Pralinky jako korálky. V Jablonci nad Nisou vznikla pralinková manufaktura inspirovaná krásou skla

Na severu Čech otevřel pralinkový butik, který na první pohled působí jako prodejna šperků. Navazují zde na umění sklářských mistrů.

pralinqa-nahled

Foto: Pralinqa

Manželé Havlíkovi a Kunclovi začali v Jablonci nad Nisou vyrábět pralinky inspirované místním řemeslem

0Zobrazit komentáře

Bižuterie ze severních Čech získala věhlas po celém světě už v 18. století. Bižuterní kameny, mačkané korálky a broušené skleněné perly všech barev se staly fenoménem, díky němuž se česká korálková stopa dostala až do Mexika, Japonska, Afriky či Tibetu. Dvojice manželských párů žijící v Jablonci nad Nisou se nyní rozhodla na bohatou historii navázat tak trochu jinak. Vytvořila značku Pralinqa a začala vyrábět malé čokoládové radosti inspirované krásou skleněných komponentů, které by si jeden mohl skutečně splést s barevnou ozdobou.

Manželé Alena a Lukáš Havlíkovi a Daniela a Aleš Kunclovi jsou na jablonecké gastronomické scéně dobře známí. Před osmi lety zde totiž začali na Horním Náměstí provozovat oblíbený Q Burger Bar. „Nejedno přání našich zákazníků po jídle směřovalo k malé sladké tečce. Tak začalo dlouhé hledání dokonalého dezertu,“ říká Aleš Kuncl k tomu, jak se zrodil nápad na podnik zaměřený ryze na sladké.

Společně začali hledat dokonalý dezert. První kroky v myšlenkách vedly ke klasické cukrařině, postupně se ale přesunuli k čokoládě. A pak zahlédli fotku pralinky s leskem evokujícím sklo. Tehdy začalo čtveřici podnikavců vše zapadat do sebe – rozhodli se, že začnou tvořit pralinky, kterými navážou na umění svých předků a propojí zdánlivě nepropojitelné světy skla a čokolády.

pralinky

Foto: Pralinqa

Pralinky připomínají tradiční jablonecké korálky

„Následovalo fascinující objevování světa výroby moderních pralinek, a protože máme jako správní jablonečtí patrioti sklo v krvi, o designu našich pralinek bylo rozhodnuto. Začali jsme tak pracovat na otevření vlastní pralinkárny,“ popisuje Kuncl. K němu došlo na začátku října letošního roku a stejně jako Q Burger Bar se nachází na Horním Náměstí. Brzy by navíc měli spustit vlastní e-shop, takže milovníci čokolády si budou moci pralinky objednat do všech koutů Česka.

Interiér je navržen tak, aby na první pohled vynikla krása jednotlivých pralinek. Hned po vstupu tak člověku pohled padne na 12 řad pralinek, které skutečně vypadají jako malé skleněné perly. Za každou z nich jsou hodiny a hodiny vzdělávání, čtení „čokoládových biblí“ francouzských a belgických mistrů i kurzy s pralinkovými vizionáři z celého světa.

V Pralinqa pracují s čokoládou Michel Cluizel, což je poslední ryze rodinná čokoládovna na světě. Nachází se v Normandii na severu Francie a založena byla v roce 1948. I po téměř 80 letech je stále v rukách rodiny Michela Cluizela, který zemřel před dvěma lety. Jeho děti společně vyhledávají plantáže v zemích zaměřených na pěstování toho nejlepšího kakaa, s nimiž navazují přímé a dlouhodobé vztahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na obdobný princip naskočili i jablonečtí výrobci pralinek. „Rádi spolupracujeme s farmáři napřímo, abychom věděli, že dostaneme vždy tu nejlepší kvalitu. Pistácie k nám jezdí z Bronte, lískové ořechy z Piemontu, mandle z Avoly, ale největší radost máme ze spolupráce s paní Roubíčkovou z raspenavské Levandulovny, kam si jezdíme pro levanduli osobně. Spojuje nás podobný příběh, sny a hrdost na kraj v podhůří Jizerských hor,“ vypráví Kuncl.

Zmíněná levandule se nachází v pralince zlatavě krémové barvy, ve které se ukrývá také ganache z bílé čokolády, citrónová kůra a vanilka. Velmi chuťově neotřelou kombinaci nabízí sytě červená pralinka s hruškou, skořicí a koňakem – v zimě jde v kombinaci se svařeným vínem o neprůstřelné spojení. Milovníky višní v čokoládě potěší Opilá višeň, což je jednoduché skloubení višně naložené ve vodce s ganache z hořké čokolády.

Nevýhodou některých pralinek může být, že i přes pestrou barevnou škálu a zdánlivou chuťovou rozmanitost chutnají všechny vlastně dost podobně. Manželům, kteří stojí za značkou Pralinqa, se ale podařilo z každého kousku udělat skutečně unikátní dezert – každá chutná jinak, v každé vynikají použité ingredience a málokdy je dominantní jen chuť čokolády. Dosud vyrobili nižší jednotky tisíc pralinek, které se objevují i v místních sklářských firmách. Našly si tak cestu tam, odkud pramení jejich prvotní inspirace.

pralinky-manzele

Foto: Pralinqa

Podnikavá čtveřice v současné době tvoří 12 druhů pralinek

 

Zlaté medaile a zlatý mok. Budweiser v Kataru zakázali, tak ho místo fandů dostanou mistři světa

Vítězové fotbalového šampionátu získají pivo, které se nesmí prodávat na stadionech. Ale FIFA kvůli tomu řeší problém s nenaplněním smlouvy.

