Před 25 lety vyšlo Hidden & Dangerous. První česká hra, která vypadala světově, vzpomíná Daniel Vávra
Vzpomínáte si, jak jste v čele čtyřčlenného komanda SAS šli bojovat s nacisty? Už je to čtvrt století, tak si to připomeňte.
Přesně před pětadvaceti lety vyrazily české hry na světovou ofenzivu, která trvá dodnes. Vyšla totiž taktická akce Hidden & Dangerous od studia Illusion Softworks, válečná videohra, která v lecčems předběhla dobu a jež patří k polozapomenutým klenotům českého herního průmyslu. Jak na ni vzpomíná programátor Michal Bačík anebo Daniel Vávra, který na ní také pracoval?
Že mají české videohry zvučné jméno i za hranicemi, to ví každý, kdo zná sérii Arma, kdo vyzkoušel Gray Zone Warfare, kdo se těší na Kingdom Come: Deliverance 2 nebo kdo obdivuje zručnost studia Amanita Design. Jenže domácí hry se ve světě prosazují už dlouho. Přinejmenším od 29. července 1999. Od okamžiku, kdy vyšlo Hidden & Dangerous. Česká hra, která krátce po svém vydání prodala stovky tisíc kusů – a pár let po něm dokonce milion.
„Dnes je to už dávno zapomenutý projekt. Ale byly to krásné časy,“ vzpomíná pro CzechCrunch hlavní (a jediný, ale o tom později) programátor hry Michal Bačík. Ten už měl zkušenosti s vývojem her pro pradávný počítač Commodore C64, ale zastaralý stroj chtěl vyměnit za práci na pořádném titulu pro PC.
„Samotná existence hry mě přivedla do studia Illusion Softworks. Byla to první česká hra, která vypadala od začátku světově a já na ní chtěl pracovat,“ přidává své vzpomínky známý vývojář Daniel Vávra. Pro něj to byla vůbec první hra, do jejíž tvorby se zapojil. Byť jen okrajově, ale o to větší herní kariéru se dvěma vrcholy v podobě Mafie a Kingdom Come: Deliverance vybudoval.
Kanceláře byly v Brně na konci Cejlu. Cestou do práce občas ležel na chodníku ohořelý gauč vyhozený z okna.
Jenže pozdní devadesátá léta byla nejen krásná. Ale i pořádně divoká. Videoherní vývoj nevyjímaje. A v této době podnikatel Petr Vochozka, dost možná ta největší osobnost rodícího se herního průmyslu v Česku, zakládá studio Illusion Softworks. Vochozka byl jedním z prvních domácích vydavatelů a distributorů videoher, po několika letech v rychle rostoucím odvětví se ale odmlčel a k této kapitole svého života a byznysu se už dlouhá léta nevyjadřuje a nevrací.
Zpátky v devadesátkách ale právě Vochozka s Illusion Softworks rozjíždí vývoj Hidden & Dangerous. Válečné hry, v níž se běhání a střílení z pohledu třetí či první osoby spojuje s taktizováním a velením celému týmu jako ve strategickém žánru. Tyhle nemalé ambice se navíc mají realizovat v dost punkových podmínkách.
„Když jsem přišel do Brna do sídla firmy, dostal jsem místnost na spaní, stůl a PC. Takže ubytování bylo zdarma a neměl jsem to daleko do práce,“ říká s úsměvem Bačík. Nebyl v tom sám. „Různí lidé, včetně mě, dlouho přespávali v kancelářích, aby ušetřili za nájem, protože moc peněz jsme nebrali. Kanceláře byly v pistáciově natřeném činžáku v Brně na konci Cejlu, takže cestou do práce občas ležel na chodníku ohořelý gauč vyhozený z okna. Byla to podivuhodná jízda nahoru a dolů,“ přidává Vávra.
