Preciosa otevřela materiálovou knihovnu. Za českými řemeslníky míří milovníci skla z celého světa

Kamenický Šenov je mekkou sklářského řemesla. V novém DesignLabu se o tom mohou přesvědčit fanoušci výjimečných svítidel odkudkoliv.

design-lab-nahled

Foto: Preciosa Lighting

V Kamenickém Šenově vznikl unikátní kreativní prostor Preciosa DesignLab

0Zobrazit komentáře

Časně z rána přijíždíme do Kamenického Šenova. Cesta je to takřka magická, jelikož v jejím průběhu projíždíme krásně tvarovanou krajinou Ralské pahorkatiny. Bezděz se vznáší v ranní mlze, která zaplňuje každý dolík i údolí. Sluneční paprsky nás tak vítají až ve chvíli, kdy míjíme Panskou skálu a o pár okamžiků později parkujeme v srdci Křišťálového údolí, které je sídlem společnosti Preciosa Lighting. Jdeme se totiž podívat na nově otevřenou laboratoř designu, kreativní prostor Preciosa DesignLab.

Historie české sklárny Preciosa Lighting sahá až do roku 1724. Tehdy dostal brusič skla Josef Palme z Práchně u Kamenického Šenova královské povolení k výrobě lustrů, čímž započala průmyslová výroba svítidel v Čechách a z českého Křišťálového údolí se lustry dostaly až do Zrcadlové síně ve Versailles nebo na korunovaci Marie Terezie. Místní skláři tak ve své práci nesou historii, na kterou mohou být skutečně hrdí.

Většinu historických dokumentací a výkresů se podařilo dochovat, takže Preciosa Lighting může navazovat na cennou tradici, která začala téměř přes třemi sty lety. Pod jednou střechou nyní sdružují na sto řemesel, díky nimž mají pod kontrolou celý proces výroby každého jednotlivého osvětlení. Právě díky tomu, že se v Kamenickém Šenově daří sdružovat celý tvůrčí proces a znalosti, se zde rozhodli vytvořit unikátní materiálovou knihovnu pro designéry.

„Věděli jsme, že ve zdejším regionu je neuvěřitelné množství znalostí mezi lidmi, kteří tady pracují, ale ty znalosti nebyly nikdy strukturované. Přitom mají ohromnou kulturní, vědeckou i řemeslnou hodnotu. Chtěli jsme tak vytvořit prostor, kde budeme moci vše přehledně zorganizovat,“ vysvětluje Michael Vasku, jeden z kreativních ředitelů Preciosa Lighting.

design-5

Foto: Preciosa Lighting

Michael Vasku, kreativní ředitel Preciosa Lighting

V době, kdy do sklářské společnosti nastupoval společně s Andreasem Klugem, se zrovna vyprázdnil prostor montážní dílny s rozlohou dva tisíce metrů čtverečních, díky střešním oknům navíc vydatně prosvětlený. Rozhodli se tedy, že jde o ideální prostředí pro vytvoření právě takové knihovny, kde by mohli uspořádat přibližně 2 500 komponentů v různých tvarech, velikostech, barvách a úpravách.

Prezentace možností i zdroj inspirace

„Věděli jsme, že tím také dopřejeme příjemnou změnu pracovního zázemí našim týmům. Je to tak interní zdroj inspirace pro naše zaměstnance, ale zároveň je to prostor určený také pro naše klienty, designéry, architekty či developery. Stále více se totiž soustředíme na zakázkovou výrobu na míru, takže nyní máme místo, kde můžeme klientovi ukázat možnosti, limity a především je inspirovat,“ dodává Vasku.

