Přechod do onlinu ve velkém. Digitalizace je budoucnost a často i jediná cesta, jak držet byznys v krizi nad vodou
I když už se postupnými krůčky blížíme k rozvolnění karanténních opatření a v následujících měsících nás snad čeká zlepšení celé situace, dva měsíce výpadku pěších zákazníků a uzavřené provozovny si vybraly svou daň a dost možná se podepíší i na následujícím půlroce. Téměř ze dne na den muselo skončit nebo ve velkém propouštět množství podniků, které na to jednoduše nebyly připraveny.
Jako na každé situaci je ale třeba hledat i pozitiva. Uzavření provozoven přispělo k velké digitalizaci, která proměňuje nejen e-commerce trh. Přední hráči na trhu s e-shopy hlásí rekordní nárůst uživatelů, stejně jako objednávek v partnerských e-shopech, digitální agentury, které se zaměřují na přerod byznysů z offlinu do jeho online podoby, zase zvýšený počet poptávek.
A jde to ze všech směrů, i od typů byznysu, které by člověk neočekával. Uzemnění prodejů a návštěvnosti zákazníků donutil firmy k činům. Investice do automatizace a digitalizace pravděpodobně nikdy nedávaly takový smysl jako teď (za předpokladu, že s nimi doteď nezačalo), když je na to několikatýdenní prostor.
Může jít o naprosté maličkosti, ale dost často si ani neuvědomíte, kolik firem zpracovává třeba faktury nebo objednávky tak, že si je po obdržení vytiskne, ručně je podepíše, naskenuje zpět a vytištěnou verzi si nechá v záznamech nebo s ní dokonce pracuje dál. Není to ale o tom, že by nástroje na digitalizaci procesů neexistovaly, často se jen používají nevhodně.
Na řadu tak vedle digitalizace přichází i automatizace procesů, které sníží vytíženost jedince. Jsou to kroky, které se můžou za den opakovat klidně stokrát, a přitom by stačil jednoduchý systém, který vše dokáže organizovat online, zajistit elektronický podpis a vše vykomunikovat s dalšími stranami. A takové systémy samozřejmě existují.
Obrovsky je to nyní vidět například ve zdravotnictví. Lékařské zprávy, recepty a spousta oficiálních dokumentů se řeší tradiční fyzickou cestou, takže je třeba je tisknout, vyplňovat a distribuovat fyzicky – přitom je poměrně jednoduché cokoliv ztratit, alterovat nebo jednoduše zapomenout, protože fyzický papír ve stovkách a tisících dalších hledáte mnohem složitěji, než když si kliknete na pole vyhledávání a napíšete dotaz.
Nedotčeni digitalizací
Slovenský startup Surglogs si z digitalizace lékařských zpráv dokonce udělal takový byznys, že už nyní dokázal na americkém trhu podepsat většinu největších sítí nemocnic a na další vývoj získat přes 100 milionů korun. Digitalizace a automatizace nás čeká prakticky v každém oboru, je jen otázkou kdy. A kde to dosud „nešlo“, ukazuje se, že v krizi jde leccos.
Navíc to nesouvisí jen se základními procesy ve firmě a samotným byznysem, ale také třeba vnitrofiremní komunikací nebo komunikací se zákazníky. Výběr auta, pojištění, potravin, léků, ale i digitálních produktů bude probíhat jak offline, tak online, a třeba se jen na dálku jednoduše spojíte se svým řezníkem, který vám maso ukáže, poté zabalí a pošle kurýrem na druhou stranu města. Vy i on šetříte čas, on navíc nepřijde o svůj byznys ani v krizi.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.