Pražské Brainz Studios loni utržilo přes 50 milionů. Po změnách sází na virtuální a rozšířenou realitu i disruptivní marketing

Peter BrejčákPeter Brejčák

brainz-f

Foto: Brainz

Zakladatelé kreativní agentury Brainz Štěpán Kleník a Robin Pultera

Lépe vystihnout specializaci od budování a komunikace značek přes virtuální a rozšířenou realitu včetně VR kina až po hudební a vzdělávací platformu. S takovým cílem koncem loňského roku vznikla značka Brainz Studios.

Ta zahrnuje původní digitální agenturu Brainz zaměřující se na strategické budování značek a jejich 360stupňovou komunikaci (s novým názvem Brainz Disruptive) či její sesterskou Brainz Immersive navazující na zkušenosti v oblasti VR a AR služeb (předtím působící jako Brainz VR).

„Jdeme dopředu a chceme růst. Jednotlivá kreativní studia dostala výstižnější názvosloví, protože škála našich možných výstupů je široká. Od prototypování nových konceptů v rámci kampaní až po strategické budování značek a jejich profilace pro vznikající trhy. Nabízíme také komplexní služby v oblasti rozšířené a virtuální reality,“ představují kreativní skupinu majitelé Štěpán Kleník a Robin Pultera.

„Osvědčily se nám menší týmy, znamenají vyšší míru zapojení a motivaci lidí uvnitř studií. V rámci Brainz Studios však stále sdílíme část know-how, vlastní nástroje a postupy,“ popisuje Kleník.

brainz-studios

Foto: Brainz

Prostory pražské kanceláře Brainz Studios

Skupina zaměstnávající čtyřicet lidí v loňském roce dosáhla obratu na úrovni 51 milionů korun, letošní cíle obratu i zisku si nastavila podobné, protože růst alokovala na vznik interních projektů. V byznysu se přitom částečně opírá o zahraničí, třetina klientů skupiny je mimo Českou republiku.

Vlastní kino ve virtuální realitě nebo vzdělávací platforma

„Dlouhodobě spolupracujeme s řadou nadnárodních firem jako je IKEA, MSD, L’Oreál nebo Škoda Auto a u řady z nich často cílíme na globální trhy. Pro Brainz Immersive jsme se navíc od počátku rozhodli cílit, kvůli specifickému zaměření a nabídce služeb, na zahraniční trhy a konkurovat evropské špičce. V minulém roce se nám povedla například zajímavá spolupráce pro Audi,“ říká Štěpán Kleník.

Nejen v oblasti rozšířené a virtuální reality (AR a VR) se však skupina snaží mít permanentně alokovanou kapacitu na vznik vlastních platforem a produktů. Příkladem může být interní produkt vzdělávací platformy Catalystic, hudební VR platformy Brainz Music House nebo například vlastní Brainz VR Cinema, jako jediná v Česku nabízející službu virtuálního kina.

Virtuální kino divákům umožňuje prostřednictvím speciálního softwaru a hardwaru ocitnout se přímo v trojrozměrném filmu, který se spouští na několika sledovacích zařízeních současně. Službu v praxi otestovalo několik českých filmových festivalů, teď ji čeká rozšíření do zahraničí.

„Vzniká celá řada snímků určených pro virtuální realitu. Ta začíná vedle nových filmových studií zajímat i ta zavedená, včetně známých režisérů, jako je Kathryn Bigelowová nebo Ridley Scott. Mexický režisér Alejandro González Iñárritu dokonce získal za svůj krátkometrážní VR film Carne y Arena v roce 2017 Oscara,“ uvádí Pultera a věří, že virtuální realita by mohla po 4DX a 5D kinech představovat další úroveň kinematografie.

Rozšířená a virtuální realita budou všude

I když jsou někdy AR a VR vnímána jako konkurenční média, Brainz Immersive očekává, že tyto technologie budou dlouhodobě existovat paralelně vedle sebe a v některých místech se navíc budou moci i protínat. O jejich využití přitom nebude nouze.

„Využití postupně naleznou v průběhu následujících let v zásadě všude, jsme teprve na úplném počátku. V obecné rovině se VR hodí tam, kde je potřeba uživatele ponořit do kompletně digitálního světa, AR zase v případech, kdy je digitální svět třeba prolnout do toho našeho,“ popisuje Robin Pultera.

vr-brainz

Foto: Brainz

Virtuální realita v Brainz Studios

„Dle celosvětového průzkumu XR Industry Insight Report společnosti Reuters za rok 2019, skoro všechny značky uvažují o nějakém druhu investice v oblasti AR nebo VR v následujících letech. Společnosti které XR technologie již využívají, jsou navíc skoro z 90 % s vlivem na jejich byznys spokojené,“ doplňuje Pultera.

Česká republika přitom má v této technologické oblasti vybudované globální jméno, a to i díky projektům, jako je miliardová VR hra Beat Saber, kterou nedávno koupil Facebook, startup LIV s milionovými investicemi nebo špičkové VR brýle od VRgineers.

rouska-1

Přečtěte si takéVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunityVláda se snaží, Češi si ale poradí i bez ní. Respirátory chtějí tisknout na 3D tiskárnách, vznikají i rouškové komunity

„Úspěch Čechů je podmíněn řadou faktorů, Česko je jakýmsi pomyslným Silicon Valley virtuální reality. Češi včas odhadli příležitosti, které bude virtuální realita nabízet v budoucnu. Zároveň je zde obrovská příležitost neustále inovovat. Je super, že v tomto nově vznikajícím technologickém oboru mohou malé týmy, jako jsou Beat Games, LIV nebo i náš Brainz Immersive, realizovat projekty s globálním dosahem a odezvou,“ dodává Pultera.

Disruptivní marketing jako strategie změny

Rozšířená a virtuální realita však nejsou jedinou oblastí, na kterou se skupina zaměřuje. Ve studiu Brainz Disruptive chce, jak napovídá název, využívat a rozvíjet disruptivní přístup, a to zejména ve snaze narušit zažité představy o fungování trhu nebo dosavadní komunikace klientských značek.

Studio tak nabízí škálu výstupů od prototypování nových digitálních konceptů v rámci kampaní až po strategické budování značek a jejich profilace pro vznikající trhy.

brainz-zak

Foto: Brainz

Zakladatelé Brainz

„Důležitým krokem je nejprve reflexe produktu, služby nebo značky na pozadí technologických, společenských a byznysových změn. Díky zkušenostem v oblasti výzkumu trendů jsme pak schopni značkám poradit, jak svou nabídku nebo značku nejlépe přizpůsobit vznikajícím se příležitostem trhu. Nejedná se tedy o strategii komunikace, ale strategii změny,“ popisuje disruptivní marketing Kleník.

Jako konkrétní příklad spolumajitel skupiny Brainz Studios uvádí vytváření značky pojišťovny Simplea, u které finanční skupina Partners přijala možnost výrazně se lišit od svých konkurentů pojistného trhu a nechala si vytvořit celkový komunikační koncept včetně názvu a vizuální identity. Pro své startupy si studio Brainz Disruptive vybral také Jan Řežáb a Cyril Höschl se softwarovou firmou Time is Ltd., Bob Tetiva s tréninkovou VR platformou Sense Arena nebo Tomáš Lichtenberg s vizionářským projektem Farm Planet.