Se zápalem vypráví o historii výroby svítidel, kterou se sem podařilo dostat prostřednictvím příběhu křišťálu a dekorativního osvětlení a na kterou se mnohdy zapomíná. „Historické výrobky jsou stále zdrojem velké inspirace a také možností, jak udržovat sklářství v regionu s přihlédnutím k původním postupům. Vycházíme z nich například při našich signature designech,“ přibližuje kreativní ředitel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vasku nás provádí celým DesignLabem, který má charakter enfilády lemované jednotlivými komponenty ze sklářské dílny i samotnými ukázkami výsledných svítidel. Celý prostor by se dal označit za ráj pro milovníky skla, jelikož se zde tento materiál objevuje ve všech možnostech zpracování, ve všech tvarech a barvách.

Kreativní ředitel se nadšeně zastavuje u každé expozice a vysvětluje nám, jak se proměňuje povaha osvětlení, když se využije opálové sklo, nebo jaký je rozdíl mezi stříkanou barvou a tavenou barvou. Ale sám říká, že osobně preferuje co do osvětlení naprostý minimalismus. „Doma si při večeři svítíme svíčkami. Není totiž nic hezčího než světlo z ohně,“ usmívá se.

Někteří klienti již mohli DesignLab vyzkoušet na vlastní kůži, jelikož se komponenty postupně zaplňoval v průběhu posledních několika měsíců. A i když měli možnost do Kamenického Šenova přijet i dříve, když si chtěli prohlédnout, jak vzniká jejich projekt, nemohli se do hloubky ponořit do samotného procesu výroby a do možností, které skýtá.

designlab-2

Foto: Preciosa Lighting

Preciosa DesignLab je určený především pro designéry, ale také pro klienty

„Od klientů máme skvělou vazbu. A myslím, že skvělou ukázkou toho, o jak velkou změnu pro naši společnost jde, je fakt, že sem za posledních deset let přiletěly dvě helikoptéry – a v obou případech to bylo v uplynulém měsíci. Velmi bohatá klientela má zájem se přijet podívat přímo do srdce české sklářské tradice, a to je vážně pozitivní,“ říká Vasku.

Sklářská tradice dosahující jedné miliardy

Celkové náklady na vytvoření Preciosa DesignLab se vyšplhaly na 45 milionů korun a samotný projekt začal vznikat již v roce 2016. Generální ředitelka Preciosa Lighting Lucie Karlová v tomto kontextu doplňuje, jak moc je pro společnost důležité investovat do podobných strategických projektů – v případě DesignLabu o to více, jelikož zakázková výroba v současnosti tvoří 96 procent ročního obratu.

„Ročně očekáváme obrat zhruba 900 milionů a plně se soustředíme na zakázkovou výrobu. Velmi důležité jsou pro nás investice – z posledních let jde o 130 milionů a investiční úroveň držíme i přes krizové období. Jsme totiž přesvědčení, že teď je správný čas pro investování do budoucnosti. Až překonáme operativní komplikace, kterým nyní čelíme, pomohou nám současné investice v dalším růstu,“ říká Karlová.

design-2

Foto: Preciosa Lighting

V prostoru se nachází na 2 500 komponentů

Zmíněné komplikace začaly s pandemií covidu, pokračovaly ukončením veškerých obchodních aktivit v Rusku, kde měla Preciosa Lighting rozběhnutou spoustu projektů, a nyní se projevují v podobě energetické krize. „Náš provoz je velmi náročný na plyn a na začátku jsme čelili riziku, že plyn nebude vůbec. Věříme, že tento model nenastane, byť jsme se na něj připravili. Nyní řešíme především zvýšené náklady,“ vysvětluje Karlová.

I přes úsporná opatření se celkové náklady na energie vyšplhaly z původních 30 milionů korun za rok na 100 milionů. Ceny měla Preciosa Lighting zafixované do konce letošního kalendářního roku, pro příští rok zatím nemá dodavatele a probíhají četná jednání. Dle slov ředitelky společnosti se tak stále snaží balancovat mezi provozní potřebou a strategickým rozvojem společnosti.

Součástí rozvoje je také digitalizace DesignLabu, díky které je přístupný z kanceláře či studia z jakéhokoliv kontinentu. Nicméně Kamenický Šenov za návštěvu skutečně stojí – ať už kvůli okolní přírodě, nebo kvůli atmosféře, kterou mu propůjčují zdejší řemeslníci neboli Strážci světla, jak jim tady hrdě říkají. A nezáleží, jestli sem člověk přijede autobusem, autem nebo přiletí helikoptérou. Zážitek je to pokaždé stejně inspirativní.

