Před nástupem na váhu. Novozélandské aerolinky začnou vážit cestující, pomůže to s bezpečností

Air New Zealand ujišťují, že půjde o zcela anonymní proces – a nikdo váhu neuvidí. Zvážit chtějí deset tisíc pasažérů.

Filip HouskaFilip Houska

air-new-zealand

Foto: Sébastien Goldberg/Unsplash

Letadlo novozélandských aerolinek

0Zobrazit komentáře

Je běžné, že se před odletem váží zavazadla mířící do zavazadlového prostoru. Že by se ale před nástupem na palubu vážili také samotní cestující, to zvykem není. Novozélandské aerolinky nicméně tento postup nově zavádí, aby dokázaly lépe stanovit hmotnost letadla – a tím pádem dokázaly například zajistit lepší vyvážení stroje. Samy ale ví, že jde o citlivé téma, proto zavedou kroky, které by měly pasažéry před vážením o něco uklidnit.

Nový průzkum potrvá jeden měsíc a jeho cílem není cestující nijak diskriminovat, nýbrž jejich tělesnou hmotnost použít jako údaj, z něhož se vypočítá průměrná váha. Letecké společnosti mají totiž zpravidla dvě cesty, jak průměrnou hmotnost určit – buď ji mohou odvíjet od úřady stanovených standardních čísel, nebo udělat právě vlastní průzkum, který chce konkrétně Air New Zealand teď provést na deseti tisících lidí.

Aerolinky zároveň pasažéry ujišťují, že během vážení, které probíhá u vchodu do odbavovací haly pro mezinárodní lety z aucklandského letiště, nikdy nebude viditelný žádný displej, tudíž jejich váha nebude nikomu na očích. Dokonce ani personál nemá mít informace o tom, kolik daný jedinec váží – informace mají být anonymní i pro zaměstnance. A když na to přijde, cestující může vážení odmítnout, nejde tak o povinnou záležitost.

„Vážíme všechno, co je v letadle. Od nákladu přes jídlo na palubě až po zavazadla v zavazadlovém prostoru. U zákazníků, posádky a kabinových zavazadel používáme průměrnou hmotnost, kterou získáme při provádění tohoto průzkumu,“ říká Alastair James, který v Air New Zealand zastává pozici specialisty pro zlepšení kontroly zatížení. A dodává, že účast v průzkumu pomůže aerolinkám i s bezpečností ve vzduchu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O vážení cestujících před nástupem do letadla se mluví už delší dobu a Air New Zealand nejsou jedinou leteckou společností, která s ním experimentuje. V roce 2017 zavedl vážení také finský Finnair, o dva roky před ním něco podobného zavedly i Uzbekistan Airways, jež dokonce varovaly, že vysoce obézní lidi mohou z přepravy vyloučit. Rozruch v roce 2013 způsobily i aerolinky státu Samoa, které chtěly cestující podle váhy zpoplatňovat. Pak ale otočily.

Přesnější stanovení celkové hmotnosti letadla navíc může být užitečné také v případě tankování paliva, kdy se zvládne lépe vypočítat, jaké množství letadlo skutečně k přepravě potřebuje. Co se týče aktuální, úřadem stanovené hmotnosti, jedná se o 86 kilogramů pro všechny osoby starší třinácti let. Do hmotnosti se počítají i zavazadla, která si s sebou cestující berou na palubu.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Výběr kempu co nejjednodušeji. Platforma Dokempu lépe vyhledává, třeba i podle zajímavostí v okolí

Před létem se cestovatelé shánějí po vhodném ubytování v přírodě. Oblíbená služba, která umí sehnat kemp, prošla vylepšením a kromě Česka pokrývá i další země.

Platforma Dokempu chce pomoci s výběrem vhodného místa pro táboření

0Zobrazit komentáře

Léto se blíží. A to znamená daleko více několikadenních výletů do přírody, kdy řada turistů, cyklistů či vodáků složí svou hlavu ve stanu či jen tak pod širákem. Ve většině případů k tomu využívají kempy, které si mohou jednoduše vyhledat i v aplikaci Dokempu. Ta si prošla proměnou, která z ní dělá šikovnější nástroj pro všechny cestovatele po Česku i dalších státech.

