Přechod do onlinu ve velkém. Digitalizace je budoucnost a často i jediná cesta, jak držet byznys v krizi nad vodou

ipad-digi

I když už se postupnými krůčky blížíme k rozvolnění karanténních opatření a v následujících měsících nás snad čeká zlepšení celé situace, dva měsíce výpadku pěších zákazníků a uzavřené provozovny si vybraly svou daň a dost možná se podepíší i na následujícím půlroce. Téměř ze dne na den muselo skončit nebo ve velkém propouštět množství podniků, které na to jednoduše nebyly připraveny.

Jako na každé situaci je ale třeba hledat i pozitiva. Uzavření provozoven přispělo k velké digitalizaci, která proměňuje nejen e-commerce trh. Přední hráči na trhu s e-shopy hlásí rekordní nárůst uživatelů, stejně jako objednávek v partnerských e-shopech, digitální agentury, které se zaměřují na přerod byznysů z offlinu do jeho online podoby, zase zvýšený počet poptávek.

A jde to ze všech směrů, i od typů byznysu, které by člověk neočekával. Uzemnění prodejů a návštěvnosti zákazníků donutil firmy k činům. Investice do automatizace a digitalizace pravděpodobně nikdy nedávaly takový smysl jako teď (za předpokladu, že s nimi doteď nezačalo), když je na to několikatýdenní prostor.

Může jít o naprosté maličkosti, ale dost často si ani neuvědomíte, kolik firem zpracovává třeba faktury nebo objednávky tak, že si je po obdržení vytiskne, ručně je podepíše, naskenuje zpět a vytištěnou verzi si nechá v záznamech nebo s ní dokonce pracuje dál. Není to ale o tom, že by nástroje na digitalizaci procesů neexistovaly, často se jen používají nevhodně.

digitize

Na řadu tak vedle digitalizace přichází i automatizace procesů, které sníží vytíženost jedince. Jsou to kroky, které se můžou za den opakovat klidně stokrát, a přitom by stačil jednoduchý systém, který vše dokáže organizovat online, zajistit elektronický podpis a vše vykomunikovat s dalšími stranami. A takové systémy samozřejmě existují.

Obrovsky je to nyní vidět například ve zdravotnictví. Lékařské zprávy, recepty a spousta oficiálních dokumentů se řeší tradiční fyzickou cestou, takže je třeba je tisknout, vyplňovat a distribuovat fyzicky – přitom je poměrně jednoduché cokoliv ztratit, alterovat nebo jednoduše zapomenout, protože fyzický papír ve stovkách a tisících dalších hledáte mnohem složitěji, než když si kliknete na pole vyhledávání a napíšete dotaz.

Nedotčeni digitalizací

Slovenský startup Surglogs si z digitalizace lékařských zpráv dokonce udělal takový byznys, že už nyní dokázal na americkém trhu podepsat většinu největších sítí nemocnic a na další vývoj získat přes 100 milionů korun. Digitalizace a automatizace nás čeká prakticky v každém oboru, je jen otázkou kdy. A kde to dosud „nešlo“, ukazuje se, že v krizi jde leccos.

Navíc to nesouvisí jen se základními procesy ve firmě a samotným byznysem, ale také třeba vnitrofiremní komunikací nebo komunikací se zákazníky. Výběr auta, pojištění, potravin, léků, ale i digitálních produktů bude probíhat jak offline, tak online, a třeba se jen na dálku jednoduše spojíte se svým řezníkem, který vám maso ukáže, poté zabalí a pošle kurýrem na druhou stranu města. Vy i on šetříte čas, on navíc nepřijde o svůj byznys ani v krizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Před vypuknutím koronavirové krize řešily firmy nadbytek zakázek a enormní nedostatek lidí, tedy všichni, co měli ruce a nohy, byli ve firmě maximálně zapojeni tak, aby byli schopni dostát nasmlouvaným zakázkám. Zejména výrobní firmy, řemeslné firmy včetně služeb a pak třeba gastro segment jsou téměř nedotčeni digitalizací. Digitalizace nebyla prioritou,“ říká Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Důvod je přitom jasný – nikdo si nepřipouštěl, že by něco podobného jako aktuální situace kolem koronaviru mohla nastat.

Propad tržeb jako hnací motor změn

Digitalizaci ve firmách přitom nahrává především pokles tržeb. Pokud ze dne na den spadnou o 20, 30, 50, nebo dokonce 100 procent, podnikatelé jednoduše budou hledat další alternativní cesty. Mnoho firem tak v posledních týdnech začalo své zboží nabízet i na internetu nebo ho rovnou rozvážet zákazníkům, což často vypadá logicky a u zákazníků to funguje, ale jelikož doteď byznys běžel naplno i bez toho, tyto kanály se nevyužívaly.

