Před pár lety jim shořely všechny zásoby. E-shop 4camping vstal z popela a teď se přiblížil miliardě

Mysleli si, že je to konec. Velký požár jim zničil veškeré zboží, Jaroslav Skalka a Petr Burian se ale nevzdali. A jejich e-shop teď pokračuje v růstu.

4camping

Foto: 4camping

Zakladatelé e-shopu 4camping: zleva Jaroslav Skalka a Petr Burian

0Zobrazit komentáře

Jaroslav Skalka a Petr Burian jsou – jako mnoho dalších Čechů – velcí milovníci kempů, lesní turistiky a dalších outdoorových aktivit. Dovolené v přírodě jim ale nestačily. Nejprve založili katalog kempů DoKempu.cz, poté se stali i hlavními organizátory Výstavy stanů. A právě tam se setkali s dalšími nadšenci do outdooru, se kterými v roce 2012 rozjeli internetový obchod 4camping.

Už o dva roky později otevřel 4camping první prodejnu v Praze, později expandoval na Slovensko nebo do Maďarska a představil privátní značku Zulu, která vyrábí stany, spacáky, karimatky, batohy a další vybavení pro pobyt v přírodě. Zdálo se tak, že tento e-shop nic nezastaví. V roce 2021 však přišel požár, který zničil veškeré jeho zboží. „Přišli jsme téměř o vše, zbylo nám ale odhodlání i nadšení pro outdoor,“ líčí zakladatelé 4campingu.

Jak popisuje server Euro, pár hodin před událostí Skalka s Burianem oznamovali svým zaměstnancům nejsilnější prodejní měsíc v historii firmy – a o chvíli později stáli před hromadou trosek, ze které už nešlo nic zachránit. Nejprve si mysleli, že je to konec, nakonec se ale nevzdali a rozhodli se, že svůj e-shop zvednou z popela. Požár sice předznamenal několikaměsíční výpadek tržeb, firmě se ovšem podařilo vrátit se k růstu. A to hlavně díky zákazníkům, kteří nakupovali, co se dalo, aby udrželi 4camping při životě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A výsledky teď mluví za vše: tento největší tuzemský e-shop outdoorového vybavení loni meziročně vyrostl o 23 procent a dosáhl rekordního obratu 910 milionů korun. 4camping také vstoupil na další čtyři evropské trhy. „Rozšíření prodeje do dalších zemí je pro náš růst zcela zásadní. V roce 2024 jsme začali prodávat naše zboží v Itálii, Francii, Polsku a Španělsku. V současné době už působíme v 11 státech,“ přibližuje Skalka.

Podle něj je největší zájem o zboží v kategoriích oblečení a bot, firmě se ale začíná dařit i v případě dalšího vybavení do přírody, zejména u batohů nebo sestav pro vaření. „Velkou radost nám dělá i růst kategorie horolezeckého vybavení, které je v současné době velkým hitem,“ doplňuje Skalka s tím, že e-shop v loňském roce otevřel další prodejny, například v Ústí nad Labem, a vyřídil přes 545 tisíc objednávek.

Dál se prý daří i Zulu a další privátním značkám z portfolia 4campingu, mezi které se řadí třeba Warg nebo Mooa. „Výrobu vlastních výrobků jsme navýšili pro tento rok na téměř dvojnásobné množství. Vedle otevření nových prodejen v Česku a zahraničí pak připravujeme vstup do dalších evropských zemí, konkrétně na německý, rakouský a švýcarský trh. A do konce roku 2026 plánujeme zdvojnásobit loňské tržby a dále růst tempem 20 procent ročně,“ dodává šéf 4campingu Ondřej Žák.

CzechCrunch Jobs