Před sto lety zemřel Franz Kafka, pražský rodák a zásadní umělec. Předpověděl svět, v němž žijeme
Uběhlo sto let od smrti spisovatele Franze Kafky, autora románů Proces a Zámek či povídky Proměna. Jeho dílo je stejně relevantní jako v době vzniku.
„Nepřeji si být snadno definován. Raději bych se vznášel nad myslí ostatních lidí jako něco docela tekutého a nepostřehnutelného; spíše jako průsvitné, paradoxně barvami hýřící stvoření než jako skutečná osoba.“ Ačkoliv toho o životě Franze Kafky, jednoho z nejvýznamnějších autorů minimálně 20. století, víme nebývale mnoho, toto přání se mu vyplnilo. I sto let od momentu, kdy podlehl tuberkulóze, zůstává jeho dílo stále otevřené interpretacím a dává čtenářům možnost najít v něm sebe samé.
Sám Kafka, autor povídky Proměna či románů Proces, Zámek a Amerika, by přitom něco takového neočekával. Svoji tvorbu nepovažoval za příliš dobrou, neustále měnil názor a odhaduje se, že 90 procent všeho, co kdy napsal, spálil. Právě jeho úzkosti, obavy a neurózy, fascinujícím způsobem promítnuté do fikce – ale také zaznamenané v dopisech a denících – dodnes mnoha lidem pomáhají hledat smysl v absurditě reality, v níž každý den žijeme.
Kafkův život nebyl sám o sobě zvlášť zajímavý. Narodil se v Praze do německy mluvící židovské rodiny, naučil se ale také česky. Jeho otec Hermann byl úspěšný obchodník s módou, matka zase pocházela z bohaté rodiny a měla lepší vzdělání než její muž. Kvůli byznysu měl jejich nejstarší syn poněkud osamělé dětství, ale později se mu dostalo dobrého vzdělání a získal doktorát z práv – zejména proto, aby potěšil otce. Většinu života pak pracoval v pojišťovně, kde posuzoval kompenzace pro dělníky s pracovními úrazy.
Měl několik vážných i méně vážných vztahů, nikdy se ale neoženil. V roce 1912, když mu bylo 29, se prostřednictvím blízkého přítele Maxe Broda seznámil s Felicií Bauerovou a následujících pět let si s ní psal hory dopisů, opakovaně se s ní sešel a dvakrát byli zasnoubení. Kafka si ale nedokázal tak docela představit, jak by se romantický vztah na papíře mohl přenést do skutečného manželství. Když mu byla v roce 1917 diagnostikována tehdy neléčitelná tuberkulóza, považoval to za konec jakékoliv prospektu si Felicii vzít za ženu.
Druhou zásadní ženou v Kafkově životě se stala novinářka a literátka Milena Jesenská, která spisovatele kontaktovala s žádostí přeložit jeho povídku. Také tento vztah proběhl z většiny prostřednictvím dopisů, byl intenzivnější, ale i výrazně kratší. Kafka ho sám ukončil jen několik měsíců po začátku, Milena totiž byla vdaná a nedokázala svazek, byť v té době spíše jen formální, přerušit. Dopisy s Felicií i Milenou později vyšly ve dvou rozsáhlých svazcích.
Právě díky nim, deníkovým záznamům a osobnímu svědectví Maxe Broda toho o Kafkově životě, přestože byl ve své době prakticky neznámý, víme velmi mnoho. „O málokterém umělci z 20. století tak do detailu víme, jak žil,“ poznamenává Otto M. Urban. Je jedním z kurátorů probíhající výstavy KAFKAesque v pražské galerii Dox, jejímž cílem je prezentovat díla současných umělců, kteří se různými způsoby inspirovali dílem Kafky, jeho osobním životem nebo průsečíky mezi nimi.
„Pokusů složitě najít klíč k tomu, jak číst Kafkovy texty prizmatem jeho života, existují desítky, možná stovky,“ říká Urban. Zamýšlí se však nad tím, zda a do jaké míry mají podobné snahy vlastně smysl. „Paradoxně by se dalo říct, že čím lépe známe život umělce – a to není jen případ Kafky – tím více se můžeme vzdalovat od přímého čtení jeho díla. To by mělo být vlastně postavené na čtenáři, na jeho intelektuálních schopnostech, znalostech a životních zkušenostech,“ vysvětluje.