Kdo hledá ten nejlepší hotel, zamíří například na Booking, kdo hledá kvalitní kemp, může se inspirovat na platformě Dokempu. Tu koncem roku 2021 převzala pod svá křídla půjčovna karavanů Campiri, respektive skupina Nomiverse spolu s investiční skupinou Miton.

Celá platforma si prošla modernizací, takže by pro své uživatele měla být ještě příjemnější. „Nejvíce jsme se soustředili na inteligentní vyhledávání, které stará verze postrádala, a na responzivní design pro mobilní zařízení,“ přibližuje změny šéf Dokempu Zbyněk Janyška. „Jsme na začátku, řada užitečných funkcí ještě přibude,“ dodává.

Uživatelé na jednom místě aktuálně naleznou necelých deset tisíc kempů a dalších míst určených ke složení hlavy v přírodě. Při výběru toho nejlepšího se lze řídit hned několika kritérii. Každému z kempů je možné udělovat hodnocení, díky čemuž lze rychle selektovat lepší kempy od horších.

Filtr také dokáže nabídnout tábořiště blízko u vody, například pro vodáky a rybáře, dále kempy vhodné pro rodiny, cyklisty, ale vybírat si lze i podle zajímavostí v okolí nocležiště, jeho vybavenosti či umístění. Ve výběru mají díky propojení s Campiri logicky své místo také autokempy, kam lze zajet s karavanem.

dokempu2

Foto: Dokempu

Modernizace přinesla větší přehlednost i nové funkce

V profilu každého z kempů lze najít veškeré potřebné kontakty pro provedení rezervace, případně kemp přímo kontaktovat skrze přiložený formulář. Dále nechybí popis místa, jaké typy ubytování nabízí a hodnocení spolu s recenzemi. Zájemce se tak už dopředu od ostatních hostů může dozvědět, jaké má kemp prostředí, jaký je personál, jak je ekologický či jaké je jeho vybavení.

Samozřejmě nechybí ani ceník, přesné vyznačení lokality kempu na mapě a další užitečné informace. Platforma například prozradí, zda je možné jít do kempu se psem, jaké aktivity se dají dělat přímo v jeho areálu i mimo něj, jak je zabezpečený, zda se dá na místě platit kartou či pouze hotovostí a podobně.

Jen v České republice databáze shromažďuje na tisíc tři sta kempů, další tři stovky jsou na Slovensku a zbytek v dalších zemích „Celkem se jedná o dvacet osm států. Nejžádanější jsou Itálie, Rakousko, Chorvatsko, Francie nebo Švýcarsko, ale máme i méně tradiční jako Belgie, Finsko nebo Turecko,“ vyjmenovává Janyška s upozorněním, že aplikace nyní míří primárně na české uživatele, v plánu je ovšem z Dokempu udělat evropské řešení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Roční návštěvnost aplikace je aktuálně přes milion uživatelů. Zájemci o přespání ji mohou využívat zdarma, finance získává od provozovatelů, kteří si na ní mohou zaplatit za své zviditelnění. Dokempu, které je dle Janyšky ziskové, ovšem nyní vymýšlí nové způsoby monetizace. „Ze zahraničních studií o kempingu a karavaningu víme, že trh je docela fragmentovaný, ale obrat okolo 18,3 miliardy eur, generovaný turistickým kempováním v patnácti zemích západní Evropy, má zajímavý potenciál,“ říká šéf Dokempu.

K tomu dodává, že čtvrtinu tohoto obratu činí výdaje zákazníků za přenocování. Zbylých 75 procent pak směřuje na stravování, zábavu, sport, výlety a další. „A to bychom chtěli více využít, sjednotit, dát pravidla a agregovat panevropský systém,“ uzavírá Janyška.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre