Praní peněz ve velkém. Čína se v rámci boje s koronavirem pustila do dezinfekce své měny

juany

Čínské bankovky začnou být dezinfikovány ve velkém

0Zobrazit komentáře

Hrozba jménem koronavirus si po celém světě vyžádala již téměř 1 800 obětí. Čína proto hledá další způsoby, jak co nejvíce omezit šíření této nemoci, a zaměřila se na své bankovky a mince, které stahuje z oběhu a dezinfikuje.

Bankovky a mince uchovávají více než jen svou nominální hodnotu v rámci ekonomiky státu, který ji emitoval. Pokud bychom minci či bankovku vložili pod mikroskop, otevřel by se nám zcela nový svět plný mikrobů a bakterií. V běžném případě se jedná o problém, který vyřeší umyté ruce. Ovšem v Číně nyní představuje kontakt s bankovkami jednu z cest, jak se nakazit koronavirem.

Studie z roku 2017 prokázala, že na jednodolarové bankovce, která byla stažena z oběhu v New Yorku, se nacházelo 397 druhů bakterií. Ty se na bankovky dostávají nejčastěji z lidských rukou, okolního prostředí a dalších bankovek, se kterými se dostanou v peněžence do kontaktu. Tato studie také dokázala, že bakteriím se daří na měně přežít poměrně dlouho. Například virus chřipky je schopen na bankovce setrvat až 12 dní.

koronavirus2

Foto: Steven Cheng/Flickr

Tržiště jsou ideálním prostředím pro šíření viru

Jak dlouho je na předmětech, a tedy i mincích či bankovkách, schopen přežít koronavirus, není podle Světové zdravotnické organizace známo. Odhady však hovoří minimálně o několika hodinách, což je dostatek času na to, aby se mohl virus rozšířit i mezi několika osobami. Přitom k jeho likvidaci stačí na povrch aplikovat některý ze základních dezinfekčních prostředků. A přesně takovou očistu naordinovala Čína bankovkám a mincím svého jüanu.

Příliš pomačkané, potrhané nebo znečištěné bankovky jsou pravidelně skartovány a nahrazovány bankovkami novými. V případě eura jsou takto každý měsíc likvidovány bankovky a mince v hodnotě půl miliardy eur, tedy asi 12,4 miliardy korun, jak informoval deník The New York Times. To je ale asi jediný pravidelný postup, jak se stát o svou měnu stará.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže když se vaše bankovky stanou jednou z cest, kterou se šíří smrtící virus, kvůli kterému se vás obává celý svět, je nutné přistoupit k mnohem speciálnější péči. Čínské banky proto měnu začaly ve velkém dezinfikovat za použití ultrafialového světla či vysokých teplot, jak informoval magazín Channel News Asia. Takto ošetřené bankovky navíc hned nevrací zpět do oběhu, ale jsou až na dva týdny uloženy, aby bylo zajištěna likvidace skutečně všech organismů. Čínská centrální banka se navíc nechala slyšet, že v úvahu připadá i emise zcela nových bankovek.

koronavirus1

Foto: David Shackelford/Flickr

Roušky na obličeji patří mezi standardní výbavu osob na čínských ulicích

Do jaké míry bude toto řešení účinné, se teprve ukáže. Mnoho Číňanů se v posledních letech spoléhá především na bezkontaktní způsob placení a do kontaktu s měnou nemusí vůbec přijít. Navíc lze předpokládat, že většina obyvatel je s nebezpečím přenosu bakterií skrze bankovky obeznámena a již nyní se mu vyhýbá.

Toto opatření nicméně jen potvrzuje závažnost situace, ve které se Čína v současné době nachází. Asijská velmoc má celkově 1,38 miliardy obyvatel, z toho 11 milionů z nich žije přímo ve Vu-chanu, který je označován jako epicentrum celé nákazy. Toto město, stejně jako celá provincie Chu-pej, je odstřiženo od zbytku světa, lidé nesmí ven, ani dovnitř a tamní nemocnice nestíhají.