Dvacetikilový přelud. Renomovaná pražská galerie v aukci poprvé nabídne dílo skláře Lukáše Nováka

Galerie Kodl se neohlíží jen do výtvarné minulosti, ale dává prostor i současným českým umělcům. Třeba vyhledávanému sklářskému designérovi.

novak-nahled

Foto: Saša Dobrovodský

Lukáš Novák je v současnosti jedním z nejvyhledávanějších českých sklářských designérů

0Zobrazit komentáře

Lukáš Novák, přední český designér a sklář, se ve světě užitého umění proslavil setem na přípravu filtrované kávy V60 in Wonderland. Díky jeho zápalu pro znovuoživení skla s příměsí drahých kovů vznikly vázy a další objekty evokující pohled na planety naší Sluneční soustavy, k dokonalosti vybrousil také výroční aukční lahev pro Plzeňský Prazdroj. Ve své nejčerstvější tvorbě se však vydal na trochu jinou cestu. A jeho dílo díky tomu v aukci poprvé nabídne renomovaná Galerie Kodl, která staví na více než sto letech rodinné sběratelské tradice.

Řeč je o objektu Pretty Mirage, který se v Galerii Kodl bude dražit během její 88. aukce 27. listopadu. Spolupráce s galerií přitom dle Novákových slov vzešla především z náhody a také společných sympatií. Vzájemně se sledovali na sociálních sítích, a když Novák zaregistroval platformu Kodl Contemporary, která se zaměřuje na současné umění, usoudil, že jde o skvělý impulz pro navázání spolupráce.

„Kodl Contemporary je projekt nejmladší generace rodiny a moc mě baví, že v sobě nese mix neuvěřitelné expertízy v historii a souvislostech umění, ale i současný, progresivní pohled na kreativní byznys. Když mi Kodlovi nabídli účast na 88. aukci, neváhal jsem a pro tuhle příležitost jsem vytvořil zatím svůj největší kus skla,“ popisuje Novák, který patří mezi největší české sklářské hvězdy.

Pretty Mirage vychází ze série nástěnných skleněných objektů s názvem Pretty Little Mirage, které Lukáš Novák poprvé představil v loňském roce na Designbloku. Limitovanou edici šesti kusů skla zasazených do leštěné oceli vystavil v prostorách budovy Komunardů XXXV od architekta Stanislava Fialy. „Kombinace materiálů nerezové oceli a broušeného křišťálu je pro mě nejklasičtější formát. Novinka Pretty Mirage je ale třikrát větší, takže jsem raději vypustil přívlastek little.“

mirage

Foto: Lukáš Novák

Objekt Pretty Mirage se bude dražit 27. listopadu

Objekt, jehož vyvolávací cena je 200 tisíc korun, má neuvěřitelných 21 kilogramů a je vyřezaný a vybroušený z jednoho 48kilového bloku optického skla. „Chtěl jsem sklo ukázat v jeho nejčistší možné podobě, objekt tedy není rámován ocelí. Jde o takovou moji osobní ódu na tuto matérii, která mě fascinuje a provází celý život. Rád říkám, že vlastnosti skla jsou paralelami k vlastnostem lidského těla. Je křehké stejně jako život sám, má své limity, které však lze silou vůle a pílí posouvat v zdravých, žitelných mezích,“ vysvětluje tvůrce.