Tenhle punk navíc nebyl znát jen v kancelářích a jejich okolí, ale i v samotném vývoji. „Byl to naprosto amatérský, nadšenecký a často divoký chaos. Nikdo neměl naprosto žádné zkušenosti s ničím. A už vůbec ne s řízením týmu lidí a vývojem her. Takže docházelo k naprosto dětinským omylům, chybám a situacím,“ dodává Vávra.
Tehdejší podmínky jsou dnes prakticky nepředstavitelné. A to i pro nezávislé vývojáře z malých studií. „Technicky to byl pravěk. Neměli jsme lokální síť, všechnu práci jsme si předávali na disketách. Internet šel přes modem, takže byl dostupný jen pro pár vyvolených a jen tehdy, když nikdo nepoužíval telefon,“ popisuje Báčik.
Jestli jste až později narození, tak disketa byla plastová věc, co se strkala do počítače a sloužila k přenášení dat. Jako flash disk. Akorát že s kapacitou, která by nestačila na dnešní fotku z telefonu. A ano, kdysi dávno jste nemohli současně používat telefon (samozřejmě pevnou linku, na mobily zapomeňte) a internet najednou.
Jednou k nám vtrhli kolegové, vyrvali televizi ze zástrčky a odnesli ji pryč, protože dospěli k názoru, že se flákáme.
Každopádně i samotná tvorba technologického jádra Hidden & Dangerous byla dnešním pohledem velmi… specifická. Vochozka chtěl pro hru původně licencovat už hotový 3D engine, Michal Bačík měl s 3D tvorbou totiž jen omezené zkušenosti. „No a dopadlo to tak, že jsem si půjčil Petrovu grafickou kartu – asi jedinou ve firmě – a 3D engine jsem vyrobil. S nulovými zkušenostmi, ale s obrovským nadšením. Často jsem pracoval i čtrnáct hodin denně,“ vzpomíná.
Jenže i v takových podmínkách se hry tvořily. A to hry úspěšné, ale nepředbíhejme. Co totiž čerstvě narozené herní firmě nechybělo, to byly podnikatelské schopnosti zakladatele. „On se už tehdy v byznysu skvěle vyznal. Dodnes mě to fascinuje. Neměli jsme skoro nic, ale on to i tak dokázal prodat. Občas jsem si říkal, že by mohl prodávat klidně cukr – a byl by stejně úspěšný,“ říká Bačík.
To „nic“, co v Illusion Softworks (ne)měli, byla demoverze Hidden & Dangerous. Taktické akce zasazené do druhé světové války, v níž hráč v čele čtyřčlenného komanda britské Special Air Service plní ty nejtajnější sabotážní mise proti nacistickému Německu. Pár měsíců předtím, než vyšel Medal of Honor, a čtyři roky před prvním Call of Duty vznikla hra s mnohem propracovanější hratelností a realističtějším pojetím největšího konfliktu historie.
Na tohle lákavé dílo začal Vochozka vábit vydavatele. První zájemce z Německa odmítl, na nabídku britské firmy Take-Two Interactive už ale kývl. A zadělal tak na 350 tisíc prodaných kopií za ani ne rok od červencového vydání. „Po technické stránce vývoji úplně nerozuměl, ale v byznyse byl tak trochu génius. Řešil mnohem vyšší level věcí než my, vývojáři. I když jsem si občas zanadával, že zatímco my potíme krev, on si na počítači hraje nějaké motorky,“ přidává úsměvnou vzpomínku Bačík.
A i když mu s růstem Illusion Softworks nové nastavení firmy nevyhovovalo a skončil, pozitivní vzpomínky u Bačíka převážily. „V jisté fázi vývoje jsme byli i kámoši. Zašli jsme na pivko, na diskotéky. Pomohl mi sbalit holku, se kterou jsem pak chvíli chodil. Myslím, že i ze zištných důvodů, aby mě víc ukotvil v Brně a abych neodešel od rozdělané práce,“ dodává další úsměvnou anekdotu programátor.