„Nyní se firmy probírají z prvního šoku a zajímají se více o nové technologie, jsou donuceni situací. Velice vnímají sounáležitost mezi podnikateli, kteří si v této kritické době nabízejí řadu produktů a služeb zcela zdarma nebo za symbolické ceny. Také si podnikatelé ‚osahají‘, co vlastně z oblasti digitalizace opravdu využijí a co ne. Koronavirová krize zcela jistě napomůže pozitivním způsobem k rozšíření znalostí o digitalizaci a jejímu zavádění do praxe,“ říká Svobodová.

Dost dobře si toho je vědomo také brněnské vývojářské studio Snadnee, která se digitalizaci a přerodu z tradičnějších byznysů na online věnuje dlouhodobě. Její šéf Jan Ševčík potvrzuje, že za poslední týdny zaznamenalo Snadnee zvýšený zájem o své služby – ostatně v minulosti firma digitalizovala společnosti ze strojírenství, stomatologie nebo logistiky.

jansevcik

Šéf vývojářského studia Snadnee Jan Ševčík

„Například do české firmy Kubeso, která více než 25 let vyrábí kvalitní střešní a ateliérová okna, jsme přinesli první větší digitalizaci za posledních 10 let. Nové zakázky řešili pouze přes e-mail a Excel a vše ostatní bylo v papírech. S přicházející generační obměnou jsme tak zanalyzovali procesy, které by šly potenciálně digitalizovat a digitalizovali jak příjem a zpracování zakázek, tak i celý proces toho, na čem se pracuje. V další fázi plánujeme zefektivnění výroby, včetně kombinace senzorů a logistiky,“ zmiňuje jednu ze zakázek Ševčík.

V žertu šéf vývojářského studia říká, že se to celé může ve startupovém světě zdát jako sci-fi, ale opravdu takto funguje velké procento malých firem.

insidestory

Přečtěte si takéKdyž nerdi mění svět. Nová kniha o Facebooku odhaluje, co vedlo k vzestupu i pádům největší sociální sítě světaKdyž nerdi mění svět. Nová kniha o Facebooku odhaluje, co vedlo k vzestupu i pádům největší sociální sítě světa

„Dalším příkladem je cestovní kancelář, která vozí Čechy surfovat po celém světě. Sourozenci Tereza a Otmar Olivovi přepravili téměř 5 tisíc lidí každý rok, celé to ale řídili hromadou excelových tabulek, ručním zapisováním všeho, odesíláním každého e-mailu zvlášť. A není divu, zákazníci Surf-Tripu vyžadují osobnější přístup,“ popisuje Ševčík dalšího z klientů Snadnee.

„Tady už jsme vyvíjeli složitější systém na správu všech účastníků. Přihláška na webu se automaticky dostane do systému, přiřadí k surfaři, automaticky fakturuje a posílá podklady. Na základě těchto dat je pak vidět, kdo jede kam, co má za požadavky a jak s ním pracovat,“ dodává Ševčík. Z pohledu mladých technologických startupů samozřejmost, ale mezi tuzemskými firmami zdaleka ne standard.

surftrip

Systém Surf-Tripu pro správu objednávek

Snadnee tak v úvodu projde hrubou představu klientů, zpracuje úvodní analýzu a už v ní objeví často potenciální problémy a místa, která vyžadují zlepšení. Na základě toho se sestaví možná vylepšení, projde se implementační plán a postupně se tvoří řešení. Nejdůležitější je ale po zapojení do byznysu sledovat výsledky, měřit a podle toho optimalizovat – všechny změny jde totiž jednoduše ukázat na číslech.

V digitalizaci i automatizaci je tak bezpochyby budoucnost. Je jen otázka, jak ji lze napasovat na ten konkrétní případ firem, jelikož každá má naprosto jiné požadavky a často neví, kde začít. Proto je případné oslovení externích vývojářů možné řešení – reálně jde ještě před realizací spočítat potenciální ušetření času a efektivitu a tu si poté propočítat v nákladech.

Dobrý tým a příležitost pro rychlejší změny. Liftago, BeRider a Zásilkovna o tom, jak proplouvají krizí

liftago2-minInsider

Foto: Liftago

Taxík od Liftaga

0Zobrazit komentáře

Opatření vlády zavedená v důsledku pandemie koronaviru ovlivnila, a v některých případech až paralyzovala, chod značného množství do té doby fungujících sektorů. Své o tom ví i řada společností, kterým byla ze dne na den znemožněna či značným způsobem omezena jejich podnikatelská činnost.