Smrtící virus i kokain

Pokud jste až doposud neměli tušení, že bankovky mohou být semeništěm choroboplodných zárodků, vězte, že na sobě mohou nést i další zajímavosti, jako je například kokain. Ten byl objeven až na 90 % všech zkoumaných amerických a kanadských dolarů. V případě libry neslo stopy kokainu dokonce 99,9 % všech zkoumaných vzorků bankovek. A o moc lépe si nevedly ani eurové bankovky testované ve Španělsku, na kterých byl kokain objeven v 94 % případů.

tomanek-trask

Přečtěte si takéŠéf Trasku Filip Tománek: České banky čekají v roce 2020 internet věcí i plně bezpapírové pobočkyŠéf Trasku Filip Tománek: České banky čekají v roce 2020 internet věcí i plně bezpapírové pobočky

S tím souvisí také zajímavost, o které již dříve informoval deník Independent. Důvodem, proč se na bankovkách objevuje kokain tak často, je užívání bankovek k jeho šňupání. Když ale před pár lety britská vláda vydala nově zpracované librové bankovky, začali si uživatelé kokainu stěžovat na to, že jsou díky plastovému zpracování bankovky až příliš ostré a snadno se o ně poraní. Tyto otevřené ranky pak představují nebezpečí, protože díky nim hrozí riziko infekce, či přenosu žloutenky nebo viru HIV.

dolary

Srolované bankovky jsou oblíbeným způsobem jak požívat kokain

Chtěl prodávat, až bude na miliardě. Teď je CoolPeople Milana Čálka ještě větší, ale vývojáře pro další firmy hledá dál

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-calek

Foto: CoolPeople

Zakladatel a šéf CoolPeople Milan Čálek

Milan Čálek zakládal CoolPeople před patnácti lety a za tuto dobu z firmy specializující se na propojování ajťáků s klienty vybudoval lídra tuzemského trhu. Čálkovým původním cílem bylo CoolPeople prodat, když dosáhne v obratu na miliardu korun. To se v rámci konsolidovaného obratu za Českou republiku, Slovensko a Rakousko během loňského roku povedlo, avšak Čálek se nakonec rozhodl svůj původní plán změnit.

„Náš cíl je do dvou let dosáhnout v obratech na dvě miliardy a nadále tak potvrzovat stabilitu i postavení na českém trhu, kde jsme dlouhodobě největší,“ popisuje dvaačtyřicetiletý podnikatel s tím, že ve všech zemích, kde CoolPeople působí, roste na minimálně dvojnásobná čísla interních pracovníků. Těch je aktuálně 150 a na projektech má alokovaných na 700 IT odborníků.

Původní myšlenka stojící za zrodem CoolPeople byla vytvořit portál, ve kterém by se vzájemně propojovala poptávka a projekty klientů na jedné straně s nabídkou a volnými kapacitami IT odborníků na straně druhé. Takový model fungování se však neukázal jako úspěšný.

coolpeople-kancelar

Foto: CoolPeople

Pražské kanceláře CoolPeople

„Vzájemné propojování nefunguje. Kandidáti mají tolik nabídek, že nemají důvod se někam registrovat a pasivně čekat na oslovení. Klienti, velké korporace s největším objemem poptávek, zase nejsou nastaveny na aktivní sourcing kandidátů pro své projekty – potřebují full-service, jednoho nebo více vybraných klíčových partnerů, kteří za ně vše potřebné zpracují a v případě problémů je promptně vyřeší,“ říká Čálek pro CzechCrunch.

Právě do této pozice se nakonec CoolPeople transformovalo, a díky tomu aktuálně funguje jako největší „bodyshop“, tedy dodavatel externích IT odborníků v České republice. Svůj byznys pak doplňuje o služby klasické HR agentury, kdy firmám shání specialisty na plný úvazek.

„CoolPeople je na trhu již patnáct let a má vybudované velké zázemí, tým, značku a fungující systém. Pozice i nároky IT odborníků se za tu dobu velmi změnily, a CoolPeople má tu výhodu, že na ně může reagovat hned, nejsme korporát, kde jsou na všechno dlouhé schvalovací procesy, reagujeme pružně a víme, že jedině takhle to funguje. V našem odvětví je poměrně značná vstupní bariéra v tom, na jaké množství klientů a kandidátů máte dosah,“ popisuje Čálek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle něj je pro úspěch u klientů potřeba velké množství kvalitně a aktuálně zmapovaných potenciálních kandidátů, kteří jsou ochotni spolupracovat, dlouhodobě značku znají a mají v ní důvěru. U kandidátů je pak potřebný široký rozsah atraktivních projektů u klientů za zajímavých podmínek, kde zahájení dlouhodobé spolupráce mnohdy trvá i několik let a vlastní ekosystém IT odborníků se mezi specialisty přirozeně rozšiřuje i na základě reference a doporučení.

V naplňování těchto cílů se CoolPeople aktuálně do velké míry opírá i o marketingové aktivity. „Snažíme se primárně využít nástroje digitálního marketingu, vytěžit z nich maximum. V poslední době se nám osvědčily sociální sítě a reklamní platformy vyhledávačů. Výsledný efekt je takový, že se nám hlásí na pozice naše cílová skupina sama bez nějaké další akce člověka,“ říká marketingový ředitel firmy Vilém Terich.

coolpeople-o

Foto: CoolPeople

Kanceláře CoolPeople

CoolPeople je zároveň díky využívání placených nástrojů jedním z největších tuzemských klientů profesní sítě LinkedIn. Nástroj recruiter platí přímo i svým zaměstnancům, kromě toho firma platformu využívá i na reklamu. Celkově CoolPeople na síti zkouší vlastní strategie a postupy, které nejen zvyšují povědomí o firmě, ale i přivádí nové zákazníky. Jedním z nich je i vlastní internetový magazín.

„Znakem, že digitální marketing děláme dobře, jsou reakce od potenciální cílové skupiny i sledování směrem od konkurence. Přebírají naše postupy, ale i vizuály, například vzory našich bannerů, a snaží se je uvádět v praxi. Nezlobíme se, tohle je pro nás největší feedback, že naše uvažování a kroky jsou funkční a správné, tím pádem je i výsledný zásah obrovský,“ dodává Terich.

st-teaser

Přečtěte si takéS láskou z Ruska. Je tady první teaser na čtvrtou řadu Stranger Things, která chystá velký návratS láskou z Ruska. Je tady první teaser na čtvrtou řadu Stranger Things, která chystá velký návrat

Důležitou roli v naplňování cílů a efektivnímu průběhu daných procesů hraje lidský faktor. „Všem našim klientům poskytujeme kompletní servis, kdy je na každou zakázku přidělen tým vybraných profesionálů z oboru. Ten pečuje o IT specialistu po celou dobu trvání projektu a vyjednává za něj požadované podmínky,“ říká Terich.

b4l

Přečtěte si takéAkce za 300 milionů: Na Beats for Love jede i Armin van BuurenKdyž není na jachtě, dělá v Ostravě festival za 300 milionů. Umělce domlouval i sedm let

„Máme feedback, že mnoho našich kontraktorů se chce zaměřit přímo na technickou stránku věci a pohovorů a dojednávání finančních podmínek se raději straní, snažíme se jim tedy všem, například i v omezení byrokracie nebo výběru splatnosti faktur, maximálně pomáhat, což vyžaduje individuální přístup každého z nás,“ doplňuje na závěr.

S růstem počtu zákazníků i zakázek se tak logicky zvyšuje také počet zaměstnanců. V Praze CoolPeople otevřelo nové patro pro dalších 80 lidí. Pobočky má firma vedle Česka také v Rakousku a na Slovensku.