Přemýšlel, co s ožvýkanými zubními kartáčky. Nápad poslal šéfovi Curaproxu a ten obratem kývnul
Michal Klaška se rozhodl přetvářet kartáčky od Curaproxu na psací pera. V hlavě navíc nosí spoustu nápadů, co dalšího by šlo upcyklovat podobným způsobem.
Michal Klaška se svým perem z kartáčku Curaprox
Vystudoval psychologii a dlouhé roky dělal marketing pro cestovní kancelář. Svrbění prstů z touhy něco vyrábět však bylo silnější, a tak se Michal Klaška pustil pod značkou Kayu Writing do výroby prémiových plnicích per. Před třemi lety sebral odvahu a napsal přímo generálnímu řediteli švýcarského výrobce zubních kartáčků Curaprox s nápadem, že by se taková pera dala vyrábět i z jejich produktů. Odpověď přišla obratem a byla plná nadšení. K samotnému peru však vedla dlouhá cesta.
Přesně pět let dokázal Michal Klaška sedět na židli v kanceláři a bojovat se svou touhou začít něco vyrábět. „Psát moc hezky neumíš, v Česku nikdo plnicí pera nevyrábí, pojď to zkusit proti proudu propisek s logem,“ řekl jsem si tehdy, vzpomíná Klaška na hybný moment, kdy se pustil do zkoumání tajů výroby plnicích per.
Jak sám říká, jeho touhou bylo vnést svěží vítr do tehdy dost zatuchlého byznysu opulentních per pro horních 10 tisíc. Tehdy však netušil, že spolu se svěžím větrem do něj vnese i část z byznysu se svěžím dechem.
Tři roky se po večerech učil, jak pracovat se soustruhem. První model svého pera představil v roce 2015. Tehdy se ještě jednalo o klasiku ze dřeva a kovu, už v té době si však v hlavě pohrával s myšlenkou, že by mimo klasických materiálů začal pro výrobu svých per používat i zubní kartáčky. Ty jsou po opotřebení štětinek na hlavičce již k ničemu, přitom zbytek kartáčku je stále funkční. „Každý z nás ročně vyhodí do plastu pět až deset zubních kartáčků. Ročně se jich na světě vyrobí 23 miliard. Co kdyby se povedlo prodloužit lifespan produktu desetinásobně nebo stonásobně,“ ptá se Klaška.
Nadčasový Curaprox
Už pro své první experimenty si vybral kartáček značky Curaprox, kterou považuje za lovebrand. „Jsou pro mě určitým etalonem, jak může něco tak každodenního a obyčejného vypadat absolutně fresh a prémiově,“ vysvětluje Klaška s tím, že rukojeť kartáčků je vymyšlena pro „špetkový úchop“, který je typický právě pro držení per a tužek.
První prototyp měl vyrobený hned další ráno po tom, co nápad dostal. Pero nafotil a fotky poslal do Curaproxu. Chtěl totiž zjistit, zda by pro ně bylo zajímavé. Navíc mu bylo jasné, že pokud ho staví na chráněném designu kartáčku, je nutné se s Curaproxem nějak domluvit. Že by mohl coby neznámý designér malinkaté značky uspět u firmy s pokrytím v 90 zemích světa, však příliš nedoufal.
Klaška se ale nebál a zamířil rovnou nejvýš. E-mail poslal přímo CEO značky Ueli Breitschmidovi, přestože na něj původně vůbec neměl kontakt. „Prostě jsem si drze odvodil, jak asi vypadá korporátní tvar emailové adresy, vyhledal jméno CEO společnosti a zkusil štěstí,“ říká s úsměvem.
Ani ne dvě hodiny poté, co e-mail odeslal, mu Breitschmid odpověděl s tím, že se mu nápad líbí. „Zřejmě mi hrály do karet dvě věci. Jednak se povedl samotný nápad, který byl vizuálně atraktivní. A také je zřejmě ve Švýcarsku trochu jiná firemní kultura. Když napíšete CEO, on vám skutečně odpoví,“ myslí si Klaška. „V Česku takovouto zkušenost spíš nemám. Tu a tam se snažím zkontaktovat s někým na manažerské pozici, ale odpověď přijde málokdy,“ dodává.