Jak na takovou situaci zareagovali a co je současná situace naučila, na online konferenci Zonky Innovation Talk, jíž byl CzechCrunch mediálním partnerem, prozradili Ondřej Krátký z Liftaga, Martin Li z BeRideru a Milan Šmíd ze Zásilkovny.

Liftago a jeho balíková adaptace

Liftago se dříve soustředilo především na poskytování služeb v oblasti taxi dopravy. Ještě před samotným nástupem krize ale začalo přetvářet svou image z taxi platformy na univerzálnější platformu, která funguje nejen v oblasti přepravy osob, ale také zboží. A jak se ukázalo, auta plná balíků na místo cestujících byla v současné krizi zásadní.

Liftago začalo před přibližně dvěma lety vidět stále větší smysl v tom, že budou jejich vozy využívány nejen pro převoz pasažérů, ale i zboží. Za poslední dva roky tak začalo rozvážet zboží například pro Alzu a budovat partnerství se Zásilkovnou.

ondrej-kratky

Foto: Jan Husák/CzechCrunch

Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago

Proto když ze dne na den poptávka po taxislužbách klesla na 10 až 15 % oproti běžným hodnotám, vozy jen nestály zaparkované v ulici, ale začaly být naplno využívány pro expresní a hromadný převoz zásilek. Současná situace tak Liftagu v podstatě pomohla urychlit realizaci vize, kterou společnost již dlouhodobě měla.

„Logistická část je u nás teď velmi úspěšná a naše obrovské ambice se začínají plnit mnohem rychleji. Původně jsme byli na tisícovkách doručení, za březen a duben už jsme na nízkých desítkách tisíc doručení. V logistickém světě je to pořád jen plácnutí do vody, ale naše kapacity jsou neomezené,“ uvedl při online debatě Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf Liftaga.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Největším úkolem je tedy teď konvertovat poptávku, naučit trh a sami se přizpůsobit,“ pokračoval Krátký. Pro své nové partnery je Liftago schopno doručovat zboží ve velice krátkém čase a jasně zákazníkovi sdělit, v jaký čas může svou objednávku na zadané adrese očekávat. Navíc veškeré aktivity, které v současné době rozjelo ve velkém, nemá v plánu po skončení krize ukončit.

Krize jako katalyzátor příležitostí

Striktní opatření ve velkém zasáhla také oblast sdílené mobility. Lidé méně cestovali a ve městech ubylo zahraničních turistů, což mělo za následek méně koloběžek, kol i automobilů v ulicích. Tak úplně to ale neplatí pro BeRider od Škoda Auto DigiLab, tedy službu sdílených elektrických skútrů, kterých bylo možné v poslední době po Praze vidět poměrně hodně.

Tyto skútry, podobně jako například Rekola, byly nabídnuty nejdříve zdravotníkům a následně také celé veřejnosti na několik dní zcela zdarma. Právě bezplatná možnost jejich využívání spolu se stále se zlepšujícím počasím jsou podle Martina Li, CEO BeRideru, důvodem, proč je zelenobílých skútrů k vidění stále více a více.

berider-rouska

Foto: BeRider

Zdravotníci najeli na skútrech BeRider za měsíc 16 tisíc kilometrů

Právě poskytnutí celé služby zdarma pro zdravotníky, sestřičky a další byl jeden z prvních kroků, které služba v rámci nastalé krize udělala. I Martin Li, projektový manažer Škoda Auto DigiLabu, si velice pochvaloval flexibilitu celého týmu stojícího za službou BeRider, který jako CEO vede a který byl schopen realizovat tento nápad během dvou dnů.

Jeho tým měl také tu výhodu, že již před krizí ve velkém využíval online nástroje, a proto když nastala nutnost zavést home office, práce na denní bázi zůstala v podstatě stejná. Co ale bylo potřeba změnit, bylo permanentní dezinfikování sdílené přepravní techniky. To však není to jediné, co do BeRideru krize přinesla.

oliver-dlouhy-boxed

Přečtěte si takéOliver Dlouhý z Kiwi.com: Zákazníci od nás chtějí stovky milionů eur, které nemáme. Chápu je, ale čekáme stejně jako oniOliver Dlouhý z Kiwi.com: Zákazníci od nás chtějí stovky milionů eur, které nemáme. Chápu je, ale čekáme stejně jako oni

Martin Li uvedl, že coby projektový manažer se díky nastalé situaci začal mnohem více soustředit na vizi služby, kterou chce zákazníkovi přinést. „COVID-19 vnímám jako katalyzátor k tomu zjistit, kde spočívají veškeré klíčové body byznysu, a jako možnost soustředit se na to, co je hlavní, a to posilovat,“ prohlásil šéf BeRideru. Za tyto klíčové body Li označil především flexibilní tým a hledání technologických a procesních limitů.

berider-min

Foto: Citymove

Sdílený elektrický skútr BeRider

Pro BeRider je důležité také to, že jsou jejich skútry téměř 100 % využívány českými zákazníky a rezidenty Prahy. Není pro ně proto žádný problém, že na turisty hojně navštěvovaných místech v Praze nyní slyšíme pouze češtinu. Ti, kdo se na turisty soustředili, však nyní podle CEO BeRideru budou nuceni začít s takovými změnami, díky kterým budou schopni přežít i bez turistů. Jinak podle něj bude takové podnikání velice těžké.