Objekt Pretty Mirage se ale nevymyká jen svou velikostí, ale i hrou s hloubkou a barvami, díky které vznikají na jeho povrchu zajímavé optické klamy. Člověka láká využít ho jako běžné zrcadlo, pohled do něj odraz kaleidoskopicky roztříští. Díky technice pokovování objekt hraje všemi odstíny duhy, které se vzájemně prostupují – avšak jedině při čelním pohledu. Tahle iluze mizí, když se na Pretty Mirage člověk podívá ze strany. Podobně jako od fata morgány z něj tak pozorovatel není schopen odtrhnout oči.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Masivní blok s vybroušenými plochami mohl vzniknout díky spolupráci Nováka s proslulou brusičskou rodinou Tregnerových. Ti jako jedni z mála dokáží s váhově i objemově náročným kusem manipulovat tak, aby bylo dosaženo bezchybného ručního brusu. Navíc stáli na začátku Novákovy cesty ve sklářském řemesle, takže se prostřednictvím této spolupráce mohl nyní ohlédnout za svými tvůrčími kořeny.

„Technicky vyšel objekt perfektně. Je to kus skla vyrobený holýma rukama mistrů brusičů a je doslova na hranici vyrobitelnosti, která stojí na desítkách hodin ruční práce. Desítky hodin mít v rukou něco tak křehkého jako je sklo a chtít co nejdokonalejší provedení každé hrany – to je neuvěřitelné mistrovství,“ přibližuje mladý sklář.

Novák dodává, že nyní vstupuje do nové fáze své tvůrčí cesty, a právě u příležitosti aukce se rozhodl nástěnné dílo uchopit v nových souvislostech. Sklo totiž začíná být čím dál náročnější materiál, hlavně z hlediska výroby. „Skláren i sklářů ubývá a flexibilita těch zbývajících velmi pokulhává. Vždy jsem se považoval za naprostého nerda, který chce o skle vědět nejvíc a dostávat jej na hranu možností – některé z nich ale bohužel nyní vlivem externích faktorů nejsou reálné,“ říká.

vaza

Foto: Lukáš Novák

Pro kolekci Amalín vytvořil Novák vlastní druh skla

Dobře si tak uvědomuje, že do budoucna není udržitelné sklo vyrábět a prodávat ve formě, jakou volil doposud. Začíná se tak více soustředit na zakázkovou výrobu a tvoří hlavně objekty, které jsou součástí zajímavých architektonických projektů, svítidla pro soukromé klienty i značky a pokračuje ve volné tvorbě vlastních limitovaných kolekcí.

Kromě úspěšného vytvoření objemného skleněného přeludu se Novákovi v uplynulém roce dařilo i v jiných rovinách. A to i přes to, že je pro něj složité rychle reagovat a přizpůsobovat se měnícímu se světu. Podařilo se mu rozšířit utilitárně estetickou řadu Opalin tvořenou sklenicemi a vázami, kterou zpestřil novými barvami i tvary. Z autorské kolekce Amalín se mu podařilo udělat e-shopový bestseller.

„Kolekce je vytvořená mou vlastní technologií. Připomíná pohled z vesmíru na různé fantaskní planety. Barevnost a kresba je tvořena oxidy drahých kovů, které při tavení skloviny reagují a vytvářejí krásný, dynamický povrch. V nadcházejících letech se chci více zaměřit na techniku tavené skleněné plastiky, kde vidím velký potenciál a budoucnost. Tahle technika totiž skoro nemá limity, to mě na ní ohromně baví. Zatím asi nechci předbíhat, každopádně se moc těším na budoucí tvůrčí procesy, nápadů i energie je dost,“ uzavírá Novák.

Galerie Kodl je aukční, prodejní a výstavní síň založená na více než stoleté rodinné sběratelské tradici. Zaměřuje se na nákup a prodej obrazů, kreseb, grafik a plastik českého výtvarného umění 19. a 20. století. V čele týmu odborníků a historiků umění stojí současný vlastník Martin Kodl, jenž zastupuje čtvrtou generaci rodinné tradice. V galerii padl v letošním roce prodejní rekord, když se během 87. aukce vydražil obraz Staropražský motiv od Bohumila Kubišty za 123,6 milionu korun včetně aukční přirážky.

pretty-mirage-1

Foto: Lukáš Novák

Pretty Little Mirage Lukáš Novák poprvé představil na loňském Designbloku