Pražský StartupYard slaví 10 let. Podpořili jsme 90 startupů a dvě třetiny pořád žijí, což není vůbec špatné, říká jeho šéf

Peter BrejčákPeter Brejčák

demo-day_startupyard_119-min

Foto: StartupYard

Šéf StartupYardu Cedric Maloux

0Zobrazit komentáře

Dekádu zpátky byla tuzemská startupová scéna v podstatě v plenkách – vznikaly jen první reálné startupy, na trhu téměř neexistovali venture kapitáloví investoři, stejně tak jako nebyly k dispozici žádné podpůrné podnikatelské inkubátory a akcelerátory. To se však změnilo před deseti lety, když se spustil dnes už nejstarší startupový akcelerátor ve střední Evropě StartupYard, jenž otevírá další kolo přihlášek.

„Změnilo se pravděpodobně všechno. Dnes je česká startupová scéna živá a uznávaná, před deseti lety jen začínala. Jako komunita za mnohé vděčíme lidem, kteří na počátku startupové scény stáli a pomohli jí stát se tím, čím je nyní,“ hodnotí pro CzechCrunch situaci před deseti lety Cedric Maloux, ředitel StartupYardu.

„Tehdy se teprve otevíralo první startupové coworkingové centrum v Praze – TechSquare, kde se zrodil StartupYard. Teprve začínalo Credo Ventures jako první profesionální seed VC fond, CzechCrunch.cz ještě nebyla registrovaná doména, AI byla pro většinu studentů okrajovou specializací, počet českých zakladatelů startupů, kteří byli role-models, bychom spočítali na prstech jedné ruky, neexistovaly žádné konference pro startupy,“ jmenuje Maloux.

Právě v takovém prostředí vznikl také StartupYard, kterým od té doby prošlo celkem devadesát startupů, z nichž jednapadesát pocházelo z Česka a devět z nich exitovalo – prvním z nich byla v roce 2012 rozvozová služba Dáme jídlo a posledním z nich Brand Embassy v roce 2019. Jak ale Cedric Maloux přiznává, třiatřicet z podpořených startupů selhalo.

cedricmaloux

Foto: StartupYard

Šéf pražského akcelerátoru StartupYard Cedric Maloux

„To znamená, že osmačtyřicet je jich pořád aktivních, což za deset let není vůbec špatné. Po ukončení programu více než polovina našich startupů najde investory,“ vysvětluje Maloux s tím, že firmy podpořené StartupYardem dohromady vybraly téměř 2,6 miliardy korun a mají souhrnnou valuaci ve výši 15,8 miliardy korun.

Jako klíčový faktor pro úspěch startupu pak Maloux označuje, když zakladatel skutečně dbá o své uživatele nebo klienty. „Vidím velký rozdíl mezi zakladateli, kteří se skutečně emocionálně zajímají o problém, který řeší, a těmi, kteří jen řídí firmu. Všichni víme, že startupy jsou o exekuci – pokud zakladatel není hluboce zapálený pro to, co dělá, těžko budou lidé, které najme, cítit vášeň pro svou práci,“ popisuje.

Jako nejčastější faktory neúspěchu startupu pak jmenuje několik situací, které však vždy souvisí s jedinou věcí – firma se zavře, protože jí dojdou peníze. To se stává, když na trhu neexistuje potřeba, když startup předběhne konkurence, když nevznikne správný tým, když není dobrý produkt, když firma vznikne příliš brzo či pozdě a podobně. „To jsou nejčastější důvody,“ říká Maloux.

Velkou změnou pro fungování StartupYardu byla – podobně jako pro mnoho jiných firem – pandemie koronaviru, jež znemožnila pokračování akcelerátoru v klasickém režimu závislém na fyzickém setkávání. Kompletně tak změnil svůj způsob práce a startupy začal akcelerovat na dálku.

„Když jste zvyklí vést program, který ve své podstatě vyžaduje, aby se zakladatelé odstěhovali z domu a byli tři měsíce v jedné kanceláři s ostatními zakladateli, mentory, investory a naším manažerským týmem, musíte zcela přehodnotit způsob, jakým pracujete. A to jsme také udělali,“ popisuje Maloux.

„Zcela jsme změnili naše interní procesy a zaměřili se na to, abychom našim zakladatelům poskytovali stejnou přidanou hodnotu i na dálku. Nakonec se domníváme, že tato změna byla k lepšímu, takže StartupYard bude prozatím pokračovat jako remote-first program,“ doplňuje šéf akcelerátoru.

lubos-malik-jan-lastuvka-lemonero-min-regular

Přečtěte si takéČeské Lemonero do e-shopů investuje 250 milionů, příští rok chce miliarduČeské Lemonero mění způsob financování e-shopů. Letos do nich investuje 250 milionů korun, příští rok chce miliardu

Tento přístup si StartupYard odzkoušel už v posledních čtrnácti měsících, kdy přes něj prošlo jedenáct startupů z pěti zemí od Velké Británie přes Česko a Slovensko po Ukrajinu a Gruzii. Koncem roku se bude tato várka startupů uzavírat a aktuálně akcelerátor hledá další startupy, které podpoří. Přihlášky je možné podávat do 8. října.

„Zůstáváme nadále oborově agnostičtí. V současné době ale provozujeme také Pilulka Lab, což je akcelerační program pro startupy v oblasti eHealth. Jedná se o joint-venture mezi StartupYardem a Pilulkou a přihlášky jsou v současné době otevřeny také pro technologické startupy působící ve zdravotnictví,“ dodává Maloux.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym