Představujeme nový Polestar 2. Volvo jde se svým elektromobilem přímo proti Modelu 3 od Tesly
O tom, že některá automobilka vyzývá Teslu, jednoho z hlavních průkopníků elektromobility, a představuje nový vůz, který už taktéž nemá spalovací motor, ale ten elektrický, slyšíme v poslední době relativně často. A ne vždy se o skutečnou konkurenci kalifornské automobilky Elona Muska jedná. V případě Polestaru, elektrické divize švédského Volva, se však nemusíme tohoto přirovnání nikterak bát. Nový plně elektrický fastback Polestar 2 jde přímo proti Modelu 3 od Tesly, a to v mnoha ohledech.
Začít můžeme odkudkoliv a v parametrech i koncepci samotného Polestaru 2 najdeme s Modelem 3 mnoho podobností, ale není to jen o nich. Proti nejprodávanějšímu elektrickému autu na světě, kterým je za loňský rok právě Model 3 od Tesly, staví svou novinku sám Polestar hned v prvních řádcích své tiskové zprávy, což o lecčems svědčí. Sebevědomí Švédové, jelikož Polestar je elektrická značka Volva, se zkrátka nebojí.
Po prvním Polestaru 1, který byl představen jako luxusní hybridní coupé, přichází Polestar 2 již jako plně elektrický pětimístný fastback s pohonem všech čtyř kol a dvěma elektromotory o výkonu 408 koní (300 kilowattů). Rozhodně se nejedná o první luxusní elektromobil na trhu, svá želízka v ohni mají Audi, Jaguar a chystá ho také Porsche, ale jestli je někdo přímou konkurencí Tesla Modelu 3, který byl loni v Americe jedním z vůbec nejprodávanějších sedanů mezi všemi auty, je to právě Polestar 2.
Veganský interiér
Důležitá je v tomto souboji pochopitelně cena. Model 3 je dosud nejdostupnější auto od Tesly, a proto je také nejprodávanější. Cenovka je ostatně zatím stále jedna z nejvýraznějších překážek pro větší prodeje elektromobilů a evidentně si to uvědomili také ve Volvu. Polestar 2 má ve Spojených státech začínat na 63 tisících dolarů, přičemž státní pobídky cenu sníží na 55 500 dolarů. To je zhruba 1,25 milionu korun. Model 3 s dvěma motory a pohonem všech čtyř kol stojí po úlevách 50 850 dolarů, tedy 1,14 milionu korun.
Tesla má v plánu svůj elektromobil dále zlevňovat, ale zatím se jí to nedaří tak rychle. Navíc i Polestar 2 bude levnější. Na začátku se bude prodávat pouze jedna verze za výše uvedenou cenu, ale nejlevnější model se má dostat až na 45 tisíc dolarů, takže i v tomto ohledu může být další vývoj zajímavý. Nový Polestar ovšem pochopitelně není pouze o ceně. Z nuly na sto se dostane pod pět vteřin a baterie o kapacitě 82 kilowatthodin má zajistit nájezd až 500 kilometrů.
Proti Tesle sází Polestar na o něco konzervativnější a hranatější design, ale rozhodně ne nemoderní. Nechybí designové Pixel LED světlomety, bezrámečková zpětná zrcátka nebo panoramatická střecha, na níž se promítá logo Polestaru. Vše doplňuje i chytré osvětlení, které se začne zvenku i uvnitř rozsvěcovat, když se k autu blížíte a odemknout ho dokážete i mobilním telefonem. Důležitá je také výbava uvnitř, protože Polestar jako jeden z prvních sází na operační systém Android od Googlu, na němž celý infotainment staví. Navíc nabídne i „veganskou“ verzi interiéru bez zvířecích produktů. K dispozici ale bude i kožená varianta.
Palubní desce vedle volantu dominuje 11palcová dotyková obrazovka a počítá se pochopitelně také s hlasovým ovládáním. Vzhledem k napojení na Android budou bez problémů funkční všechny služby jako právě hlasový Google Assistant, Mapy, Kalendář a další, ale pokud bude řidič chtít, půjde připojit také iPhone s vlastním CarPlay. Očekává se, že o výbavě a dalších technologických vychytávkách se Polestar ještě podělí. Svůj nový elektromobil se chystá poprvé ukázat v březnu na ženevském autosalonu.
Produkce má začít v čínské továrně (Volvo ostatně od roku 2010 patří čínskému výrobci Geely) na začátku roku 2020 s tím, že první trhy, na které se Polestar 2 dostane, jsou Čína, Spojené státy, Kanada, Belgie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Velká Británie. Startovací cena v Evropě má nakonec začínat na 39 900 eurech (lehce přes 1 milion korun), ale startovací model bude v prvních 12 měsících dostupný za jednotnou cenu 59 900 eur (přes 1,5 milionu korun), přičemž v každé zemi se bude koncová cena lišit podle různých finančních pobídek a dotací.