Před patnácti lety vyšel Temný rytíř. Změnil tvář komiksových adaptací a dekonstruoval Batmana
Temný rytíř režiséra Christophera Nolana před patnácti lety ohromil publikum a ohromuje dodnes. Stále převyšuje prakticky vše, co žánr nabízí.
Před patnácti lety diváci usedli do sálů kin, aby se podívali na nový film podle komiksů DC. V té době to byla nepříliš častá, ale o to větší událost. Málokdo ale čekal, o jak velký přelom půjde. Zatímco Batman začíná přišel se zajímavým, realističtějším stylem pro superhrdinský titul, v Temném rytíři se režisér Christopher Nolan rozhodl zajít po všech stránkách mnohem dále. A vytvořil film, který se dodnes považuje za vrchol ve svém žánru.
Snímek, který vyšel ve stejném roce jako iniciátor univerza Marvelu Iron Man, si přitom celou dobu pohrává s otázkou, jak má vůbec adaptace komiksu vypadat. A paradoxně díky tomu nezestárnul, ať už jde o audiovizuální zpracování spoléhající se na praktická provedení místo digitálních efektů, herectví na oscarové úrovni, od začátku do konce rychle uhánějící zápletku, nebo velké úvahy o roli a smyslu superhrdiny, lidské povaze či řádu a chaosu.
Základní námět je přitom jednoduchý: zatímco Batman doufá, že svou roli symbolu boje s kriminalitou a korupcí bude moci brzy předat hrdinovi bez masky v osobě okresního prokurátora Harveyho Denta, do Gothamu přichází nová hrozba. Muž známý pouze jako Joker nemá žádnou oficiální identitu, takže ho nejde sledovat, nemá ani žádné jasné cíle, takže mu v jejich dosažení nelze zamezit. Jediným jeho záměrem je způsobit chaos a zajistit, že Batman masku na hřebík jen tak nepověsí.
Právě obava z anarchie a chaosu měla být hlavním motivem, který chtěl Nolan do Temného rytíře zahrnout. Primárním zloduchem se tak stalo jejich ztělesnění, jehož účelem v rámci děje je přivést všechny ostatní postavy k jejich absolutním limitům. Například postava Denta měla ukázat, že vůči naprostému morálnímu úpadku není nikdo imunní, ani člověk považovaný za světlo spravedlnosti.
Poměrně abstraktní téma se filmaři rozhodli zasadit do tak realistických kulis, jak to jen superhrdinský žánr dovoluje, a ve vyprávění vytvořit dojem společnosti rychle se řítící k zániku. Z filmu se tak stal poměrně civilně působící kriminální thriller, v němž není mnoho času pro atmosférické scény nebo romantické záběry nočního města. Batman zde není osamělý tvor brázdící noční ulice v honbě za démony, ale jeden člověk, neschopný se postavit zkorumpovanému městu a jeho extrémní reakci na narušitelský prvek.
Nolan také chtěl některé z nejdramatičtějších scén filmu divákům zprostředkovat v ohromujícím formátu IMAX 70mm, který v minulosti používali pouze dokumentaristé. Obří obraz, jehož promítání z filmového pásu má odpovídat digitálnímu rozlišení asi 12K, dostala hned první scéna Temného rytíře s vykradením banky a celkově asi 28 ze 152 minut stopáže. Od té doby Nolan používá IMAX kamery ve všech svých filmech, které se pro mnohé i díky tomu stávají velkými událostmi.
Tehdy ovšem nikdo nečekal, jak obří úspěch Temný rytíř bude. Ačkoliv zájem publika byl nemalý a první recenze velice pozitivní, tehdejšímu roku v Hollywoodu dominovaly spíše komedie a kvůli nastupující ekonomické krizi se nepočítalo s příliš vysokými příjmy. Batman přesto do kin přitáhl davy diváků po celém světě. Mnozí ho vyrazili zhlédnout opakovaně, doporučovali ho svým přátelům, nadšené reakce se valily ze všech stran a snímek nakonec přesáhl miliardové příjmy. Ve Spojených státech se na další rok, než vyšel Avatar, stal druhým nejvýdělečnějším titulem v historii.