Michal MančařMichal Mančař

Americký Budweiser cpe do FIFA miliony dolarů. Ale teď se nesmí na stadionech prodávat…

0Zobrazit komentáře

Budweiser je významným sponzorem FIFA, ale pořadatelé fotbalového mistrovství světa v Kataru prodej alkoholu na stadionech zakázali. Americký pivovar tak hledal odpověď na otázku, co dál s hektolitry svého produktu ležícími ve skladech. A také na to, jakou dohru bude mít nesplnění podmínek téměř dvoumiliardové sponzorské smlouvy. Originální řešení prvního problému už nalezl, ale s tím druhým to bude složitější.

Pijáci piva na mistrovství světa v Kataru to nemají lehké. V muslimském emirátu panují přísná pravidla omezující konzumaci alkoholu jen na vybraná místa a samozřejmě jen pro nemuslimské cizince. A vrcholová sportovní akce v bohaté a konzervativní zemi samozřejmě znamená i výjimečné ceny. Za půl litru piva od Budweiseru zájemci zaplatí v přepočtu přes tři sta korun. Tedy když ho seženou.

Koupit si pivo je totiž náročné nejen pro peněženku, ale i z hlediska logistiky. Jen týden před výkopem organizátoři turnaje Budweiser instruovali, aby omezil veřejnou viditelnost svých prodejních míst. Ta se tak měla ze stadionů přesunout do pořadateli vybraných lokalit v jejich okolí. Navíc jsou otevřená jen v omezených časech a žíznivým fanouškům dopřejí  maximálně čtyři piva na osobu.

Jenže když zbývaly jen dva dny do úvodního klání mezi domácími fotbalisty a Ekvádorem, v němž mimochodem Katar jako vůbec první hostitelská země v dějinách v úvodním zápase turnaje prohrál, přišlo ještě přísnější a především neočekávané rozhodnutí. Prodej piva na stadionech pořadatelé zcela zakázali. Údajně pod tlakem vládnoucí katarské dynastie Ál Thání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Učinili tak navzdory předchozím příslibům o zmírnění zákazů – a navzdory lukrativnímu kontraktu, který má Budweiser podepsaný s Mezinárodní federací fotbalových asociací (FIFA). Americká společnost z globální pivovarnické skupiny AB InBev je totiž jediným oficiálním dodavatelem piva pro fotbalový šampionát a sponzorem FIFA. Za exkluzivní smlouvu platí 1,7 miliardy korun.

Katarské rozhodnutí je mimochodem v ostrém kontrastu s rokem 2014, kdy si pro šampionát v Brazílii FIFA a AB InBev vylobbovaly změnu legislativy. Ta zakazovala prodej alkoholu na stadionech, pro mistrovství světa se ale místní zákony povedlo upravit. Podobně se o čtyři roky později kvůli Budweiseru uvolnily paragrafy upravující reklamu na alkoholické nápoje v Rusku. Tentokrát však byli pivní páni na hostitelskou zemi krátcí.

Přitom už jen zásobování největší sportovní akce světa bylo pro Budweiser komplikací. Pivo musel dovézt lodí a skladuje jej ve vychlazených prostorách v zemi, kde v těchto týdnech teploty stále atakují třicítky. Aby hektolitry zlatého moku nepřišly nazmar, přišel nicméně s originálním řešením. Pivo, které kvůli zákazu prodeje na stadionech neskončí ve fanoušcích, prý dostane za odměnu nový mistr světa.

Zato řešení zjevného nenaplnění podmínek sponzorské smlouvy se teprve hledá. Ale byť čára přes rozpočet otevírá dveře k soudní při mezi FIFA a AB InBev, k tak extrémním krokům zřejmě nedojde. „Budweiser nebude chtít spálit mosty, šampionát v roce 2026 totiž bude velice lukrativní příležitostí,“ okomentoval pro Bloomberg situaci Conrad Wiacek z analytické společnosti GlobalData. Turnaj za čtyři roky se odehraje v Mexiku, Spojených státech a Kanadě.

Ostrá konfrontace s FIFA by tedy Budweiser mohla stát ztrátu velice výnosné pozice. A za to jednorázové snížení tržeb nestojí. „Navíc mu jde primárně o globální zviditelnění značky, ne o objem prodaného piva na stadionech,“ zmínil profesor Simon Chadwick, jenž se ve své akademické kariéře zabývá sportovním průmyslem. „Budweiser má s FIFA dlouholetý vztah a kvůli jednomu takovému rozhodnutí ho nebude chtít ohrozit,“ dodal.

Podle odborníků se tak jako nejpravděpodobnější řešení jeví interní urovnání sporu a pokračování výhodné spolupráce. Dokonce se u zmiňovaného šampionátu v Severní Americe v roce 2026 očekává nárůst hodnoty sponzorského kontraktu zhruba na dvojnásobek, tedy přibližně na 3,5 miliardy korun. A jak ukazuje celý příběh toho, jakým způsobem Katar mistrovstí světa získal, v jak strašných podmínkách jej vybudoval a jak nefotbalová země to je, peníze jsou pro světový fotbal na prvním místě.