Hibernace i extrémní nával

Své o problémech, které se objevily ze dne na den, ví také Zásilkovna, spadající pod mateřskou skupinu Packeta Group. Ta první dva měsíce letošního roku rostla obrovským tempem, pak ale přišlo zavření většiny maloobchodů a s tím i většiny z 2 900 výdejních míst v Česku.

Zásilkovna ale byla na tuto situaci připravena včetně scénářů týkajících se toho, jak pokračovat, pokud by k něčemu takovému skutečně došlo. „Scénáře se odvíjely od hibernace firmy, která díky zavření míst přišla o 80 % byznysu, což pro nás mohlo znamenat velký problém,“ vysvětlil Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta.

milan-smid

Foto: Packeta

Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta

Vládní výjimka naštěstí pro Zásilkovnu umožnila prodejnám, aby zboží alespoň vydávaly, což bylo podle Milana Šmída velice důležité. Zároveň s tím přišla nutnost dostat tuto informaci k samotným výdejním místům i e-shopům, které je využívají.

Když se to podařilo, stála před Zásilkovnou další výzva, a to nutnost připravit se na extrémní nával objednávek, protože lidé začali nakupování online využívat ve velkém a mnoho z nich i přímo na svou adresu. Jejich množství se dostalo na číslo vánoční sezony, na kterou se společnost běžně připravuje tři až čtyři měsíce.

Celý tým tak musel okamžitě zareagovat, začít využívat nové digitální nástroje a vytvořit způsob, jak svépomocí dostat k zákazníkům i ty zásilky, které pro ně nebyli schopni běžní přepravci rozvozit. Denně tak například sami najezdili i 15 tisíc kilometrů.

simona-kijonkova-boxed3

Přečtěte si takéZásilkovna pomalu vyjíždí z krize. Za první čtvrtletí hlásí dvojnásobný obrat a znovu otevírá výdejní místaZásilkovna pomalu vyjíždí z krize. Za první čtvrtletí hlásí dvojnásobný obrat a znovu otevírá výdejní místa

„Problémů, které jsme museli začít řešit, bylo strašně moc, ale naštěstí se podařilo otočit fungování firmy o 180 stupňů a urychlili jsme projekty, které jsme chtěli realizovat již dříve,“ nastínil Milan Šmíd část problémů a jejich řešení, které se navíc liší s každou zemí, ve které skupina působí a jejich nařízeními v souvislosti s koronavirem. Díky tomu je dnes Zásilkovna schopna odbavit denně přes 180 tisíc zásilek.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Číslo objednávek bude podle Milana Šmída v dlouhodobém horizontu nabírat na síle. Překlápět do online sféry se totiž začne stále víc sektorů, a to i ty, u kterých bychom to vůbec nečekali. Současnou situaci tak vidí i jako test pro doručovací společnosti, zda je jejich produkt dobrý a dokáže zaujmout natolik, že se k nim budou zákazníci, kteří nyní začali nakupovat online ve velkém, vracet i po krizi.

A jaký je závěr celé této konference? Jak uvedl Milan Šmíd, je velice těžké být připraven na něco, co přijde zde dne na den. Ale vždy je dobré mít připravené určité krizové scénáře, mít vše v interních systémech a dobře komunikovat uvnitř firmy i s okolím, a to i o nepříjemných možnostech.

Podle Ondřeje Krátkého z Liftaga se s nastalou situací dá vypořádat, pokud se můžete opřít o dobrý tým a byznys nestojí pouze na jedné noze. A Martin Li z BeRideru připomíná, že je nutné brát nastalou situaci jako výzvu, na kterou je nutné pružně reagovat. Ať už je to výměnou pasažérů za zásilky jako v případě Liftaga, rozvážkou balíků až k zákazníkům jako v případě Zásilkovny nebo poskytováním svých služeb zdarma těm, kteří to nejvíce potřebují, jako to udělal BeRider.

Zonky Innovation Talks jsou kulaté stoly se zástupci inovativních služeb a firem, navazující na soutěž Zonky Innovation Awards, která oceňuje služby šetřící lidem čas a peníze. Letošní ročník soutěže probíhal v uplynulých měsících a vyhlášení výsledků proběhne online 19. května.