasvit rozzářil hotel La Mamounia v MarrákešiČeské světlo ve věhlasné orientální stavbě. Lasvit rozzářil hotel La Mamounia v marocké Marrákeši

„Tímto programem chceme klienty nejen odměnit, ale naučit je také lépe finančně plánovat. Cílů i portfolií proto může být více a mohou se lišit i rizikovým profilem – u delšího horizontu je možné si dovolit vyšší rizikovost a tím i vyšší potenciální výnos. Je to jen o práci s pravděpodobností výběrů, o finančním plánování a jisté disciplíně,“ popisuje Krejčí.

Šéf Portu tak rovnou přiznává, že uživatelům s tendencí zmatkovat při každém výkyvu na trzích tato platforma moc vyhovovat nebude. Snížení poplatků přitom podle něj fungování aplikace ani její kvalitu neohrozí.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

„Naopak, umožní nám to upevnit naší pozici lídra na trhu, růst ještě rychleji a nadále pracovat na zlepšování Portu. Inovativní produktový vývoj a vysoká kvalita služeb pro nás byla vždy na prvním místě a na tom se nic měnit nebude ani do budoucna,“ dodává Krejčí.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost WOOD & Company. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.