Před 25 lety vyšel Matrix, jedno z nejlepších sci-fi všech dob. Dodnes ohromuje efekty i filosofií
Matrix vstoupil do kin 31. března roku 1999 a mnoha divákům zcela změnil pohled na realitu. V základu jde ale o příběh velké lásky.
Kultovní sci-fi Matrix slaví 25 let
Co je to Matrix? Když diváci na jedno z nejvýznamnějších akčních sci-fi vůbec před 25 lety mířili do kina, neznali na tuto otázku odpověď. A dokonce dnes, když o slavném snímku sester Wachovských bylo napsáno nespočet řádků a řečeno nespočet slov, si mnozí stále tak docela neuvědomují, kolik významových rovin v sobě obsahuje. A za čtvrt století Matrix neztratil prakticky nic ze svojí relevance – možná právě naopak.
Ačkoliv upoutávky filmu odhalovaly mnoho záběrů jak ze skutečného světa, tak z virtuální reality vytvořené stroji, postapokalyptické prostředí i souboje popírající fyzikální zákony, nebylo vůbec zřejmé, jaká je mezi tím vším spojitost. Aby to zjistili, museli diváci takříkajíc následovat bílého králíka, stejně jako Alenka do říše divů a hrdina Neo do pustiny reality za rozpuštěným zrcadlem. Matrix se tak, když 31. března roku 1999 vstoupil do kin, postaral nejen o jedno z největších překvapení v dějinách filmu, ale také u mnoha diváků zcela rozložil to, jak do té doby vnímali svět, v němž žili.
Jak ve filmu, který právě slaví čtvrt století od vydání, vysvětluje Neův mentor Morpheus, Matrix „je svět, kterým ti zaslepili oči, abys neviděl pravdu.“ Je to zcela přesvědčivá simulace představy „dokonalého světa“, do níž jsou lidé nevědomky připojení. Jejím účelem je přimět lidstvo k poslušnosti a využít ho pro sběr zdrojů – v původním konceptu výpočetního výkonu lidských mozků, ve filmu kvůli zjednodušení pro energii. Neo, zprvu obyčejný programátor a hacker, se ale stane součástí relativně malé hrstky lidí, kteří se od systému odpojili a jsou rozhodnutí bojovat za osvobození všech.
Námět Matrixu tak poskytnul perfektní kombinaci velkolepého konceptu s filosofickými, společenskými nebo politickými aspekty a s velkým prostorem pro žánrové atrakce. Typově film spadá do subžánru kyberpunku, který je v základě dystopií o rozpadu společnosti i lidského těla vlivem všemocných korporací a technologie. Wachovské ale tato známá témata zpracovaly osobitým způsobem a dodaly jim větší hloubku.
Tehdy ještě neznámé filmařky měly scénář pro svoje ambiciózní sci-fi napsaný už v roce 1994 a před oči vedení studia Warner Bros ho dostaly díky své práci na filmu Nájemní vrazi. Jelikož to ovšem byl náročný a nákladný projekt, nejdříve napsaly a režírovaly kriminální thriller Past. Právě jeho kritický úspěch nakonec zajistil, že studio relativně nezkušeným a neověřeným režisérkám dalo přes 60 milionů dolarů (přes 111 milionů dnes) a plnou kreativní kontrolu nad filmem, kterému sami manažeři Warnerů pořádně nerozuměli.
Přesvědčit studio, aby schválilo natočení tak náročné látky, ale byl jen začátek. Původně měli v Matrixu hrát zcela jiní lidé – zatímco Wachovské chtěly do role Nea Johnnyho Deppa, Warner Bros. chtělo Brada Pitta nebo Willa Smithe. Ti ale roli odmítli, a nakonec ji dostal Keanu Reeves. Pro postavu Morphea se zase zvažoval Sean Connery, Gary Oldman nebo Samuel L. Jackson, než se dostalo k Laurenci Fishburnovi. A všichni museli projít měsíci a měsíci bojového tréninku s choreografem hongkongských akčních filmů, což Reevese i Huga Weavinga (alias agenta Smithe) stálo mnohé úrazy.